اخبار استارتاپی

یادداشت حامد ساجدی مدیرعامل شناسا در خصوص گزارش سال کافه بازار

حامد ساجدی| مدیرعامل شناسا

1- با توجه به گزارش اخیر کافه‌بازار، در سال گذشته تعداد برنامه‌ها و بازی‌های فروشنده‌ (محصولات دیجیتال) ۲۳ درصد کاهش یافته در حالی که طرف تقاضای بازار شامل تعداد خریداران (۱۲ درصد)، تعداد خرید (۵۰ درصد) و حجم خرید (۸۳ درصد) افزایش یافته است؛ با توجه به شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر این روندها را به معنای انقباض بازار محصولات دیجیتال تحلیل می‌کند یا انبساط آن؟ و استراتژی درست سرمایه‌گذاران در ورود یا خروج از حوزه‌های مختلف این صنعت چیست؟

در سال‎های گذشته اقبال زیادی به حوزه استارتاپی شد و بویژه اپلیکشین‎های موبایل با توجه ملموس بودن و زمان به نسبت کوتاه‎تر رسیدن به محصول، در میان آنها جایگاه ویژه‎ای یافتند. حضور شتاب‎دهنده‏ها و سرمایه‎گذاران علاقمند به این حوزه، نیاز فناورانه نه چندان بالا در محصولات ساده و در کنار اینها نفوذ جدی گوشی‎های هوشمند، توسعه نسبی زیرساخت‎ها و مشاهده و یا به بیان دقیق‎تر، احساس مشاهده نمونه‎های موفق متعدد، تعداد زیادی از افراد را به سمت تولید محصول در این حوزه سوق داد.

اما واقعیت‎های جدی بازار و تداوم کسب و کار، برای این تازه واردها دشواری‎هایی نیز به همراه داشت. کیفیت نه چندان بالا در برخی این محصولات، فروپاشی تیم‎ها به دلیل عدم برخورداری از منافع متصور در ابتدا و گاهی علاقه به انشعاب و استقلال در اعضای تیم، نبود منابع کافی برای بسیاری از این محصولات جهت تداوم و توسعه مانع از این شد که روند آغازین ادامه یابد.

به نظر می­رسد یک غربال طبیعی در این حوزه اتفاق می‎افتد که نمونه‎های محصول برتر به رشد خود ادامه می‎دهند و حجم و سهم بازار بیشتری از جامعه تشنه و بازار هنوز اشباع نشده را به خود اختصاص می‎دهند. سایر محصولات و نیز افراد جدید با احتیاط بیشتری گام برمی‎دارند و یا از دور خارج می‎شوند. جذابیت‎های در حال رشد و به ویژه شرایط فاصله‎گذاری اجتماعی، تعداد مخاطبین و سهم از هزینه‎های خانوار را افزایش خواهد داد. در کلان، فعلا این بازار رشد خواهد داشت.

بر این اساس انتخاب تیم/ایده و توجه به ظرفیت‎های قابل تامین و پایداری آنها در سرمایه‎گذاری، اهمیت خواهد داشت. تخمین معقول از چشم‎انداز و نیز راهبردهای میان مدت و بلند مدت سرمایه‎گذاران در این حوزه ها و تناسب آن با شرایط سرمایه‎پذیران، می‎تواند جذابیت‎های این حوزه را حفظ و پر رنگ کند.

 

2- در این گزارش وضعیت صنعت بازی‌های موبایل به تفکیک تشریح شده است. بازی‌های فروشنده در حالی که تنها ۱۹٪‌ از کل فروشنده‌های بازار را تشکیل می‌دهند توانسته‌اند ۳۶٪ از کل درآمد را از آن خود کنند. از طرفی کاربران بازار بیش از ۶۷۰ میلیون بار بازی‌ها را دانلود یا بروزرسانی‌ کرده‌اند. با توجه به این حجم از بازار، شما چه تهدیدها و فرصت‌هایی را در این صنعت می‌بینید و بر اساس چه معیارهایی در مورد ورود به این صنعت تصمیم می‌گیرید؟

سرگرمی و بازی در شرایط رفاه و رشد طبقه متوسط به بالا، سهم جدی از علایق و سبد هزینه‎های فرد – خانواده را تشکیل می‏دهد و این روند در کل بصورت افزایشی است. اما در ایران و با توجه به مشکلات اقتصادی، به نظر می‏رسد این وضعیت اگرچه دوران کرونا و پساکرونا، تعطیلات تابستانی و نظایر آن، می‎تواند این رشد را در کوتاه مدت تضمین کند، اما در صورت بروز مشکلات اقتصادی جدی‎تر، در میان مدت، کاهش نرخ رشد نیز دور از ذهن نخواهد بود. احتمال دارد که در این شرایط، جابجایی و تغییر متفاوت وضعیت کسب و کارها بسته به انعطاف‎پذیری و توان آنها محسوس‏تر باشد. به عبارت دیگر میانگین آماری رشد، شامل حال همه نخواهد شد و در حالیکه برخی کسب و کارها به شدت لطمه می‎خورند برخی دیگر رشد و توفیق خواهند داشت. توزیع آماری رفتار از حالت نرمال (گوسی) به گوسی مخلوط محتمل است.

 

3- در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری کسب‌وکارهای آنلاین تحت تاثیر تصمیمات و اقدامات حاکمیتی مانند قطعی اینترنت یا اجبار رمز دوم پویا بودند. روند تاثیر این اقدامات روی رفتار کاربران موبایل ایران در گزارش سال ۹۸ کافه‌بازار را چگونه تحلیل می‌کنید و به نظرتان چه بازخورهای می‌توان بر اساس این گزارش به سیاست‌گذاران داد؟

شایسته است که سیاستگذاران بپذیرد که روند رشد خدمات و کسب و کارهای مجازی قابل بازگشت نیست و همه سازوکارها برای پذیرش این روند باید طراحی و تدوین شوند. گسترش سهم این کسب و کارها از اقتصاد و از آن مهم‎تر، وابستگی بیشتر سبک زندگی تعداد بزرگ‎تری از افراد جامعه در دو سوی ارائه خدمت و گرفتن خدمت، لزوم تدبیر کارشناسانه و همه‎جانبه‎نگری نزد سیاستگذاران را برای مدیریت بهتر و پرهیز از آسیب اجتماعی–اقتصادی و ایجاد نارضایتی تقویت می‎کند.

 

4- گزارش کافه‌بازار نشان می‌دهد برخی از استان‌های کشور با وجود داشتن تعداد زیاد تیم‌های توسعه‌دهنده و همینطور بازی‌ها و برنامه‌های فعال، سهم ناچیزی از درآمد را در مقابل توسعه‌دهنده‌های تهران به خود اختصاص داده‌اند. تحلیل شما از علت این تفاوت چیست؟ آیا توزیع سرمایه بر اساس ظرفیت‌های جغرافیای می‌تواند تاثیری در رشد استان‌های دیگر داشته باشد یا تاثیر عوامل دیگری مانند آموزش، حمایت‌های حاکمیتی و توسعه اکوسیستم‌های محلی را بیشتر از جریان سرمایه‌گذاری می‌دانید؟

سرمایه‎گذاری متناسب که به عنوان شرط لازم باید مورد توجه باشد. در صورت تامین ظرفیت‏های سرمایه متناسب و مورد نیز، تقویت سمت کاربری از جهت زیرساخت‎ها، فرهنگ‎سازی، تبیین ارزش افزوده و البته توجه به تفاوت‎های ذاتی نیازها و ظرفیت‎های محلی ارزش بیشتری دارد. ضمن اینکه توجه داریم، تفاوت‎ها می‏توانند فرصت‏های ناب تلقی شود و معنی جملات قبلی این نیست که همسان‏سازی الزاما راهکاری مناسب در همه موارد باشد.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *