او فقط دوست چشم شما نیست

0

حتما شما هم شنیده‌اید که ویتامین A به سلامت بینایی کمک می‌کند و نمی‌گذارد زیاد کار کشیدن از چشمتان، به پیر شدن آن و آسیب دیدنش بینجامد. اما تنها فایده مصرف ویتامین A مراقبت از چشم‌ها نیست. اگر خوراکی‌هایی که این ویتامین را به بدن می‌رسانند را مصرف کنید، سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود و به احتمال کمتری گرفتار سرطان‌هایی مثل سرطان ریه می‌شوید.

برای رساندن این ویتامین به بدنتان باید سراغ سبزیجاتی که رنگ نارنجی و قرمز دارند بروید. البته خوردن سیب‌زمینی پخته و طالبی هم می‌تواند این نیاز را برطرف کند. در صورتی که آزمایش‌ها از پایین بودن سطح ویتامین A در بدنتان خبر می‌دهند، سراغ ماهی سالمون، اسفناج، مانگو، لوبیا چشم‌بلبلی، بروکلی و زردآلو بروید. اما یادتان نرود که همیشه نمی‌توانید هرچقدر که خواستید ویتامین A مصرف کنید. اگر باردار باشید، مصرف زیاد این ویتامین به جنینتان آسیب می‌زند و اگر بدنتان با کمبود ویتامین A روبه‌‌رو نباشد، با مصرف بیش از اندازه‌اش به سلامت خود آسیب می‌زنید. یادتان نرود که حتی مصرف پمادهای چشمی حاوی ویتامین A هم در دوران بارداری می‌تواند دردسرهایی را برای مادر و جنین ایجاد کند.

اگر سبزیجاتی که حاوی بتاکاروتن باشد را مصرف کنید، می‌توانید امیدوار باشید که بعد از وارد شدن این ماده به بدنتان، کمبود ویتامین A بدن شما هم جبران شود. هویج، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای نارنجی ازجمله سبزیجات حاوی بتاکاروتن هستند اما با خوردن محصولات حیوانی مثل زرده تخم‌مرغ هم می‌توانید این ماده را به بدنتان برسانید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.