چرا استارتاپ‌ها به گرجستان مهاجرت می‌کنند؟

فرهنگ تازه استارتاپی در گرجستان

1

گرجستان کشوری است که در طول دهه گذشته، صدها شرکت‌ استارتاپی در آن متولد شده‌اند. همچنین بسیاری از استارتاپ‌های کشورهای همسایه برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به این کشور مهاجرت می‌کنند. استارتاپ‌های ایرانی نیز گهگاه برای شروع کار خود به گرجستان می‌روند.

اگرچه اکوسیستم استارتاپی گرجستان، اکوسیستمی جوان است اما استارتاپ‌های گرجستان پیشنهادهای جالبی برای اقتصاد گرجستان و بازارهای جهانی ارائه کرده‌اند. با اینکه گرجستان کشوری کوچک است، اقتصاد آن پتانسیل حرکت به سوی توسعه کامل را دارد. جمعیت گرجستان زیاد نیست، اما جوانان علاقه‌مند زیادی در این کشور وجود دارند که به دنبال کسب مهارت در حوزه‌های مختلف فناوری امروزی هستند.

جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال گرجستانی عموما در زمینه بازاریابی، توسعه و سایر زمینه‌های جالب دنیای دیجیتال کار می‌کنند . این جوانان معمولا به زبان انگلیسی، روسی یا هر دو صحبت می‌کنند. آنها نیروی کار ماهر، تحصیل‌کرده و چند کاره‌اند که قادر به رقابت با متخصصان بین‌المللی در بسیاری از زمینه‌ها هستند.

توسعه کسب‌وکار در گرجستان

با این حال اگر به نرخ بیکاری کنونی گرجستان نگاهی بیندازیم، به نظر می‌رسد اکثر مردم گرجستان شغلی ندارند. به همین دلیل آنها انرژی خود را در تلاش برای به‌دست آوردن شغل یا کار برای خودشان صرف می‌کنند. همچنین این بدان معنی است که جوانان گرجستانی مایل به کار در بازار جهانی هستند.

نرخ پایین مالیات به کسب‌وکارهای محلی کمک می‌کند تا تنها با مالیات ۱درصد مالکیت انحصاری خود را ثبت کنند. از طرفی بودجه عمومی و حمایت‌های دیگر سازمان‌های دولتی و غیردولتی اکوسیستم استارتاپی گرجستان را گسترش می‌دهد.

تی‌بی‌سی بانک(TBC Bank) یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های محلی گرجستان است که برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های این کشور دارد. اکوسیستم استارتاپی گرجستان به کسب‌وکار محلی انگیزه‌ای برای شروع می‌دهد. چون تقریبا همه مردمی که در تفلیس، پایتخت گرجستان زندگی می‌کنند به دو زبان صحبت می‌کنند، این شهر قابلیت تبدیل به یک مرکز بین‌المللی را دارد.

دیگر نکات بارز توسعه اکوسیستم استارتاپی گرجستان سفر بدون روادید مردم این کشور به کشورهای اروپایی است. در نتیجه آنها می‌توانستند به تبادل ایده‌هایشان بپردازند و از تجربه و سرمایه بین‌المللی برای کسب‌وکارهای نوپای خود استفاده کنند.

علی‌رغم این واقعیت که تفلیس یک شهر بین‌المللی به نظر می‌رسد، ولی هنوز تحت فشار بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی باقی ‌مانده است. در حال حاضر برخی از شرکت‌های استارتاپی اوکراینی، روسی و برخی از شرکت‌های اروپای شرقی، گرجستان را محل مناسبی برای راه‌اندازی تجارت‌هایشان دانسته‌اند.

دلایل محبوبیت اکوسیستم استارتاپی گرجستان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که استارتاپ‌ها به گرجستان مهاجرت می‌کنند نیروی کار ماهر و ارزان است، ولی به خاطر مشکلات عمده‌ای نظیر هزینه ارزیابی بازار املاک هنوز بسیاری از استارتاپ‌ها به گرجستان مهاجرت نکرده‌اند. فضاهای اداری در تفلیس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان، بسیار گران‌ هستند.

[bs-quote quote=”حتما بخوانید:” style=”style-7″ align=”center” author_name=”پشتیبانی اتحادیه اروپا و بانک جهانی از رشد اکوسیستم نوآوری گرجستان” author_link=”https://shanbemag.com/?p=26345″][/bs-quote]

حتی اگر نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان را در این کشور استخدام کنند باز هم به خاطر هزینه‌های فضای کاری دچار مشکل می‌شوند. از طرفی به نظر می‌رسد اکثر کسانی که در رشته‌های مرتبط با فناوری تحصیل‌کرده‌اند یا به صورت فریلنس کار می‌کنند یا در شرکتی موفق مشغول به کار هستند.

نتایج نشان می‌دهد که در گرجستان شرکت‌های نوپا رقابت تنگاتنگی با توسعه‌دهندگان در بخش‌های مختلف فناوری دارند. از دیگر مشکلات اکوسیستم استارتاپی گرجستان نبود شهرهای مدرن است.
تفلیس شهری نسبتا بین‌المللی و مدرن است، این شهر تنها شهر مدرن گرجستان است.

در سال‌های اخیر شهر باتومی گرجستان در حال گذر به سمت جهانی شدن است ولی در مسیر پیشرفت بسیار کند عمل می‌کند. در حال حاضر تفلیس تنها منطقه‌ای است که نیروی کار ماهر، تکنولوژی پیشرفته و دفاتر کاری مدرن در آن اداره می‌شود.

مراکز استارتاپی تفلیس برنامه‌هایی برای توسعه آینده استارتاپ دارند تا این کشور به سرعت تبدیل به جایگاه بزرگی برای شرکت‌های نوپا شود. این برنامه‌ها شامل مالیات کم، هزینه پایین زندگی، کارگران ماهر، حمایت دولتی، روابط بین‌المللی خوب و موقعیت جغرافیایی مطلوب می‌شود.

۱ دیدگاه
  1. استارتاپ هانتر می‌گوید

    یکی از نکات قابل توجه کمبود قدرت خرید مردم هست

    گرجی‌ها آنچنان قدرت خریدی ندارند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.