استارتاپ‌های محلی راه‌اندازی کنید

0

آی‌کمپ حدود دو سال است که کارش را آغاز کرده و تیمش ۱۰نفره است. برندی هم با نام خشونه (خوشگذرانی) برای گردشگران داخلی که از یزد بازدید می‌کنند، طراحی کرده‌ایم که تا عید امسال قابل دسترسی خواهد بود. حضور ما در این حوزه در واقع به این دلیل بوده که الان جریانی در کشور شکل گرفته که بتوانیم محتوایی فاخر و ارزشمند براساس فرهنگ ایرانی تولید کنیم و آن را از طریق رسانه‌های دیجیتال به دست مردم برسانیم و شبکه ملی اطلاعات هم براساس همین موضوع شکل گرفته است. در حوزه گردشگری ما اطلاعاتی را که مورد نیاز کشور بود، جمع‌آوری کردیم و براساس منطقه‌ای رویش کار می‌کنیم. در حال حاضر دو برند در این زمینه ایجاد کرده‌ایم؛ یکی برند آی‌کمپ که نسخه انگلیسی است و به‌صورت آفلاین روی تلفن همراه گردشگران نصب می‌شود و اطلاعات جامعی از رستوران‌های یزد، مکان‌های دیدنی، آداب و رسوم و فرهنگ و… این شهر را در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌دهد. این نرم‌افزار فعلا اطلاعات مربوط به یزد را در‌بر‌دارد اما این قابلیت را هم دارد که اطلاعات مربوط سایر شهرهای مهم گردشگری ایران یعنی تهران، شیراز و تبریز و اصفهان را هم روی این نرم‌افزار قرار دهیم. برای معرفی این نرم‌افزار به گردشگران خارجی قرار است با شرکت‌ها یا گروه‌های گردشگری واسط مذاکراتی بکنیم. به دلیل اینکه اطلاعاتی که در مورد گردشگری ایران روی وب‌سایت‌های خارجی وجود دارد، بسیار اندک است و به همین دلیل قراردادن این اپلیکیشن روی گوگل‌پلی خیلی نمی‌تواند به موفقیتش کمک کند‌ بلکه گروه‌های واسطی که ارتباط مستقیم با گردشگران ورودی دارند مثلا آژانس‌ها و تورهای ورودی، به‌راحتی می‌توانند این محصول را به آنها معرفی کنند. 

  •  به گردشگر پکیج مشخص ارائه کنید

سه بحث اصلی الان در حوزه گردشگری مطرح است؛ یکی حمل‌و‌نقل، دیگری اقامت و بحث سوم مربوط به دسترسی به مناطق دیدنی کشور است که ما قرار است از طریق رسانه دیجیتال این محتوای چندرسانه‌ای را به آنها ارائه کنیم. مسئله‌ قابل‌توجه در حوزه گردشگری این است که به نفع استارتاپ‌هاست که نرم‌افزاری‌هایی طراحی کنند که براساس منطقه‌ای و محله‌ای و معرفی همه‌ جاذبه‌ها و امکانات یک محله خاص باشد. این مسئله هم به نفع گردشگر است که پکیجی از خواسته‌ها و علایقش را در اختیار می‌گیرد و هم به نفع صاحبان استارتاپ است که تمرکزشان را بر یک منطقه خاص گذاشته و اگر همه به مناطق دیگر هم خدماتی ارائه می‌کنند، با رعایت همه جوانب باشد. یکی از مشکلات سرویس‌های محلی این است که باید بسترهایی وجود داشته باشد که بتوانند خود را به گردشگران معرفی کنند. مثلا سایت‌های رزرواسیون یا بلیت‌فروشی می‌توانند بستری باشند برای معرفی نرم‌افزارهای محلی و سرویس‌های منطقه‌ای. مثلا اگر بلیت هواپیمایی از تهران به یزد فروخته می‌شود، در کنارش فیلمی هم از دیدنی‌های یزد برای آن فرد ارسال شود یا اگر هتلی رزرو می‌شود، پکیجی از تصاویر مربوط به دیدنی‌های این شهر هم به رزروکننده ارائه شود. در واقع الان کسب‌وکارها و سرویس‌های محلی نیاز دارند که در بسترهای بزرگ‌تری معرفی شوند تا بتوانند درآمدزایی خود را افزایش دهند‌ اما فضای کسب‌وکار در حوزه توریسم در ایران کمتر تعاملی است و صاحبان کسب‌وکارها بیشتر به این مسئله فکر می‌کنند که رقیبی برای‌شان ایجاد نشود‌ اما رفته‌رفته باید به زنجیره ارزش فکر کنند؛ یعنی همان سایت‌های رزرواسیون و فروش بلیت و… نیز کم‌کم به این نتیجه خواهند رسید که باید زنجیره‌ای از ارز‌‌ش‌ها را به مشتریان خود ارائه بدهند چون تکرار رزرواسیون و تکرار استفاده از خدمات این سایت‌ها نیز در گرو ارائه خدمات متنوع مبتنی بر محتواست و کسب‌وکارهای حوزه گردشگری از همدیگر جدا نیستند. حتی اگر بعضی از افراد از فروش بلیت شروع کرده‌اند اما در ادامه به تولید محتوای چندرسانه‌ای نیز روی آورده‌اند چون متوجه شده‌اند که نمی‌توانند تنها روی فروش بلیت تکیه کنند. 

  •  محتوا می‌فروشیم

اشاره‌ای هم بکنم به شیوه درآمدزایی آی‌کمپ؛ درآمدزایی آی‌کمپ به این صورت است که سرویس‌های محلی را به دست‌ گردشگران خارجی می‌رسانیم. از آنجایی که آنها رزرو خود را از طریق آژانس‌های ورودی انجام می‌دهند، ما زنجیره ارزش‌مان به این صورت است که به صورت تعاملی محتوای تولیدی‌مان را در اختیار این آژانس‌ها قرار داده و از این طریق کسب درآمد می‌کنیم. همچنین محتوای صوتی آی‌کمپ را هم که به زبان انگلیسی است و در نوع خود منحصربه‌فرد، به صورت مستقیم در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد و به فروش می‌رسد و هم اینکه این محتوای صوتی را در اختیار اماکن گردشگری قرار می‌دهیم و این اماکن می‌توانند این محتوا را به گردشگران خارجی بفروشند. همچنین محتوای خاص و اختصاصی مثلا در مورد زرتشتیان یزد، تاریخچه‌ مکان‌های یزد و… تولید می‌کنیم که همگی محتوای تخصصی هستند و هم گردشگران به آنها احتیاج دارند و هم راهنمایان گردشگری. این محتوا خریدار دارد چون یزد از شهرهای گردشگرپذیر ایران است. در مورد میزان بازدید گردشگران خارجی و داخلی از یزد باید اضافه کنم که سالانه بیش از ۱۵۰هزار گردشگر خارجی از شهر یزد بازدید می‌کنند. همچنین سالانه حدود ۶۰۰هزار نفر گردشگر داخلی به یزد می‌آیند. هر گردشگر خارجی در ایران به‌طور متوسط ۱۴۰۰دلار در هر روز خرج می‌کند.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.