آماده‌باش برای جشنواره نهم!

0

کنفرانس خبری نهمین جشنواره وب و موبایل ایران با حضور رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کار اینترنتی، شایان شلیله بنیانگذار جشنواره وب و میلاد احرام‌پوش بنیانگذار جشنواره نرم‌افزارهای موبایل به همراه خبرنگاران برگزار شد. در ابتدای نشست شایان شلیله با اشاره به اینکه جشنواره امسال نیز مانند سال‌های گذشته توسط انجمن کسب‌و‌کار اینترنتی برگزار می‌شود، گفت: جشنواره امسال در تاریخ ۲۸ بهمن ماه برگزار می‌شود. ادغام جشنواره موبایل و وب از دو سال پیش شروع شده اما امسال تاریخ ثبت‌نام این دو جشنواره را با هم یکی کردیم و پلت‌فرم‌های مشترک برای آن در نظر گرفتیم، حتی لوگوی این دو  در جشنواره یکی است.

  •  اضافه‌شدن ۷ گروه جدید به جشنواره

 میلاد احرام‌پوش نیز یکی از تغییرات مهم در جشنواره امسال را اضافه‌کردن ۷ گروه جدید به جشنواره عنوان کرد و علت این تغییر را نظرات شرکت‌کنندگان جشنواره در سال‌های قبل اعلام کرد. این گروه‌ها شامل‌ ویدئو و رسانه، خرید، اپلیکیشن‌های ورزشی، بازی‌های استراتژی و نقش‌آفرینی، بازی‌های مسابقه و سرعت، بازی‌های آموزشی و دانستنی‌ها می‌شود. او افزود: بخش بازی‌های رقابتی و بازی‌های عمومی نیز به این جشنواره اضافه شده است. احرام‌پوش افزود: در بخش بازی با توجه به رشد صنعت بازی در ایران سعی کرده‌ایم این گروه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم.

رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز با بیان اینکه انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی دوسال است که این جشنواره را برگزار می‌کند، یادآوری کرد: «جشنواره امسال نسبت به پارسال روند سریع‌تری را در برگزاری مقدمات اجرایی جشنواره داشته است. همچنین ظرفیتی که امسال برای جشنواره تدارک دیده ایم، ۱۰۰۰ نفر است.»

  •  ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی در جشنواره امسال

الفت نسب افزود: در جشنواره بخشی به نام چشمک در نظر گرفته شده که در آن چالشی به نام چالش مبارزه با بیکاری را در آن برگزار می‌کنیم.  در این چالش شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعال هستند و امکان استخدام افراد را نیز دارند با اعلام عناوین شغلی مورد نیازشان در این چالش شرکت می‌کنند و عده‌ای نیز مشغول به کار می‌شوند. اختتامیه این چالش در اردیبهشت ماه و در روز کارگر برگزار خواهد شد. او پتانسیل‌های بالای کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای درآمدزایی را در دوره رکود اقتصادی کشور نشانه خوبی برای حضور افراد مختلف در این عرصه دانست و گفت: این فرصت خوبی برای سازمان‌های خصوصی و دولتی است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. همچنین ما در این چالش امیدواریم ۵۰۰ نفر را در عناوین شغلی مختلف در سراسر کشور استخدام کنیم. دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی از استقبال خوب مردم در جشنواره امسال یاد کرد و گفت: از ۱۸ دی ماه‌ داوری اینترنتی جشنواره شروع شده و تعداد شرکت‌کننده‌ها چشمگیر است. به طوری که در چند روز گذشته ۲۳۱ هزار نفر به ‌شرکت‌کنندگان جشنواره رأی داده‌اند. با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های قبل داشته‌ایم فکر می‌کنم که این تعداد رأی به بالای ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار رأی تا ۲۸ بهمن ماه برسد.

بنیانگذار جشنواره وب در ادامه نشست با اشاره به اینکه برنده‌ها در دو گروه مردم و منتقدان داوری خواهند شد، گفت: در بخش رقابتی که داورها حضور دارند دو ورودی به نام ur و ux داریم  که تخصصی است و آنها که خودشان سایت دارند می‌توانند از طریق آن اقدام به رأی‌دهی کنند. در بخش دیگر جشنواره که به صورت مردمی برگزار می‌شود و همه می‌توانند در آن شرکت کنند، به این ترتیب است که علاقه‌مندان وارد دایرکتوری می‌شوند و گزینه قلبی که زیر سایت‌ها وجود دارد را کلیک می‌کنند. این قلب‌ها نشان‌دهنده میزان محبوبیت سایت‌های شرکت‌کننده است. به طور مثال، ممکن است سایتی دیزاین خوبی نداشته باشد اما مخاطبان به دلیل محتوای خوب آن رأی بدهند. این پارامتر در رأی‌گیری‌های مردمی چندان لحاظ نمی‌شود اما در رأی‌گیری تخصصی که به وسیله داورها انجام می‌شود، هر بخش پارامترهایی دارد که داورها با توجه به آن امتیازدهی می‌کنند. مولفه‌های امتیازدهی یکی کاربردی‌بودن و دیگری محتوا و دیگری ظاهر سایت است‌. ‌‌شلیله در‌باره حضور مهمان‌های خارجی در جشنواره گفت: هنوز سخنران‌های کنفرانس ثابت نشده‌اند و تا زمان جشنواره ممکن است مهمان خارجی داشته باشیم.

  •  جشنواره وب و موبایل فرصتی برای تعامل کسب وکارهای اینترنتی و سنتی

الفت‌نسب با اشاره به تقابل میان کسب‌و‌کارهای اینترنتی و سنتی در زندگی امروزی گفت:  در جشنواره امسال سعی داریم از هر دو طیف مهمان‌هایی را دعوت کنیم. به این شکل که هم روسای اتحادیه‌هایی که به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و هم آنها که کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارند حاضر شوند و با هم بحث و تبادل نظر کنند. وی به نقش استارتاپ‌ها در سبک زندگی امروزی نیز اشاره کرد و گفت که امسال معرفی استارتاپ‌ها یکی از بخش‌های مهم جشنواره خواهد بود. الفت‌نسب با اشاره به حضور شرکت‌های پستی در جشنواره امسال گفت:  شرکت‌های پستی که کالاهای فروشگاه اینترنتی را به دست صاحبانشان می‌رسانند نیز داوری خواهند شد.

دبیر نهمین جشنواره وب و موبایل از حمایت پلیس فتا در جشنواره نیز یاد کرد. شایان شلیله هم تعداد شرکت‌کنندگانی که روز ۲۸ دی ماه در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو حضور پیدا می‌کنند را ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های ما در دو سالن ۲۵۰ نفره در همین سالن برگزار می‌شود. او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۷۰۰ اپلیکیشن در دایرکتوری جشنواره ثبت و تایید شده‌اند. در بخش سایت‌ها نیز بیش از ۱۳ هزار و ۴۰۰ سایت در دایرکتوری جشنواره حضور دارند. او همچنین تعداد کاربرانی که وب‌سایت یا اپلیکیشنشان را در این جشنواره ثبت کرده‌اند، بیش از ۱۱ هزار نفر ‌ اعلام کرد.

  •  ۲۳  میلیون کاربر اینترنتی موبایل در کشور

احرام‌پوش هم با اشاره به رشد سال به سال شرکت‌کنندگان بخش موبایل گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ موبایل در کشور ما بیش از ۹۸درصد است. بر اساس آمارهای رسمی در سال ۹۵  بیش از ۴۵ میلیون کاربر گوشی هوشمند در کشور داریم که ۲۳ میلیون نفر از آنها از اینترنت موبایل‌هایشان استفاده می‌کنند. این در حالی است که ما در سال ۹۲ چیزی نزدیک به ۲میلیون گوشی هوشمند در ایران داشتیم و در سال ۹۳ این رقم به ۲۰ میلیون رسید. الفت‌نسب هم تقدیر از فعالان حوزه تجارت الکترونیک و خانواده شهدایی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند را از دیگر بخش‌های جشنواره امسال عنوان کرد و گفت: دکتر ستاری‌ از مهمان‌های ویژه این کنفرانس خواهد بود.

  •  خطای داوری ناشی از خطای سیستم بود

شایان شلیله تقابل نسل قدیم و جدید این عرصه را یکی از اهداف جشنواره برشمرد و گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته وب‌سایت‌هایی که به‌تازگی تاسیس شده‌اند، در مقابل قدیمی‌های این عرصه حاضر می‌شوند و با هم رقابت می‌کنند. او تعداد وب‌سایت‌هایی که در ۹ سال گذشته در این جشنواره شرکت کرده‌اند را نزدیک به ۱۳ هزار و ۴۳۱ وب‌سایت عنوان کرد و افزود: امسال نیز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ وب‌سایت و ۵۰۰ اپلیکیشن در جشنواره شرکت کرده‌اند. شلیله در پاسخ به سوال خبرنگار شنبه ‌درباره انتقادات نحوه داوری آثار در جشنواره گفت: مدیران تمام سایت‌های شرکت‌کننده می‌توانند به سایت‌های دیگر رأی بدهند. هر سایتی که تعداد رأی‌هایش بالاتر باشد برای مرحله بالاتر کاندیدا می‌شود و در نهایت میان آنها ۵ کاندیدا انتخاب می‌شوند که بالاترین رأی را داشته باشند. در مرحله بعد به صورت تخصصی به آنها رأی داده خواهد شد. شلیله افزود: در سال‌های گذشته اسپانسرهایی داشته‌ایم که برنده نشده‌اند و ناراحت شده‌اند. مثلا در یکی از دوره‌های جشنواره که ۳ سال پیش برگزار شد، برای یکی از سایت‌ها مشکلی به وجود آمد که علت آن خطای سیستم بود. شلیله از اهداف دیگر جشنواره به معرفی مجموعه‌های نوپا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۵۰ استارتاپ خودشان را در این جشنواره معرفی کردند و توانستند جذب سرمایه بالایی را داشته باشند.

  •  همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق و دانشگاه صنعتی شریف

در بخش پایانی این کنفرانس خبری رضا الفت‌نسب از همکاری ستاد مبارزه با قاچاق ارز و ‌‌کالا با جشنواره امسال خبر داد و افزود: در تفاهمنامه‌ای که با این ستاد امضا کرده‌ایم، فروشگاه‌های اینترنتی که کالاهای ایرانی را به فروش برسانند از آنها تقدیر می‌شود. همچنین امسال سعی کرده‌ایم هر کسی که در رأی‌گیری مردمی شرکت می‌کند یکسری کدهای تخفیف را به آنها بدهیم.  دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کار اینترنتی در پایان از توافقنامه‌ای که جشنواره با یکی از مجموعه‌های دانشگاه شریف امضا کرده، سخن گفت و افزود: وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در جشنواره امسال مقام را بیاورند به صورت رایگان مشاوره می‌گیرند تا در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌هایشان را ادامه دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.