گوگل کارمندش را به‌خاطر یک پست فیس‌بوکی اخراج کرد!

0

مارک برگن، گوگل و شرکت‌های دیگری  سیلیکون‌ولی را مورد بررسی قرار می‌دهد. او از سال ۲۰۱۰ و به خصوص در چند سال اخیر که بازار اپراتورهای تلفن همراه و سازندگان وسایل جدید تکنولوژی گرم است، گزارش‌هایی در زمینه ‌سیاست و تجارت جهانی تهیه کرده است. او گزارش‌های خود را درباره اقتصاد و تکنولوژی برای چندین نشریه از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال  و رویترز می‌نویسد. او در این مطلب از ماجرای کارمند اخراجی گوگل نوشته است.

یک کارمند سابق شرکت نست (Nest) بعد از اخراج از این شرکت شکایتی را علیه شرکت گوگل (که به نوعی مادر شرکت نست محسوب می‌شود) منتشر کرده است. این کارمند پس از اینکه یک سری از اطلاعات شرکت خود را در صفحه ‌فیس‌بوک  خود منتشر کرده بود، اخراج شد. کارمندان گوگل تصاویر و ویدئوهایی با مضمون کنایه و طنز در زمینه‌ انتقاد از تونی فادل مدیر‌عامل شرکت نست منتشر کردند. این تصاویر پس از اینکه تونی فادل در جلسه ملاقات همگانی کارمندان گوگل، برای دفاع از شرکت خود داستان‌های عجیبی را بیان کرد، منتشر شدند. بعضی از آنها نشان از وجود خلل‌های گسترده‌ای در فرآیند توسعه  محصولات این شرکت بود.

تعداد زیادی از این تصاویر که توسط گوگلی‌های نگران از شیوه ‌نادرست مدیریتی فادل تهیه شده بود، برای لغو‌کردن یکی از محصولات این شرکت (نست) استفاده شد. شکایت از نست اعلام می‌کرد که گوگل این مطلب منتشر‌شده در فیس‌بوک را به عنوان تجاوزی به حقوق کارمندی تلقی کرده و دلیل اخراج این کارمند نیز همین موضوع است.

از اطلاعات استخراج‌شده از این شکایت می‌توان دریافت که کارمند اخراج‌شده یک آقاست. بر اساس این گزارش رئیس سازمان حفاظت از اطلاعات گوگل از این کارمندان به دلیل درز اطلاعات سوال‌هایی پرسید. منابع حاکی از این هستند که کارمندان دیگری از نست نیز تحت بازپرسی قرار گرفتند اما تنها این یک کارمند بود که اخراج شد. کریس بیکر، وکیل مدیر سابق نست، بر این عقیده است که اقدامات گوگل قانون کار ملی را مورد تهاجم قرار داده است. این قانون کارمندان را قادر می‌سازد که با انتشار مطالبی به بیرون از شرکت از جمله خبرگزاری‌ها فعالیت خود را سامان دهند.

او به طور خلاصه موضوعاتی را درباره‌ این شکایت می‌نویسد:کارمندان این حق را دارند که در محل کار درباره ‌شرایط کاری خود با دیگر کارمندان بحث کنند. آنها این حق را دارند که با همکاران خود، کارمندان سابق و بازنشسته، رئیس‌ها و حتی خبرگزاری‌ها درباره ‌شرایط کاری خود و برای ایجاد تغییرات درون شرکت گفت‌وگو کنند. کارمندان می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی نیز برای اینگونه اهداف استفاده کنند.

گوگل می‌بایست درباره‌ سیاست‌های خود تجدید‌نظر کند و این موضوع را به صراحت مشخص کند که کارمندانش با هرکسی که بخواهند می‌توانند درباره ‌شرایط کاری خود صحبت کنند. گوگل باید بداند که شکایت کارمندان از شرایط کاری آنها کاری غیرقانونی و ممنوع نیست. گوگل و به خصوص نست می‌بایست از شکار کارمندان‌، از جمله آنهایی که از حقوق قانونی خود استفاده کرده و هدف در پیشرفت شرکت خود را  دارند، دست بردارند. بر اساس گفته‌های یک شاهد توافقنامه ‌گوگل‌، «در توافقنامه گوگل با کارمندان ذکر شده است که هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیتی برای بحث درباره کار و محیط آن طبق قانون تعیین‌شده ‌پیش‌فرض این شرکت وجود ندارد.»

یکی از کارشناسان گوگل بر این عقیده است که تصاویر و مطالب منتشر شده در فیس‌بوک به نوعی خارج از محدوده ‌ مشخص‌شده توسط این قانون است. او می‌گوید وکیل‌های گوگل بدون‌شک درباره ‌رفتار این شرکت با کارمندان که کاملا در چارچوب قانونی است، بحث خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.