استفاده از تجربیات موسسان استارتاپ‌های بزرگ

سینا حیدری، جامعه‌ساز استارتاپی لرستان و موسس استارتاپ تورآسو

0

خوشبختانه شناخت و مقبولیت استارتاپ‌ها نزد مردم بیشتر شده و مردم به این باور رسیده‌اند که هدف اصلی استارتاپ‌ها ارزش‌آفرینی برای جامعه است

سال۹۷برای اکوسیستم استارتاپی ایران گامی به سمت پختگی بیشتربود؛ سالی که جریان‌های استارتاپی در شهرستان‌ها بیش از پیش خود را نشان دادند.

مهم‌ترین چالش در اکوسیستم استارتاپی سال ۹۷، فقدان قانونی مشخص برای کسب‌وکارهای نوپا بود که این مهم بسیاری از استارتاپ‌ها را تحت‌الشعاع قرارداد. برای سال۹۸ استارتاپ‌ها باید بیش از سال گذشته صبور و ثابت‌قدم باشند و فعالیت خود را با مدیریت بهتر و هوشمندانه‌تر جلو ببرند.

همچنین با وجود فرصت‌های بسیار در شرایط کنونی استارتاپ‌ها می‌توانند تمرکز خود را به قسمت‌های دیگر بازار که رقبای داخلی کمتر به آن قسمت‌ها ورود پیدا کرده‌اند، معطوف کنند.

از طرفی، خوشبختانه شناخت و مقبولیت استارتاپ‌ها نزد مردم بیشتر شده و مردم به این باور رسیده‌اند که هدف اصلی استارتاپ‌ها ارزش‌آفرینی برای جامعه است و استارتاپ‌ها به دنبال حل مشکلات و پاسخگویی به نیازهایی هستند که در سال‌های اخیر کمتر به آنها توجه شده است.

برگزاری تقریبا همزمان رویدادهای بومی و مختص کشور، مانند یلدای کارآفرینان استارتاپی در تهران و دیگر استان‌ها از قبیل لرستان، قزوین، فارس و… از جمله اتفاقات خوب دیگر این سال بود که باعث شد فعالیت فعالان استارتاپی شهرستان‌ها در یلدای کارآفرینان استارتاپی شهر خودشان دیده شوند.

رشد متوازن اکوسیستم در کشور

همچنین حضور افراد صاحب تجربه در رویدادهای استارتاپی کشور مانند رضاالفت‌نسب، شایان شلیله، آرزو خسروی، تبسم لطیفی و… باعث رشد متوازن‌تر اکوسیستم استارتاپی در کل کشور شده است.

از کارآفرینان و تیم‌های استارتاپی در سال جدید انتظار می‌رود که به سبب توجه هرچه بیشتر دولت به کسب‌وکارهای نوپا و نقش موثر آنها در اقتصاد، شرایط هموارتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشند.

استارتاپ تورآسو(TourAso) در سال۹۷ با توجه به مطالعه بیشتر بازار گردشگری و رفتارشناسی که از مشتریان داشت تصمیم به چرخش (pivot) مدل کسب‌وکار خود گرفت که باعث شد به دنیای بزرگ‌تر و جذاب‌تری از صنعت گردشگری ورود پیدا کند و محصول جدیدی متناسب با نیازهای‌ مشتریان طراحی کند که این تغییر رویه باعث شد این استارتاپ در بازار کنونی با موفقیت به مسیر خود ادامه دهد.

بحران را مدیریت نکردند

به نظر می‌رسد ریشه اصلی دلیل شکست یا توقف استارتاپ‌ها در سال۹۷ به دانش مدیریتی تیم‌های استارتاپی و موسسان آنها در زمان بحران برمی‌گردد، زیرا تصمیمات حیاتی و پذیرش ریسک در شرایط تحریم و بحران، لازمه ادامه حیات استارتاپ‌هاست.

بدون شک استفاده از تجربیات موسسان استارتاپ‌های بزرگ کشوری مانند دیجی‌کالا، اسنپ، تخفیفان، مامان‌پز و … اولین و بزرگ‌ترین گامی است که باید در جهت افزایش آگاهی دیگر استارتاپ‌ها در شرایط بحران برداشته شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.