یک منبع موثق برای املاک

0

بازار خانه و ملک، یکی از بازارهای پر حاشیه است که در عین حال، همیشه هم خواهان دارد. تقریبا هیچ خانواده ای نیست که خرید یک ملک جزو اولین برنامه هایش نباشد و برای رسیدن به آن تلاش نکند. ملک در عین حال که می تواند مامن اصلی یک خانواده باشد، می تواند یک راه مطمئن برای سرمایه گذاری نیز باشد. اما ملک صرفا به خرید و فروش محدود نمی شود. بلکه بازار بسیار بزرگی از ساخت، خرید، فروش، اجاره و البته نگهداری و بازسازی است که هرکدام از این زیرشاخه ها، می تواند سالانه نقل و انتقال مالی بسیار بالایی داشته باشد. اما این بازار، همچنان یکی از سنتی ترین بازارهای موجود است و با آنکه برخی روندهای این صنعت (مانند آگهی و دریافت خدمات تعمیراتی و…) تا حدودی آنلاین شده است، اما هنوز تا آنلاین نامیدن این صنعت، فاصله زیادی باقی مانده است. یکی از پلتفرم ها و استارتاپ هایی که این بازار بزرگ  را  به یک بازار کاملا آنلاین تبدیل کرده و پیشرفت های بسیاری نیز در این مسیر داشته، پلتفرم آقای املاک است. این پلتفرم توانسته تا با پوشش تمام جنبه های مرتبط با ساختمان واملاک به صورت آنلاین چه برای خرید و فروش، چه برای تعمیرات، بازسازی و… به یک سوپر اپلیکیشن در حوزه صنعت ساختمان و املاک تبدیل شود. با توجه به رشد بالایی که در این مدت برای آقای املاک اتفاق افتاده، به سراغ مهندس ایمان خدابخش، بنیانگذار و مدیرعامل آقای املاک رفتیم تا با این پلتفرم بیشتر آشنا شویم.

تیم اقای املاک

آغاز ماجرا

نکته اینجاست که آقای املاک اولین استارتاپی نبود که به دنبال تبدیل بازار املاک، به یک بازار آنلاین باشد. استارتاپ های متعددی در چند سال اخیر تلاش کردند که فرهنگ استارتاپی را در این بازار جا بیاندازند و هرکدام تا اندازه ای نیز پیش رفته اند. اما تقریبا تمام آنها با شکست مواجه شده اند و نتوانسته اند به موفقیت و رشد پایدار برسند. شاید یکی از مشکلات، نبود شناخت دقیق از این بازار و فرهنگ حاکم بر آن بوده است. اما ایمان خدابخش، بنیانگذار آقای املاک، با بیش از ۱۵ سال سابقه در حرفه املاک، بخشی از همین خرده جامعه است. به همین دلیل، مجموعه آقای املاک از جامعه فعال در بازار املاک و البته مخاطبان این بازار، شناخت دقیقی دارد.

خدابخش در این مورد می گوید: «من از همه شکست هایی که در این مسیر و برای دیگر استارتاپ ها رخ داد، درس گرفتم. شاید باور نکنید، اما نقش نام و برندی که برای یک استارتاپ ملکی انتخاب می شود هم می تواند بر روی موفقیت و شکست آن تاثیر بگذارد. این در کنار مشکلات دیگری همچون در اختیار نداشتن وبسایت خوب و دیگر اشتباهات است. می خواهم بگویم صرفا نام برند نیست، بلکه منظورم این است که ما تا این جزییات رقبا را بررسی کردیم و مورد نقد قرار دادیم تا از اشتباهات دیگران درس بگیریم.»

سوپر اپلیکیشن آقای املاک

یکی از ترندهای بزرگ و همیشگی دنیای دیجیتال که بسیاری از کسب و کارهای مهم ما، برای مثال اسنپ، به دنبال آن هستند، داشتن یک سوپر اپلیکیشن است. وجود یک سوپر اپلیکیشن، باعث می شود کاربران تمام خدمات مورد نیاز خود را از یک طریق دریافت کنند و دسترسی به خدمات برای کاربران را آسان تر می کند. این همان هدفی بود که خدابخش برای آقای املاک در نظر گرفته بود و در همین مسیر نیز گام بر می دارد. وجود یک سوپر اپلیکیشن در صنعت ساختمان که تمام نیازهای مورد نظر همه افراد را پوشش می دهد و رفع می کند و در واقع گوگل صنعت ساختمان است.

اما خدمات یک سوپر اپلیکیشن تخصصی صنعت ساختمان شامل چه مواردی است؟ خدابخش پاسخ می دهد: «از آژانس های املاک، مشاغل ساختمانی، مهندسین و معمارها،سازنده ها،  کارخانه های سازنده مواد و مصالح ساختمانی گرفته تا می رسیم به مشاوران املاک به عنوان افرادی که به صورت مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند.»

خدابخش در ادامه می افزاید: «اما نکته دیگری در اینجا وجود دارد که باید به آن اشاره کنم. متوجه شدم اگر من خودم را به عنوان سازنده معرفی کنم، افراد نسبت به من موضع می گیرند، اما اگر خودم را یک کارشناس املاک معرفی کنم و حتی بگویم من بهترین کارشناس املاک ایران هستم، هیچ گاردی وجود ندارد. چرا؟ به نظرم به این دلیل است که کارشناسان املاک، ضعیف ترین قشر در صنعت ساختمان هستند، چرا که هیچ آموزشی برای آن ها وجود ندارد و هر فردی که بخواهد می تواند وارد این شغل شود.»

مشاور املاک آنلاین

باید به این نکته اشاره کرد که خدابخش برای داشتن کسب و کاری مانند آقای املاک، از سال ها پیش خود را آماده کرده و دوره های مختلف کارشناسی املاک را در کشورهای امارات و ترکیه گذرانده و کسب و کارهای موفقی را هم در این کشورها مدیریت کرده است. او درباره انگیزه خود برای کار در خارج از ایران می گوید: «هدف من این بود که بدانم در این کشورها، چطور ملک به فروش می رسد و به خصوص چطور خارجی هایی مانند روس ها را به خرید ملک در کشور خود جذب می کنند و دلیل موفقیت آنها در فروش املاک چه بوده است. در کنار راه اندازی کسب و کار در ترکیه، بر روی آقای املاک هم کار می کردم و مقدمات آن را فراهم کردم.»

او همچنین اشاره می کند که در نهایت متوجه شدیم بهترین روش ورود به بازار آنلاین املاک، این است که در مرحله اول خودمان را مشاور املاک معرفی کنیم. چرا که آخرین مرحله از زنجیره ساخت ملک، مشاور املاک است. خدابخش می افزاید: « ما باید کاربران عادی را با اعتمادسازی به سمت خودمان جذب می کردیم. برای همین هم باید خودمان را مشاور املاک معرفی می کردیم تا کاربران عادی، تجربه خوبی برای خرید و اجاره مسکن داشته باشند و همین امر باعث می شد کاربران به ما اعتماد کنند.»

در همین راستا، آقای املاک به مرجع اصلی مشاورین املاک در فضای آنلاین تبدیل شد و تیم خلاق این کسب و کار تلاش کرد از همان ابتدا، اشکالات و تجربه های منفی دیگر رقبا را از بین ببرند.

در کنار اینها، آقای املاک در راستای دغدغه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی خود، یک آکادمی آموزش املاک حرفه ای را راه اندازی کرد تا هر فردی که در این حوزه فعال است، به صورت رایگان با استانداردهای جهانی مشاور املاک آشنا شود. خدابخش در این زمینه می گوید: «همانطور که پیشتر اشاره کردم، هر فردی با هر سطحی می تواند وارد شغل مشاور املاکی شود و در این بین، جای خالی آموزش اصولی و استاندارد خالی بود. برای همین تلاش کردیم رفتار حرفه ای یک مشاور املاک را در آقای املاک آموزش بدهیم و این آموزش های در سطح جهانی را به صورت رایگان در اختیار فعالان قرار دادیم.»

خدمات

در مرحله بعدی، آقای املاک به سراغ خدمات جانبی صنعت ساختمان رفت. در این مرحله، کسب و کارهای مختلف و متنوع مربوط به ساخت، نگهداری و بازسازی ساختمان ارائه شد. در حقیقت، کسب و کارهایی مانند نقاشی، دکوراسیون، برق کاری و… که به صورت مستقیم به ساخت و نگهداری هر نوع ملکی کمک می کنند، با آقای املاک این فضا را در اختیار دارند تا بتوانند خود را به کاربران معرفی کنند و مشتری های زیادی به سوی خود جذب کنند.

هلدینگ

نگاه خدابخش به درس گرفتن از اشتباهات گذشته، او را به سوی ثبت یک هلدینگ سوق داد. در حقیقت، پروژه آقای املاک آنچنان بزرگ و قابل توسعه بود که تیم آقای املاک نمی توانست به عنوان یک کسب و کار متوسط با سرمایه گذاری کوچک پیش برود. در نتیجه، خدابخش تصمیم گرفت تمام نیازهای فنی و غیر فنی آقای املاک را خود تامین کند. به این صورت که شرکت ایده سازان میهن ویرا را تاسیس کرد و پشتیبانی فنی کسب و کار خود را خودش تامین کرد. شرکتی که به متخصص تولید و توسعه پلتفرم های آنلاین، به خصوص در حوزه صنعت ساختمان تبدیل شد و به آقای املاک بسنده نکرده و خود به یکی از بازیگران تولید پلتفرم تبدیل شده است.

در فاز بعدی و با توجه به اهمیت تبلیغات و مارکتینگ، خدابخش به سراغ تاسیس یک شرکت تبلیغاتی رفت و آن را ویرادز نامگذاری کرد. این مجموعه نیز با پشتیبانی از تبلیغات آقای املاک، بر صنعت ساختمان تمرکز کرده و در این حوزه به تبحر خاصی رسیده است و به دیگر کسب و کارها هم خدمات می دهد. در همین راستا و با توجه به اهمیت بخش رسانه، مجموعه آقای املاک رسانه تخصصی صنعت ساختمان می باشد و در کسب و کار بی نهایت خود توسعه پیدا کرده است.

آقای مشاغل

یکی از بخش های مهم در چرخه ارزش صنعت ساختمان، مشاغل تخصصی است که در ساخت و نگهداری املاک وجود دارد. به همین دلیل هم آقای املاک، تلاش کرد تا خود را به عنوان مرجع اصلی و تخصصی استخدام نیروهای ماهر و باتجربه این حوزه تبدیل کند؛ با این کار، آقای املاک به تسهیل روند ساخت و ساز و نگهداری ملک کمک شایانی می کند.

به این صورت که با توجه به شناخت دقیق از این حوزه، چهار دسته اصلی را برگزیدند: ساختمانی، تزئیناتی، تاسیساتی و خدماتی . به گفته خدابخش: «با تمام زیرشاخه های شغلی که وجود دارد، هیچ شغلی نیست که در این چهار دسته تقسیم نشود. اکنون ما بر اساس مسئولیت های اجتماعی خود، فضایی ایجاد کردیم که نیروهای ماهر می توانند در پلتفرم آقای املاک، به صورت رایگان، خود را معرفی کرده، تجربه های خود را به اشتراک بگذارند و این امید را داشته باشد که سفارش دهنده های کلی و جزئی، با او آشنا شده و از خدماتش استفاده کنند.»

از سوی دیگر، هوش مصنوعی آقای املاک با توجه به معیارهای حرفه ای و بر اساس آن حرفه، برای مثال، آگهی که بازدید کننده بیشتری دارد یا آگهی که بیشترین تماس را داشته و… دسته بندی را انجام داده و احراز می کند. سپس به عنوان پیشنهادات آقای املاک، آن آگهی ها به مخاطب معرفی می شود که اطمینان بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند.

لبه تکنولوژی

صحبت از هوش مصنوعی شد، خوب است بدانیم آقای املاک با هدف گام گذاشتن به لبه تکنولوژی، تصمیم دارد تا در پروژه های هوش مصنوعی مرتبط با صنعت ساختمان سرمایه گذاری کند و در همین راستا، در کنار هوش مصنوعی، به دنبال سرمایه گذاری در بخش محصولات خاص برگرفته از تکنولوژی نانو و های تک در صنعت ساختمان است. آقای املاک برای ارائه خدمات استاندارد در زمینه سرمایه گذاری، همچنین در تلاش است تا یک صندوق نوآوری در صنعت ساختمان ایجاد کرده و همچنین شتاب دهنده نیز راه اندازی کند تا به تیم های استارتاپی خلاق کمک کند تا به دور از کاغذ بازی های اداری ، صرفا به رشد کسب و کار نوپای خود بپردازند.

شبکه اجتماعی

وجود فضایی که بتواند باعث ایجاد آگاهی و شناخت مردم نسبت به این صنعت شود، یکی از نیازهای مهم این صنعت بود. آقای املاک با همین هدف، یک شبکه اجتماعی ایجاد کرد که تمام فعالان را تا جای ممکن به مردم بشناساند. خدابخش در مورد شبکه اجتماعی که در آقای املاک ایجاد شده می گوید: «ما در این شبکه های اجتماعی کاری کردیم که افرادی که به شناخت بهتر از این حوزه نیاز دارند، بتواند با فعالان این حوزه و کارنامه کاری آنها آشنا شوند. بر اساس دسته بندی هایی که ما در نظر گرفتیم، ما سه دسته پیمانکار یا همان سازنده را پیدا کردیم. پیمانکار ساده، پیمانکار احراز شده و پیمانکار برند. در حقیقت، افرادی که می خواهند ملکی خریداری کنند، می توانند به راحتی به این دسته بندی ما مراجعه کرده و شناخت بهتر و دقیق تری از فعالان صنعت ساختمان پیدا کنند و با شناخت بهتری خرید خود را انجام دهند. با این کار، هم شفافیت بهتری در این صنعت ایجاد می شود و هم تاحد زیادی جلوی کلاهبرداری های احتمالی گرفته می شود. چرا که عدد و رقم هایی که در این صنعت جابجا می شود، گاهی تمام سرمایه یک خانواده است و اگر خدای نکرده کلاهبرداری رخ بدهد، می تواند یک خانواده را به مرز نابودی بکشاند.»

نقشه آقای املاک

خدابخش افزود: «در کنار اینها، ما به دنبال شفاف سازی در دیگر مراحل هم هستیم.دراین راستا ، در نقشه ای که در آقای املاک داریم، تمام مشاوران املاک دارای مجوز و تمام دفترخانه ها را پین کرده ایم. این تنها قسمت این نقشه نیست. هنگامی که شما به خدمات ساختمانی نیاز دارید، ملک خود را بر روی این نقشه پین کرده و اعلام می کنید که برای مثال به یک نقاش یا طراح دکوراسیون نیاز دارید. افرادی که در آقای املاک خدمات می دهند، بر اساس نیازهای شما، از طریق همین پلتفرم خودشان به شما پیشنهاد انجام کارهایتان را می دهند.»

خدمات لاکچری

آقای املاک از یک سو، به دنبال پوشش دادن همه قسمت های زنجیره ارزش صنعت ساختمان است و از سوی دیگر، به دنبال آن است تا تمام مخاطبان این حوزه را نیز با خود همراه کند. بر همین اساس، یکی از امکانات مهمی که ارائه می دهد، هوم سرویس پلاس است که به نوعی می توان آن را لاکچری ترین خدمات این کسب و کار به حساب آورد. در این سرویس، آقای املاک به مشتریان لاکچری سرویس های مختلفی را ارائه می دهد که طی آن، صفر تا صد کارهای مرتبط با یافتن ملک های خاص مانند یک پنت هاوس، هماهنگی بازدید این املاک، انجام مذاکرات، انجام روند اداری را انجام می دهد. خدابخش در مورد هوم سرویس پلاس می افزاید: «این تنها بخش اول این خدمات است. پس از خرید و انجام مراحل اداری، در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد، تیم ما می تواند مراحل تمیز کاری و صفر شویی ملک، بررسی تاسیسات، طراحی و مشاوره دکوراسیون و خرید لوازم مورد نیاز را برای شما انجام دهد. در حقیقت، در تمام مراحل خرید و اسکان، تیم هوم سرویس پلاس در کنار مشتری است.»

تکمیل زنجیره بر اساس تجربه

آقای املاک اولین و بزرگترین هدف خود را تکمیل زنجیره صنعت ساختمان می داند و بر همین اساس، چندین و چند سرویس مختلف را به مخاطبان خود ارائه می دهد که در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم. نکته حائز اهمیت در این بخش، این است که چنین خدماتی، بر اساس تجربه چندین سال حضور تیم آقای املاک در صنعت ساختمان ارائه می شوند؛ چرا که تیم آقای املاک، اشراف کاملی بر نیازهای هر دو طرف بازار املاک داشته و به همین دلیل، به راحتی و با دقت فراوان می توانند خدمات خود را ارائه بدهند.

خانه سفر، سرویس اجاره روزانه ملک است که در آقای املاک ارائه می شود.

برند سنتر، خدمات دهنده به مراکز تجاری بوده و در حقیقت یک سیستم مدیریت مجتمع تجاری است. در این سرویس، افرادی که درخواست راه اندازی کسب و کار در یک مجتمع تجاری را دارند، درخواست خود را ثبت می کنند و منتظر می مانند تا موقعیت مناسب آنها پیدا شود. این سرویس می تواند شفافیت کامل را برای صاحبان مجمتع های تجاری ایجاد کند.

استخدام، خدماتی است که به کسب و کارها ارائه می شود تا بتوانند نیروی کار خود را استخدام کنند. این بخش نیز که مختص صنعت ساختمان است، بیش از همه توسط مشاوران املاک مورد استقبال قرار گرفته است اما در دیگر بخش ها هم به خوبی جا افتاده و کاربرد فراوانی دارد.

قیمت گذاری، یکی از مهمترین و جذاب ترین سرویس های آقای املاک است که در راستای کمک به ایجاد یک بازار دقیق و بدون حباب در املاک و شفافیت در این بازار متولد شده است. آقای املاک در این خدمت خود، تمام جزییات یک ملک را به دست آورده و قیمت گذاری می کند. قیمت گذاری با کمک هوش مصنوعی و بر اساس روندهای بازار انجام می شود. همچنین این جزییات، شرایط زندگی در محله و ساختمان و تاسیسات فنی و نقشه خوانی ملک را نیز شامل می شود. در نهایت نیز، سه کارشناس املاک، ملک را کارشناسی می کنند. کل این خدمات در یک دیتابیس جمع آوری شده و به صورت فایل به مالک ارائه می شود. بر همین اساس، مالک می تواند به همه خریداران این فایل را ارائه داده و بسیاری از دردسرهای اولیه فروش ملک را از بین ببرند. کارشناس دادگستری املاک  و تور مجازی، از دیگر بخش های این سرویس است.

مسئولیت اجتماعی

آقای املاک رسالت خود را ترکیبی از سود و مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته است. از یک سو، تمام توان خود را گذاشته تا بیشترین شفافیت را در بازار املاک ایجاد کند و از طرفی، نمی خواهد اشتباهات کسب و کارهای گذشته را دوباره تکرار کند. چرا که تیم آقای املاک بر این عقیده است که می توان کمک به جامعه و داشتن دغدغه های اجتماعی را همزمان با کسب درآمد داشت و این دو، منافاتی با یکدیگر ندارند.

چرا آقای املاک؟

در نهایت می توان اینگونه دید که آقای املاک از تیمی تشکیل شده که صنعت تخصصی خود را به خوبی می شناسد و بخشی از صنعت ساختمان  ایران است. به همین مبنا، بهترین نقشه راه را برای موفقیت یک کسب و کار در این صنعت، در اختیار دارد و جامعترین و بهترین خدمات را در این حوزه ارائه میدهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.