گرین اسکای؛ یک پلتفرم وام‌دهی است

0

گرین اسکای (GreenSky) یک شرکت فناوری مالی خصوصی است که در سال ۲۰۰۶ در آتلانتا تاسیس شد. این شرکت به بانک‌ها و بازرگانان، فناوری‌هایی را ارائه می‌دهد تا بتوانند به مشتریان خود برای بازسازی خانه‌ و اهداف مراقبت بهداشتی و غیره وام اعطا کنند. برنامه اعتباری فایننسینگ فور‌ گرین‌اسکای توسط موسسات مالی که تحت بیمه فدرال هستند و توسط فدرال و دولت اداره می‌شوند، ارائه می‌شود. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، تقریبا ۵ میلیارد دلار از طریق برنامه اعتباری گرین‌اسکای وام اعطا شده است.

گرین‌اسکای کمتر از سایر شرکت‌ها در بازار فین‌تک ‌از قبیل سوشیال فایننس یا لندینگ کلاب شهرت پیدا کرده و دلیل آن تا حدودی می‌تواند این موضوع باشد که گرین‌اسکای از سرمایه خود برای وام‌دادن استفاده نمی‌کند. بانک‌های شریک این شرکت به طور آنلاین یا از طریق اپلیکیشن همراه گرین‌اسکای به مشتریانی که حدود ۱۲هزار بازرگان بودند، از خرده‌فروشانی مانند شرکت هوم‌دیپات گرفته تا پیمانکاران انفرادی وام اعطا می‌کرد. گرین‌اسکای بازرگانانی را که لوازمی از قبیل مبلمان و محصولات بازسازی خانه اعم از تعویض پنجره، ایزوگام و غیره می‌کنند، ثبت‌نام می‌کند. به علاوه رسیدگی به مراحل پزشکی انتخابی را نیز در خود گنجانده است.

این شرکت مانند شرکت‌های افیرم، کلارنا و شرکت پرامیس فایننشیال، در اصل کارت‌های اعتباری را جایگزین هزینه‌ کردن‌های متمرکزتر روی پروژه‌های مصرفی کرده و سپس روی یک بازپرداخت با نرخ سود ثابت و مدت مشخص تاثیر می‌گذارند. در خصوص کسب‌و‌کار کلی گرین‌اسکای، دیوید زالیک، مدیرعامل این شرکت ‌ اینگونه می‌گوید: «ما با بانک‌ها رقابت نمی‌کنیم‌ و سعی نداریم یک وام‌دهنده باشیم. ما یک شرکت فناورانه هستیم.» با این حال از برنامه اعطای وام این شرکت شکایت شد.

در سال ۲۰۱۵، گرین‌اسکای در فکر یک حضور کاری گسترده بود‌ که شامل یک مرکز تماس در کنتاکی در یک محوطه بزرگ‌تر می‌شد. سرمایه‌گذاری حدود ۷‌میلیون دلار همراه با یک برنامه ۱۰ ساله مالیاتی به مبلغ ۲ میلیون دلار مورد بحث قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵، همچنین یک توسعه چند‌ میلیون‌دلاری مطرح شد که به موجب آن ۳۵۰ شغل در آتلانتا به وجود می‌آمد و حدود یک‌سوم آن به فناوری مربوط می‌شد.

در سال ۲۰۱۶، این شرکت طبق گفته مدیرعامل آن، به سوددهی رسید. به عنوان یک شرکتی که به طور خصوصی اداره می‌شود، نیازی به انتشار اطلاعات مالی آن در بین عموم نبود. در همان سال، دیود زالیک، مدیرعامل شرکت، به عنوان کارآفرین سال در بخش خدمات مالی شناخته شد.

این شرکت که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده بود، در ماه سپتامبر همان سال، ۵۰ میلیون دلار سرمایه توانست جذب کند و یک طرح وام‌دهی ۲ میلیارد دلاری را با کمک شرکت فیفت ترد بانکورپ در اوهیو راه‌اندازی کرد. این سرمایه موجب شد که ارزش شرکت به ۳.۶ میلیارد دلار برسد؛ به عبارت دیگر دوبرابر ارزش آن در دور آخر تامین بودجه در سال ۲۰۱۴ که ۳۰۰ میلیون دلار بود. سایر سرمایه‌گذاران این شرکت عبارتند از: تی‌پی‌جی، ولینگتون منیجمنت، دی‌اس‌تی گلوبال، آیکونیک کپیتال و کیو‌ای‌دی اینوسترز. طبق تحقیقات وال استریت ژورنال، ارزشیابی سال ۲۰۱۶ موجب شد که این شرکت به عنوان یکی از ارزشمندترین استارتاپ‌های فناوری شناخته شود که ‌از نظر مالی به طور خصوصی اداره می‌شد. طبق گفته مدیرعامل این شرکت، برنامه‌ای برای عرضه عمومی در این شرکت وجود ندارد.

دیوید زالیک، مسئول اجرایی ارشد این شرکت از سال ۲۰۰۶ و نیز یکی از بنیانگذاران این شرکت بوده است. گری بنجامین نايب رئیس و تیم کالیبان رئیس و مسئول ارشد ریسک شرکت است. گرین‌اسکای در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۷۰ کارمند داشت.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.