استارتاپی که کم‌خوابی کارکنان را گوشزد می‌کند

0

قطعا شما هم تابلو‌های تبلیغاتی نصب‌شده در بزرگراه‌ها را دیده‌اید: «توقف، استراحت کوتاه و حرکت دوباره» و یا اخطارهای پلیس در مورد رانندگی با حالت خواب‌آلودگی که خطرات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت، تجربه کرده‌اید. این قبیل خطرات ممکن است برای کارگرانی که با ماشین‌های ‌سنگین و خطرناک و در حالت خواب‌آلودگی کار می‌کنند، اتفاق بیفتد.

  از همه اینها گذشته، حداقل میزانی از خواب برای سلامت بدن ما لازم است‌ اما  با این حال اندازه‌گیری اینکه چه مقدار از خواب برای بدن هر فرد لازم است، ممکن است کمی مشکل به نظر برسد.

اما به‌تازگی در استرالیا استارتاپی به نام سیرکادین( Cyrcadyn) راه‌اندازی شده است. این استارتاپ با ایجاد یک پلت‌فرم تجزیه و تحلیل به افراد کمک می‌کند تا با تغییر عادت‌های ناسالم خود، زندگی سالم‌تری را تجربه کنند. تجزیه و تحلیل‌های ساعت خواب در این استارتاپ از طریق فناوری‌های پوشیدنی ‌مختلف جمع‌آوری شده است. این استارتاپ پس از نتیجه‌گیری از داده‌های مختلف، در صورتی که تشخیص دهد که شما به خواب بیشتری احتیاج دارید، از طریق پیامک و اگر در خودرو باشید از طریق صفحه داشبورد به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

هشدار‌های شخصی می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام گیرد. مثلا  سیرکادین می‌تواند کاربر خواب‌آلود را تشخیص دهد و او را از انجام کارهایی با ریسک زیاد منع کند. همچنین در صورت لزوم می‌تواند با کم‌کردن سرعت وسیله نقلیه، آن‌را متوقف کند. فلیسیتی میل‌لن مبدع این استارتاپ‌ که در حال تکمیل مقاله دکترا در رشته روانشناسی است، گفته که ایده‌ اولیه طراحی این استارتاپ را از جلسات مختلف مشاوره‌ای‌اش در زمینه‌های سلامت جسمی و سلامت روان استخراج کرده است.

میل‌لن می‌گوید‌: «از منظر روانشناسی کاملا واضح است که عملکرد شناختی و هیجانی افراد در صورت برآورده‌نشدن نیازهای فیزیولوژیک  دچار اختلال می‌شود. اکثر افراد خواب‌آلودگی و کمبود خواب‌شان را تشخیص می‌دهند اما در زمان مناسب دست از کار نمی‌کشند. سیرکادین  با ارسال پیام «هشدار زمان استراحت» افراد را قادر می‌سازد تا با به تاخیر‌انداختن فعالیت و استراحت‌کردن، عملکرد بهتری را پس از استراحت داشته باشند.»

هر‌چند که افراد می‌توانند بدون استفاده از این استارتاپ در زمان خستگی، دست از کار کشیده و استراحت بکنند، اما میل‌لن مصمم است که این استارتاپ را گسترش دهد و به صورتی درآورد که با نصب آن در محیط‌های کاری، مدیران بتوانند حالات مختلف کارکنان را بررسی کرده و در صورت نیاز آنان را مجبور به ترک کار و استراحت بکنند. 

میل‌لن در ادامه می‌گوید: «صنایع گوناگون وابسته به نیازهایشان می‌توانند به شیوه‌های مختلفی از این استارتاپ استفاده کنند. مدیران می‌توانند با طراحی یک برد هوشمند، الگوهای کلی خستگی کارکنان را مشاهده کرده و در زمان‌های «هشدار زمان استراحت» آنها را آگاه کنند. در این حالت خطرات مرتبط با اختلالات خستگی کاهش‌یافته و مدیران می‌توانند مدیریت موثر‌تری را ایفا کنند. همچنین کمک به کارکنان در داشتن الگوی خواب بهتر، سلامت عمومی کارکنان را درپی خواهد داشت که به‌نوبه خود باعث کاهش خطرات و هزینه‌های مربوط به حوادث خواهد شد. کارکنان سالم عملکرد بهتری خواهند داشت و کمتر دچار اشتباه می‌شوند.»

هزینه استفاده از خدمات  این استارتاپ ۳۲ دلار در ماه برای کاربران شخصی و در حدود ۴۰۰۰ دلار در سال برای شرکت‌هایی با بیش از ۱۰ کاربر است. «هشدار زمان استراحت» سخت‌افزار‌های خاص و هزینه ‌ نگهداری زیادی ندارد و از جمله استارتاپ‌های کم‌هزینه است. میل‌لن امیدوار است که در سال پیش رو با افزایش مشتریان برای این استارتاپ‌، تحقیقاتش ‌را برای ایجاد محصولات تازه و بر اساس اصول علمی روانشناسی، گسترش بدهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.