چهره سال اکوسیستم استارتاپی ایران کیست؟

0

راستش با برخی درافشانی‌های غیربهداشتی که پشنگه‌های آن دامن فضای استارتاپی را گرفته باید درخصوص دادن هرگونه پیشنهاد جمعی یا فراخوان مبتنی بر مشارکت حداکثری کمی احتیاط کرد. چون ممکن است به قول علمای قوم هنوز کلام منعقد نشده، و قبل از اینکه بدانید از کجا خورده‌اید، به‌صورت خودجوش لت‌و‌پار و تکه‌پاره‌ شوید! کلا این روزها همه دیالوگ‌ها ختم به یک عصبانیت بی‌ریشه پوسیده اما آزاردهنده می‌شود که جز حیرت هیچ استراتژی دیگری برای مواجهه با آن، تسکین‌بخش نیست. با این‌حال ما رسانه‌ایم و رسانه در اقلیم فرهنگی ایران‌زمین، محل خطر کردن و نهراسیدن است. پس با فروتنی و با احترام فائقه اعلام می‌کنم این یک فراخوان است؛ فراخوانی خطاب به همه آقایان و خانم‌های محترم اکوسیستم استارتاپی ایران برای انتخاب چهره سال این زیست‌بوم کسب‌وکاری؛ زیست‌بومی که فراتر از وجوه و دستاوردهای اقتصادی‌اش حالا صحبت از تاثیرگذاری اجتماعی-فرهنگی و تغییرات پارادایمی است که خدمات و محصولات آن، در زیست روزمره ایرانی‌ها ایجاد کرده‌اند. ما می‌خواهیم در آخرین شماره سال ۹۶ «شنبه» که هفته آینده منتشر خواهد شد، چهره سال استارتاپ‌های ایران در این سال را معرفی کنیم؛ چهره‌ای که با مترومعیارهای مختلف این فضا از توسعه اکوسیستم گرفته تا راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، از خبرساز بودن گرفته تا جذب سرمایه مثلا، در کانون توجه بوده یا حتی بی‌سروصدا توانسته به توسعه کلیت این فضا کمکی کند. 

راستش از همین حالا هم پیش‌بینی جواب‌هایی از این دست را خواهیم کرد: مگر استارتاپ‌ها در سال ۹۶ کاری هم کرده‌اند که بخواهند چهره داشته باشند! این فضا فقط صدا دارد و چیزی درونش نیست! همه‌اش دوز و کلک و شارلاتان‌بازی است و… آمادگی کامل برای اینکه غرها و تلخ‌زبانی‌ها را هم به جان بخریم داریم. با این حال در همین اکوسیستم نیم‌بند و مشکل‌دار هم کسانی بود‌ه‌اند که در یک سال گذشته قدم‌هایی را برداشته و امیدهایی را به پیش برده‌اند. درخواست من، معرفی همان یک نفر از نظرگاه شماست. کسی را که با مترومعیارهای شما حتی می‌تواند برازنده این عنوان باشد، به ما معرفی کنید؛ حتی می‌توانید معرفی نکنید و تنها در شبکه‌های اجتماعی در موردش بنویسید و چرایی انتخاب خودتان را شرح دهید. 

نکته دیگر اینکه ما در آخرین «شنبه» هر سال، سنتی هم‌قدمت سن کوتاه نشریه‌مان داریم و آن اینکه چهره سال آینده استارتاپ‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنیم. یعنی خواهیم نوشت که در سال ۹۷ از نظر ما چه کسی، چه کسب‌وکاری، چه کسانی و یا حتی چه زمینه‌ای می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند و بیش از بقیه خبرساز شود. اگر دست به قلم شدید می‌توانید پیش‌بینی خودتان برای سال آینده را هم بنویسید. تا موقعیت مناسب است همین‌جا هم بگویم که آن انتخاب و این پیش‌بینی، بیشتر یک گزینش‌گری نوروزی و فاقد اعتبار علمی ناشی از ابزار نظرسنجی است. این را گفتم تا همین‌ الان دعوا و یقه‌گیری‌های احتمالی را از نتیجه این فراخوان دور کنم. حالا اگر دور هم نشد خیلی خبری نیست، سر و تنتان سلامت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.