انگشت اتهام به سمت اپل، گوگل و تسلا

شرکت‌های بزرگ فناوری به بهره‌وری از کودکان کار متهم شدند

0

اپل، گوگل، تسلا و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری توسط حامیان حقوق بشر متهم شدند. روز یکشنبه، حامیان حقوق بشر دادخواستی را مبتنی بر بهره‌وری شرکت‌های بزرگ از کودکان کار تنظیم کردند. در این دادخواست نام اپل، گوگل و تسلا که از مطرح‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهانی هستند، دیده می‌شد.

حامیان حقوق بشر معتقدند که این شرکت‌ها از کودکانی که تحت شرایط سخت در معادن کبالت در آفریقا کار می‌کنند، سود می‌بردند. دادخواست طرفداران حقوق بشر به نمایندگی از ۱۴ خانواده کنگویی در واشنگتن دی سی، در ادامه خسارت ناشی از اپل ، دل ، مایکروسافت ، تسلا و آلفابت(شرکت اصلی گوگل) ثبت شده است.

با توجه به اعلام عمومی دادخواست طرفداران حقوق بشر مبنی بر سوءاستفاده شرکت‌های تکنولوژی از کودکان کار در آفریقا، مقامات قضایی شرکت‌های اپل، آلفابت (گوگل)، دل، مایکروسافت و تسلا را متهم کردند. مقامات قضایی بر این باورند که شرکت‌های تکنولوژی با مجبور کردن کودکان به کار در معادن کبالت منجر به کشته‌شدن یا آسیب جدی و فلج‌کننده آنها شدند.

تیم تحقیق «شاکیان» به بررسی سایر شرکت‌های فناوری و خودروسازی ادامه می‌دهند. این گروه انتظار دارد که شرکت‌های دیگری نیز به این شکواییه اضافه شوند. کبالت یکی از عناصر اصلی باتری‌های لیتیوم قابل شارژ است که سوخت بسیاری از وسایل الکترونیکی را تامین می‌کند.

افزایش گوشی‌های هوشمند در طی ۲۰ سال گذشته تقاضا برای فلز کبالت را بالا برده است. کار تمام‌وقت در معادن استخراج کبالت برای کودکان بسیار خطرناک است. آنها به طور منظم معیوب یا کشته می‌شوند.

حامیان حقوق بین‌الملل اضافه کردند که این شرکت‌ها به جای آنکه برای این کودکان قدم بردارند، از نیروی کار ارزان و کودکان محروم استفاده می‌کنند. اپل از اظهار نظر در مورد اتهاماتی که به این شرکت وارد شده به مقامات قضایی خودداری کرد.

با این حال، این شرکت در بیانیه‌ای به شبکه خبری سی ان ان گفت که این شرکت عمیقا متعهد به مسئولان تامین مواد اولیه این شرکت است. شرکت دل نیز در بیانیه‌ای گفت:« ما نسبت به منبع مسئول مواد معدنی و حمایت از حقوق بشر کارگران در زنجیره تامین‌مان پاسخگو هستیم و با آنها با عزت و احترام برخورد می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.