از حرف تا عمل – ای‌بی‌: تنوع جنسیتی البته در سطح کارمندان!

0

طبق گزارشی که اخیرا در سایت خبری ای‌بی منتشر شده است. این شرکت همچنان صاحب یکی از بالاترین آمارها در بین شرکت‌های حوزه فناوری از لحاظ  تنوع جنسیت در بین کارمندان است؛ ۴۲ درصد از کل کارمندان این شرکت زن هستند. با نگاهی دقیق‌تر، کارمندان زن در دپارتمان فناوری این شرکت‌، ۲۴ درصد از آمار این دپارتمان را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه ‌این رقم در مقایسه با آمار ۵۰ درصدی مشارکت زنان در مشاغل غیر‌تکنولوژی رقم پایینی به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با آمار مشارکت ۲۱ درصدی زنان در حوزه تکنولوژی در کل شرکت‌های دنیا، رقمی امیدوار‌کننده است. در این رقابت، فیس‌بوک، گوگل و توییتر نیز اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر تنوع کارمندان را منتشر کرده‌اند. در توییتر زنان تنها چیزی نزدیک به ۱۰درصد از کارمندان حوزه فناوری را تشکیل می‌دهند. فیس‌بوک و گوگل هم به ترتیب با آمار ۱۵ و ۱۸ درصدی خود(در این زمینه) همچنان حرفی برای گفتن ندارند.

کمپانی ای‌بی به دلیل سیستم استخدام فعالانه خود، در حال جذب نیروی زن بیشتر و در نتیجه بالا بردن آمار تنوع جنسیت در بین کارمندان نسبت به میانگین جهانی این آمار است. ۳ سال پیش، مدیر‌عامل این شرکت، جان دوناهو، برنامه شبکه زنان(WIN) را با هدف «جذب و تشویق زنان برای تصاحب مشاغل ای‌بی» به راه انداخت در نتیجه، تعداد زنان در سمت مدیریتی دو‌برابر شد و در نتیجه هم‌اکنون تعداد مدیران زن در این شرکت ۲۰.۸ درصد است.

بدون‌شک این یک نشانه امیدوارکننده است؛ چرا‌که ای‌بی به عنوان یکی از شرکت‌های عرصه تکنولوژی متعهد شده ‌تا با ایجاد شرایط یکسان برای جذب نیروی زن، در دپارتمان‌های فناوری خود، آمار تنوع جنسیتی را در بین شرکت‌های عرصه تکنولوژی بالا ببرد.  

اما زمانی که موضوع به تنوع قومی در میان کارمندان می‌رسد، اینطور به نظر می‌آید که کمپانی ای‌بی، در این زمینه نیاز به تلاش بیشتری دارد. اگرچه‌  7 درصد از کل کارمندان این شرکت را سیاهپوستان و ۵ درصد از کل کارمندان را اسپانیایی‌زبانان تشکیل می‌دهند، زمانی ضعف این قسمت آشکار می‌شود که این گروه از افراد، تنها ۲ درصد از آمار پست‌های رهبری و مدیریت را به خود اختصاص داده‌اند.

بیش از نیمی از کارمندان فیس‌بوک‌، گوگل و توییتر را سفید‌پوستان تشکیل داده‌اند، اما در ای‌بی، آسیایی‌ها با کسب آمار بیشترین تعداد کارمند، بهترین گروهی هستند که با توجه به تفاوت قومی و نژادی به خوبی در بین کارمندان این شرکت جای گرفته و حضوری فعالانه دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.