کارآفرینی از زمین چمن

4 فوتبالیست کارآفرین

0

اغلب فوتبالیست‌ها به دلیل عدم امنیت شغلی خود و بازنشستگی زودهنگام ترجیح می‌دهند علاوه بر بازی در تیم‌های فوتبال، کسب‌وکار مستقل خود را راه‌اندازی کنند.

فوتبال، محبوب‌ترین ورزش در دنیا‌ست؛ چرا‌که نیمی از مردم جهان این ورزش را دوست دارند. از سوی دیگر، بالا‌بودن دستمزد بازیکنان در فوتبال، سرمایه قابل توجهی را نصیب آنها می‌کند. اغلب فوتبالیست‌ها به دلیل عدم امنیت شغلی خود و بازنشستگی زودهنگام ترجیح می‌دهند علاوه بر بازی در تیم‌های فوتبال، کسب‌وکار مستقل خود را راه‌اندازی کنند.

فوتبالیست‌هایی که کسب‌وکار خود را ندارند، پس از بازنشستگی با مشکل مواجه می‌شوند. از طرفی فوتبالیست‌های حرفه‌ای تقریبا ۱۵‌سال کار می‌کنند. اغلب آنها پس از ۱۵‌سال بازی در باشگاه‌ها به مربیگری می‌پردازند یا به رسانه‌ها می‌پیوندند.

اما همه فوتبالیست‌ها شانس مربی‌‌شدن یا حضور در رسانه‌ها را ندارند. به همین‌خاطر هم برای گسترش کسب‌وکار خود به مشاغل متفاوتی روی آوردند. برخی ‌فوتبالیست‌ها در سطوح متفاوت کار خود سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی را آغاز می‌کنند. بعضی از بازیکنان فوتبال نیز به تولید اپلیکیشن‌‌های موبایلی مشغول می‌شوند. معاملات ملکی، بلاکچین و توسعه سبک‌ زندگی تنها بخشی از فعالیت‌های جداگانه بازیکنان فوتبال در سراسر دنیا‌ست.

در این گزارش ۴ فوتبالیستی که تجارت مخصوص خود را راه‌اندازی کرده‌اند، بررسی می‌کنیم

متیو فلامینی(‌Mathieu Flamini)، فوتبالیست ۳۵ ساله فرانسوی است که در خصوص کارآفرینی محیط‌زیست فعالیت می‌کند. متیو فلامینی ‌۷مارس ۱۹۸۴ به دنیا آمد. او فوتبال خود را از تیم شهرش المپیک مارسی آغاز کرد. سپس مورد توجه آرسنال قرار گرفت و به آن تیم پیوست.

فلامینی در آرسنال زیر نظر آرسن ونگر به بازی مشغول شد و در آن تیم درخشید. او پس از ۴سال حضور در انگلستان، به تیم میلان ایتالیا منتقل شد؛ فلامینی ابتدا در ایتالیا با شماره‌۸۴ به میدان می‌رفت اما در دومین سال حضورش، روسونری‌ها شماره ۱۶ را به او دادند.

پس از ۵ سال حضور در ایتالیا سرانجام فلامینی در سال ۲۰۱۳ دوباره به آرسنال بازگشت و با شماره ۲۰ در این تیم بازی کرد. این بازیکن سابق تیم‌های آرسنال و آث‌میلان در راستای مسئولیت اجتماعی همچنین توسعه کسب‌وکارش در شرکت جی‌اف بیوکمیکالز(GF Biochemicals) سرمایه‌گذاری کرد.

جی‌اف بیوکمیکالز

در‌واقع جی‌اف بیوکمیکالز یک شرکت بیوشیمیایی است که ‌سال ۲۰۰۸ توسط فلامینی و پاسکاله گراناتا(Pasquale Granata) تأسیس شد. فلامینی هم‌بنیانگذار استارتاپی شد که برای اولین‌بار در دنیا دست به تولید انبوه لوولینیک اسید زد و اولین تولیدکننده این محصول در مقیاس صنعتی در دنیا‌ست.

شرکت جی‌اف بیوکمیکالز به مدت ۷سال در خصوص تولید این محصول(‌لوولینیک اسید) با دانشگاه پیزا همکاری داشت. سال‌۲۰۱۶‌، شرکت متیو فلامینی توانست شرکت آمریکایی سگتیس (Segetis) را تحت مالکیت خود درآورد.

جی‌اف بیوکمیکالز کارخانه‌ای در شهر کسرتا در ایتالیا دارد که حدود ۸۰‌نفر در آن مشغول به کارند. در سال‌۲۰۱۵ جایزه جان سیم (John Sime Award) برای نوآورانه‌ترین فناوری نوین به این شرکت اهدا شد. شرکت جی‌اف بیوکمیکالز دفاتری در میلان و هلند دارد. ‌

پس از گذشت ۱۰سال از تاسیس جی‌اف بیوکمیکالز، شرکت فلامینی سرمایه زیادی را از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری همچون سابیک، دی‌اس‌ام و خوسلا ونچرز جذب کرد. پس از جذب سرمایه، جی‌اف بیوکمیکالز اعلام کرد با شرکت آمریکایی نوامونت(Novamont‌) که در زمینه بیوتکنولوژی کار می‌کند، همکاری خواهد داشت.

‌شرکت نوامونت تولیدکننده بیوپلاستیک است و شعبه‌هایی در دانشگاه‌های نپال، تورینو، میلان و بولوگنا دارد. علاقه متیو فلامینی به بیوتکنولوژ‌ی باعث شد اولین مجله الکترونیکی دنیا در زمینه نوآوری‌های فناوری بیوتکنولوژی را راه‌اندازی کند. فلامینی هم‌بنیانگذار مجله بیوژورنال (The BioJournal) است.

بیوژورنال به بررسی معضلات زیست‌محیطی و تکنولوژی‌های کاهش آلاینده‌ها می‌پردازد

شاید بتوان دیوید بکام (David Beckham)، بازیکن بازنشسته فوتبال انگلستان را یکی از شناخته‌شده‌ترین کارآفرینان ورزشکار دانست. دیوید بکام متولد ۲ می ۱۹۷۵ در لندن است. او فوتبال حرفه‌ای را از ۱۷‌سالگی در باشگاه منچستر‌یونایتد آغاز کرد.

دیوید بکام تا پایان دوران حضورش در منچستر‌یونایتد ۶‌بار قهرمانی لیگ جزیره، ۲‌بار قهرمانی جام حذفی انگلستان و نیز لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۹۹ را به دست آورد. بکام سپس به رئال مادريد پیوست و در سال‌۲۰۰۶ توانست قهرمان لالیگا شود.

دیوید بکام پس از ۴فصل حضور در رئال مادرید، به باشگاه لس‌آنجلس گلکسی رفت. بعد از بازی در لیگ برتر آمریکا، دیوید بکام ۲فصل را در آث‌میلان گذراند. بکام اولین بازیکن انگلیسی است که توانسته در لیگ ۴کشور مختلف یعنی انگلستان، اسپانیا، آمریکا و فرانسه بازی کند و به قهرمانی برسد.

[bs-quote quote=”برخی ‌فوتبالیست‌ها در سطوح متفاوت کار خود سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی را آغاز می‌کنند. بعضی از بازیکنان فوتبال نیز به تولید اپلیکیشن‌‌های موبایلی مشغول می‌شوند. معاملات ملکی، بلاکچین و توسعه سبک‌ زندگی تنها بخشی از فعالیت‌های جداگانه بازیکنان فوتبال در سراسر دنیا‌ست‌” style=”style-3″ align=”left” color=”#1e73be”][/bs-quote]

بکام همچنین از سال‌۱۹۹۶ درحالی‌که ۲۱ ساله بود، به تیم ملی انگلستان دعوت شد و مجموعا در ۱۱۵‌بازی ملی به میدان رفت. دیوید بکام ۶سال کاپیتان انگلیس بود و تجربه حضور در ۳ جام جهانی و ۲جام ملت‌های اروپا را دارد.

بکام ‌در فوتبال با پاس‌ها، ضربه‌های آزاد و شوت‌های فنی و دقیق خود به موفقیت رسید که به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های نسل خود و تاریخ فوتبال برشمرده می‌شود. او ۲بار از سوی فیفا به عنوان دومین بازیکن سال فوتبال جهان برگزیده شد و یک بار هم نامزد دریافت توپ طلای اروپا شد.

در سال ۲۰۰۴ پله، نام او را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان ادوار فوتبال در لیست فیفا ۱۰۰ قرار داد. او در می ۲۰۱۳ با ۱۹ قهرمانی، پس از گذشت ۲۰سال از دوران حرفه‌ای خود اعلام بازنشستگی کرد. حتی بعد از ۲۰‌سال بازی در فوتبال، باز هم گل‌های طلایی بکام در خاطر عاشقان فوتبال باقی مانده است.

با این حال، مردم دیوید بکام را تنها به واسطه بازی‌های درخشانش نمی‌شناسند. دیوید بکام انگلیسی در صنعت مد شناخته شده است؛ چراکه با برندهای مختلفی همکاری داشته است. بکام پس از بازنشستگی از فوتبال حرفه‌ای کمپانی مستقل مدیریت خودش را ایجاد کرد.

این هولدینگ دی‌بی‌ ونچرز(DB Ventures‌)یا«دیوید بکام ونچرز» نام دارد. دیوید بکام برند خود و همسرش را در زیر‌مجموعه این هولدینگ توسعه می‌دهد. نه‌تنها دیوید بکام در جستجوی ساخت تجارت‌های شخصی خود است، بلکه همسرش ویکتوریا نیز در صنعت مد توانسته به شهرت برسد. بازیکن سابق تیم منچستریونایتد به همراه همسرش برند دیوید و ویکتوریا بکام را راه‌اندازی کرده است.

اولین نسخه از ادکلن برند دیوید و ویکتوریا بکام در سال۲۰۰۵ عرضه شد. فعالیت این برند همچنان ادامه دارد و به محبوبیت و شهرت خوبی در میان طرفدارانش رسیده است. با وجود ذهن اقتصادی دیوید بکام و همسرش، شرکت ویکتوریا همواره با ناملایماتی مواجه بوده است.

ویکتوریا بکام از زمان تاسیس برند مُد، زیان مالی زیادی دید. ضررهای مالی شرکت همسر دیوید بکام به۴۲ میلیون پوند رسیده بود و این فوتبالیست در ۴ سال گذشته به منظور جبران زیان‌های شرکت همسرش که زیر‌مجموعه‌ای از هولدینگ دی‌بی ونچرز است، مبلغ ۳۸ میلیون پوند به این شرکت داد.

با این حال، به نظر می‌رسد با دریافت سرمایه باز هم شرکت ویکتوریا بکام با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند. گرچه همسر دیوید بکام در تجارت با ناملایماتی مواجه شده است، این فوتبالیست مشهور در رسانه‌ها، کسب‌وکارش را گسترش می‌دهد.

بکام سال ۲۰۱۹ از تاسیس استودیوی سینمایی خود خبر داد

دیوید بکام با راه‌اندازی «استودیو۹۹» درصدد تولید فیلم‌های مستند، برنامه‌های تلویزیونی و دیگر محصولات مالتی‌مدیا‌ست. یکی دیگر از اهداف دیوید بکام برای راه‌اندازی استودیو، ساخت فیلم‌های تجاری و تبلیغاتی برای شرکایش بوده است. پیش از دیوید بکام، چهره‌های ورزشی‌ مشهور دیگری دست به تولید کمپانی‌های تولید فیلم زده بودند.

ورزشکارانی چون لبرون جیمز، استیون کوری، راسل ویلسون استودیوهای فیلمسازی‌شان را قبل از بکام تاسیس کرده بودند. بکام «استودیو ۹۹» را با همکاری دیوید گاردنر راه‌اندازی کرده است. این بازیکن سابق فوتبال دلیل نامگذاری را یادآوری سال ۱۹۹۹ می‌داند. سال ۱۹۹۹ برای دیوید بکام سال بخصوصی بوده است؛ چرا‌که او در آن سال با ویکتوریا بکام ازدواج کرد.

همچنین اولین فرزندشان بروکلین در سال‌۱۹۹۹ به دنیا آمد. دیوید بکام در آن سال همراه با تیم منچستریونایتد موفقیت‌های زیادی ‌به دست آورد. سال‌۱۹۹۹ زمانی بود که منچستریونایتد توانست قهرمان لیگ اروپا، سوپر‌جام اروپا و لیگ انگلستان شود.

دیون دابلین (Dion Dublin) یکی دیگر از فوتبالیست‌هایی است که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده است

دیون دابلین

دابلین متولد ۲۲‌آوریل ۱۹۶۹ در لنکستر انگلستان است. دابلین در بسیاری از تیم‌های باشگاهی انگلستان فوتبال بازی کرده و سابقه حضور در تیم ملی فوتبال انگلستان را در کارنامه کاری خود دارد. دابلین ۵۰‌ساله را این روزها به واسطه اجرای برنامه‌های تلویزیونی می‌شناسند.

برخلاف دیگر فوتبالیست‌ها، دابلین علاقه‌ای به تجارت نداشت و معتقد بود بهتر است در حرفه‌ تخصصی‌اش فوتبال کار کند. با این وجود دابلین نیز با طراحی یک ابزار موسیقی تبدیل به کارآفرین شد. دیون دابلین در کنار برنامه‌های تلویزیونی به عنوان یک کارشناس فوتبال، مهمان برنامه‌های مربوط به حراج ملک بی‌بی‌سی نیز بود.

ساز کوبه‌ای تولیدی دابلین، به عنوان یک ابزار مکعبی شیک با چهار ضلع توصیف می‌شود که هر کدام صدای منحصر‌به‌فردی را تولید می‌کنند. فوتبالیست سابق تیم ملی انگلستان اسم ساز خود را داب(Dube) گذاشته است.

آهنگسازان می‌توانند داب را در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف انتخاب کنند. استیو واندر (Stevie Wonder) یکی از درامرهای انگلیسی است که از این ساز حمایت کرده و در گروه خود از آن استفاده می‌کند. دیون دابلین درباره جعبه موسیقی خود می‌گوید: «یک روز تصمیم گرفتم به ابزارفروشی بروم. ۶‌‌قطعه چوب، یک چکش و میخ برداشتم و یک جعبه ساختم. کارم در آن زمان بی‌فایده به نظر می‌رسید، اما آن ابزار مرا به جایی که امروز هستم، هدایت کردند.»

Christian Karembeu

کریستین کارمبئو‌(Christian Karembeu‌) در سوم دسامبر ۱۹۷۰ به دنیا آمده و بازیکن سابق فوتبال فرانسه است. کارمبئو از سال‌۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ یکی از اعضای تیم ملی فوتبال فرانسه بوده‌است. کارمبئو در ۵۳ بازی ملی حضور داشته و توانسته یک گل ملی به ثمر برساند.

از آنجا که حمایت از ورزش بازار پر‌سودی است، کریستین کارمبئو می‌خواهد بخشی از آن باشد. هافبک سابق تیم فرانسه و برنده جام جهانی‌۱۹۹۸، در ژوئن ۲۰۱۹ به عنوان مشاور و سرمایه‌گذار در شرکت اسپانسر دات‌آنلاین (‌Sponsor.Online) معرفی شد.

اسپانسر دات‌آنلاین پلتفرمی برای توسعه روابط برندها و تیم‌های حرفه‌ای فوتبال است

کریستین کارمبئو ادعا می‌کند با استفاده از اسپانسر دات‌آنلاین تیم‌های فوتبال و مارک‌های تجاری آسان‌تر و سریع‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و معاملاتشان انجام می‌گیرد. تاکنون بیش از ۱۵۰‌تیم فوتبال در سراسر اروپا توانستند قراردادهای همکاری با ۵۰ برند را امضا کنند.

ستاره سابق رئال‌مادرید و مدیر استراتژی تیم فوتبال المپیاکوس پس از پیوستن به این کسب‌وکار تبدیل به یک سرمایه‌گذار فعال در شرکت‌های فناوری ورزشی شد. فعالیت کارمبئو تنها محدود به فوتبال نمی‌شود و در ورزش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است.

کریستین کارمبئو درباره اسپانسر دات‌آنلاین گفت: «این پلتفرم به صنعت ورزش کمک خواهد کرد تا جریان مالی را به یک سطح کاملا جدید برسانند. پلتفرم اسپانسر دات‌آنلاین بازار فعلی را کارآمدتر می‌کند، هزینه‌های معامله را کاهش می‌دهد و حتی به ایجاد فرصت‌های جدید در بازار کمک می‌کند .»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.