گزینه ادغام با استارتاپ‌های هم‌صنف‌مان را پیشنهاد می‌دهم

محمد رهی، بنیانگذار زودشور

0

این روزها حداقل این موضوع برای‌مان حل شده است. متوجه شدیم که قرار نیست کسی کاری برایمان انجام دهد و خبری از بهتر‌شدن اوضاع در کار نیست! باید خودمان فکری به حال خودمان بکنیم.گفتگو

زودشور جزو آن دسته از استارتاپ‌هاست که برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای سنتی، پا پیش گذاشته و با وجود مخالفت‌هایی که از سمت قشر سنتی مواجه شده، موضعش را همچنان حفظ کرده و ادامه داده است. گفت‌وگوی نوروزی فاندر زودشور با شنبه، تحلیل او از سال ۹۷ و برنامه‌هایی که در انتظار اکوسیستم در سال ۹۸ است و… را در ادامه می‌خوانید.

  • می‌خواهم یک سوال تکراری بپرسم؛ اینکه سال ۹۷ بر شما و بر اکوسیستم چگونه گذشت؟

۹۷ برای همه ما استارتاپی‌ها، از بزرگ گرفته تا کوچک، سال به‌مراتب سختی بود. شرایط سخت اقتصادی سبب شده بود در تمام طول سال همه منتظر باشیم! برای سرپا ماندن استارتاپ‌ها همه‌جوره تلاش کرده و پیوسته در تمام طول سال با علامت سوالات متعددی روبه‌رو بودیم.

با دلار ۴هزار تومانی استارت سال ۹۷ را زدیم. در حالی که در میانه‌های سال سقف دلار به ۲۰هزار تومان هم رسید. در نهایت با دلار ۱۵هزار تومانی به جمع‌بندی ۹۷ رسیدیم. در تمام این مدت منتظر رسیدن به ثباتی اقتصادی بودیم تا ابهامات مسیرمان برطرف شود. در تمام این مدت دائما با یک سوال روبه‌رو بودیم: اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

  • سختی‌ها و فرصت‌های سال ۹۷ برای کسب‌وکارها چه بود؟

از سختی‌ها می‌توان به شرایط سخت حفظ و بالا آوردن استارتاپ‌ها اشاره کنیم. به برجام امید زیادی داشتیم که همین کورسوی امید هم از بین رفت. در ۹۷ دائما به بهتر شدن اوضاع امیدوار بودیم. این روزها حداقل این موضوع برای‌مان حل شده است.

متوجه شدیم که قرار نیست کسی کاری برایمان انجام دهد و خبری از بهتر‌شدن اوضاع در کار نیست! باید خودمان فکری به حال خودمان بکنیم. البته این مورد در خصوص کسب‌و‌کارهای آفلاین نیز صادق بود و بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها و… با مشکلات مالی و در نهایت تعدیل نیرو مواجه شدند.

  • مهم‌ترین راهکارهایی که کسب‌وکار شما برای ماندگاری در این بازار در پیش گرفت، چه بود؟

تلاش کردیم با کم‌کردن سود کار کم نیاورده، سرپا بمانیم و با ارائه خدمات به ماندگاری در بازار برسیم. سبد خرید مشتریان ما نسبت به پارسال با ۳۰ درصد افزایش مواجه شد. با اینکه هزینه‌های خشکشویی‌ دوبرابر شده و همه چیز رشد قیمت داشته اما برای تداوم و ماندگاری در بازار سعی کردیم سود خودمان را فاکتور بگیریم؛ در حالی که اگر واقعا می‌خواستیم با رشد مالی مواجه شویم، باید با ۵۰درصد افزایش قیمتی به راهمان ادامه می‌دادیم.

  • می‌گویند سالی که از راه می‌رسد به مراتب سخت‌تر از سال ۹۷ خواهد بود. به نظرت چه راهکارهایی برای ماندگاری در بازار وجود دارد؟

بله کاملا با جمله به‌مراتب سخت‌تر بودن ۹۸ موافقم. حداقل در ۹۸ در بازار به ثبات نسبی دست خواهیم یافت و می‌توانیم دورنمایی کلی، برآوردی از هزینه‌ها و در نهایت درآمد در اختیار اینوستور و سرمایه‌گذارها قرار دهیم. با ثبات نسبی بازار ارز با سوال «قرار است در ماه آینده با چه تفاوت‌هایی در قیمت روبه‌رو شویم» مواجه نیستیم و بهتر می‌توانیم روی بیزینس‌ پلن کنیم.

این روزها حداقل این موضوع برای‌مان حل شده است. متوجه شدیم که قرار نیست کسی کاری برایمان انجام دهد و خبری از بهتر‌شدن اوضاع در کار نیست! باید خودمان فکری به حال خودمان بکنیم

  • به نظرت برای جذب نیروی انسانی و هزینه‌های مربوط به این بخش، دفتر کار و… چه باید کرد؟

در این مورد من گزینه ادغام با استارتاپ‌های هم‌صنف‌مان را پیشنهاد می‌دهم. به نظرم با ادغام، هزینه‌های دفتری، کال‌سنتر و… کم و کمتر می‌شود. بنابراین بهتر و راحت‌تر از پس هزینه‌ها و حفظ نیروی خودمان برمی‌آییم.

به هرحال زمانی که مثل بسیاری از کسب‌و‌کارها سرمایه‌گذار خارجی نداریم و نوع بیزینسمان جوری نیست که بالا‌رفتن دلار، معادل با بالا رفتن درآمدمان و حتی ۴برابر‌شدنش باشد! لذا بهتر است با ادغام چندین استارتاپ، در کنار بالا‌رفتن کیفیت کار، تعداد مشتریانمان نیز بالا رفته و در نهایت به درآمد بهتری دست یابیم.

  • بزرگ‌ترین نقطه امیدبخش سال ۹۸، چه مورد خاص یا نکته‌ای است که به نظر شما دیگران از آن غافل هستند؟

امیدوارم با توجه به شرایط پیش‌آمده و بحرانی که در زمینه صادرات و واردات پیش آمده، با در نظر گرفتن این مورد که نمی‌توان مثل سابق در ‌حوزه پتروشیمی پول تزریق کرد، هزینه‌ها را وارد جریانات استارتاپی کنند.

به اعتقادم به جای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی می‌توانند روی استارتاپ‌ها هزینه کنند. حتی نیروی کاری بخش پتروشیمی را به جای تعدیل، وارد حوزه استارتاپی کنند. این روند می‌تواند در آینده مالی و اقتصادی کشور تاثیر بسزاتری داشته باشد.

  • فکر می‌کنی در سال ۹۸ با چه نکات امیدبخشی مواجه خواهیم بود؟

به اعتقاد من بهادادن به مسئولیت اجتماعی، می‌تواند جنبه‌های مثبتی ضمیمه سال ۹۸ کرده و سال نو را برای اکوسیستم جذاب‌تر کند. وضعیت اقتصادی فعلی کشور طوری شده که مردم بار دیگر بیشتر به فکر قیمت و نرخ هستند تا کیفیت و این موضوع تا حدی برای کسب‌وکار ما چالش‌آفرین است.

در کنار ارائه خدمات به عنوان یک انسان مسئولیت‌های اجتماعی‌مان را نباید فراموش کنیم. زودشور امسال برای دومین‌بار طرح لبخند را اجرا می‌کند. در این برنامه اگر فردی لباس‌های سالمی دارد که نمی‌پوشد، اما می‌تواند کمکی برای دیگران باشد؛ می‌تواند با زودشور تماس گرفته و هماهنگ کنند تا در زمان مناسب آنها را تحویل بگیرند.

در این طرح لباس‌های بدون استفاده را از کاربران و شهروندان تهرانی جمع‌آوری کرده و بعد از شست‌وشو به دست افراد نیازمند می‌رسانیم. این جریان قرار است تا ۲۵ اسفند‌ماه ادامه داشته باشد. امسال پس از آنکه متوجه شدیم اتحادیه کسب‌‌و‌کارهای اینترنتی به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی وارد شده‌ است و قصد دارد مدرسه‌ای بسازد، ما هم طرح خود را به اتحادیه و «رضا الفت‌نسب»، سخنگوی اتحادیه اعلام کردیم.

اتحادیه بسیار استقبال کرد و پیشنهاد داد تا این موضوع را با سایر استارتاپ‌ها در میان بگذاریم تا هر کدام به نحوی از آن حمایت کنند و همین اتفاق هم افتاد. تا امروز استقبال مردم بسیار خوب بود. همین اتفاقات و حمایت‌های کوچک با بهانه‌های مسئولیت اجتماعی می‌تواند آرام آرام مسیر پیشرفتمان را هموار کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.