آنچه از ورد‌پرس می‌خواهید بدانید

0

زمانی که در سال ۲۰۰۳ برنامه‌نویس آمریکایی «مت چارز مولنوگ» اقدام به ایجاد امکانات جدیدی برای قراردادن عکس در مدیریت و بلاگ شخصی کرد، شاید فکر نمی‌کرد که روزی این سیستم رایگان که برای وبلاگ‌نویسی طراحی شده بود، به یک نرم‌افزار کدباز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شود. از زمانی که وردپرس به عنوان یک امکان برای طراحی سایت شناخته شده، استقبال خوبی از آن شده است. در ایران نیز افراد مختلفی به ارائه خدمات در زمینه آموزش وردپرس پرداخته‌اند. رضا حسینی‌راد ۲۱ساله که متولد مرودشت در نزدیکی تخت جمشید است نیز یکی از این افراد است. او کارشناسی خود را در رشته مکانیک خودرو از دانشگاه چمران کرمان گرفته ‌و وب‌سایتی به نشانی mihanwp.com‌ را راه‌اندازی کرده‌ که در آن به ارائه آموزش‌های وردپرسی می‌پردازد.

  •  با توجه به اینکه تعداد زیادی سایت هستند که در این زمینه کار می‌کنند، چه شد که تصمیم گرفتید‌ وارد چنین بازار پر‌رقابتی شوید؟

‌الان تقریبا ۲۰ ‌وب‌سایت وجود دارد که در زمینه ورد‌پرس کار می‌کنند ولی عموما یا فقط ‌ روی بخش آموزش کار می‌کنند یا فقط بخش قالب و افزونه. سایتی که به صورت جامع هر دو را با هم کار کند، کم است و ضعف اصلی که به صورت کلی وجود داشت، پشتیبانی بود و ما این اطمینان را داشتیم که با برطرف‌کردن این ضعف بتوانیم جایگاه خوبی در بازار داشته باشیم.

  •  سایت همیار وردپرس در این زمینه شناخته شده است که ‌روی هر دو بخش کار می‌کند. مزیت رقابتی شما نسبت به این رقیب قدرتمند چیست؟

تفاوتی که ما با همیار وردپرس داریم این است که فایل‌های آموزشی توسط کاربران در سایت قرار داده می‌شود که در بعضی موارد پشتیبانی کاربران خوب است ولی در برخی مواقع پشتیبانی خوبی ندارند. در صورتی که ما در میهن‌وردپرس فایل‌های آموزشی را خودمان در سایت قرار می‌دهیم و پشتیبانی مستقیم داریم.

  •  ایده میهن وردپرس از چطور شکل گرفت؟

در پروژه‌هایی که در طراحی وب برای مشتریان داشتیم برخی از مشتریان تمایل داشتند که با قالب‌های آماده سایتشان طراحی شود و ما سایت‌هایی را که به فروش قالب و افزونه می‌پرداختند، به آنها معرفی می‌کردیم تا فایل‌هایی که سایتشان نیاز داشت را از آنجا تهیه کنند و بعد از اینکه کارهای طراحی، دیزاین و یوایکس و گرافیک سایت را انجام می‌دادیم،‌ تحویل مشتری می‌دادیم. سایت‌های آموزش وردپرس را به مشتریان معرفی می‌کردیم تا بتوانند آموزش کار با سایت را به صورت رایگان یا پولی دریافت کنند. ولی عموم کاربران وقتی از خدمات سایت‌های دیگر استفاده می‌کردند، از خدمات ناراضی بودند و به همین دلیل به این فکر افتادیم که خودمان یک سایت مرجع برای وردپرس راه‌اندازی کنیم.

  •  یعنی به عبارت دیگر شما میهن وردپرس را به عنوان مکملی برای کارهای قبلی خودتان راه‌اندازی کردید؟

بله، در حال حاضر هسته اصلی کار ما در میهن وردپرس آموزش وردپرس است و در کنار آن قالب‌ها و پلاگین‌های آماده وردپرس را فارسی می‌کنیم و برای فروش قرار می‌دهیم.

  •  شما بستری را فراهم کردید که کاربران بتوانند طراحی سایت را هم انجام دهند، درست است؟

بله، ما دیگر خدمتی مبنی بر طراحی سایت نداریم و سعی کردیم مراحل کار را طوری در سایت پیش ببریم که کاربر بتواند با استفاده از آموزش‌ها برای خود سایت طراحی کند.

  •  هزینه‌ای که کاربران برای استفاده از خدمات شما باید پرداخت کنند، چقدر است؟

براساس استفاده از محصولات مختلف قیمت فرق می‌کند. به عنوان مثال، هزینه استفاده از آموزش طراحی سایت همراه با کدنویسی که صفر تا صد طراحی سایت وردپرس را آموزش داده‌ایم ۲۵۰ هزار تومان است و آموزش‌های طراحی سایت بدون کدنویسی با استفاده از قالب‌های آماده حدود ۵۰ هزار تومان. به طور کلی رنج قیمت‌های آموزش‌های ما بین ۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان است و حدود قیمت قالب‌هایی که در سایت داریم نیز بین ۳۰هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان است. البته اکثر آموزش‌های ما در سایت رایگان است و در کنار آن چند پکیج جامع تهیه کردیم که به صورت پولی در سایت قرار دادیم.

  •  از زمانی که کار را شروع کردید برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد شده است؟

در ماه اول فقط خودم بودم و بعد از آن یک تیم سه نفره شدیم و دو نفر استخدام کردم. بعد از آن هر دو ماه یک نفر به تیم ما اضافه شد و در حال حاضر اعضای تیم به طور کلی ۹ نفر هستیم.

  •  شما در کنار کار اصلی خدمات میزبانی وب نیز ارائه می‌دهید. آیا این کار را به عنوان کمک درآمدی برای میهن وردپرس انجام می‌دهید؟

بله، ما یک وب‌سایت جداگانه به نام هدیش‌ هاست داریم که تنها کانال ارتباطی آن از طریق سایت میهن‌وردپرس است و به کاربران خودمان خدمات‌ هاستینگ هم ارائه می‌دهیم.

  •  از زمانی که سایت را لانچ کردید، چقدر فروش داشتید و چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

در حال حاضر تعداد کاربرانی که از ما محصول تهیه می‌کنند ۱۲ هزار نفر هستند و در‌آمد ماهانه ما دو‌رقمی است و مبلغ دقیق آن را بهتر است نگویم.

  •  تا الان توانستید به سوددهی برسید؟

بله در همان دو سه ماه اولیه به نقطه سر به سر و سود‌دهی رسیدیم.

  •  دلیل این موفقیت زود‌هنگام را در چه چیزی می‌بینید؟

با توجه به بازخوردی که از کاربران گرفتیم، پشتیبانی و پاسخگویی سریع و به‌موقع دلیلی اصلی موفقیت بوده است.

  •   برای معرفی میهن وردپرس از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید تا کاربران بیشتری از خدمات شما بهره ببرند؟

ما بیشتر از روش بازاریابی محتوا و ایمیل مارکتینگ استفاده کردیم.

  •   از زمانی که میهن وردپرس را راه‌اندازی کردید، بزرگ‌ترین مشکلتان چه چیزی بوده است؟

اولین مشکلی که داشتیم در زمینه ‌هاستینگ بود؛ اینکه بتوانیم بهترین‌ هاستینگ را داشته باشیم که پاسخگوی میزان بازدید از سایت باشد که مشکل را توانستیم حل کنیم و یک سرور اختصاصی برای سایت تهیه کردیم و مورد بعدی مربوط می‌شود به تعامل با سازمان‌های دولتی که برای دریافت ای‌نماد و مجوز‌هایی که لازم داشتیم، به سختی کارها را پیش می‌بردیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.