چرا جذب سرمایه باهمتا، یک اتفاق مهم برای فین‌تک ایران است؟

0

باهمتا به منظور رشد و توسعه، از ابتدای سال ۹۶ به فکر جذب سرمایه افتاده و پس از گذراندن جلسات متعدد و ۹ ماه زمان، موفق به جذب سرمایه دومرحله‌ای به مبلغ ۵۰۰ هزاریورو از شرکت پامگرنت شده‌است. پامگرنت بابت این سرمایه‌گذاری ۱۴٫۳درصد از سهام باهمتا را خواهد گرفت. به گفته موسس باهمتا، این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای حوزه فین‌تک که سرمایه‌گذارهای داخلی توجه زیادی به آن ندارند، شروع خوبی باشد و باعث توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به این حوزه شود. به همین منظور خبرگزاری استارتاپی شنبه‌پرس گفت‌وگویی با میلاد جهاندار کرده است.

  •  کمی در مورد سیر این جذب سرمایه توضیح دهید؟
زمانی که ما برای جذب سرمایه اقدام کردیم، برایمان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تفاوتی نداشت. حدود ۶۰ جلسه سرمایه‌گذاری در این مدت داشتیم که این جلسات هم داخلی و هم خارجی بودند؛ از کشورهای منطقه گرفته مثل ترکیه و لبنان تا پامگرنت که در اروپاست. با اکثر سرمایه‌گذاران داخلی هم سعی کردیم صحبت کنیم. روند کار به این شکل بود که با تمام گزینه‌های مختلفی که وجود داشت، صحبت می‌کردیم و در این فکر بودیم که سرمایه‌گذار غیر از تامین مالی چه کمک دیگری می‌تواند در باهمتا برای ما داشته باشد و چه ارزش بیشتری غیر از پول، برای باهمتا به همراه خود خواهد آورد. از بین گزینه‌های مختلف، به این نتیجه رسیدیم که با پامگرنت در این رقابت، دیدگاه‌ بسیار نزدیک‌تری داریم و حس کردیم پامگرنت گزینه‌ای است که بیشتر از سایر گزینه‌ها در شرایط فعلی می‌تواند به باهمتا کمک کند و آنها را انتخاب کردیم.
  •  سرمایه تزریق شده به باهمتا صرف توسعه چه بخش‌هایی خواهدشد؟
در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های زیادی روی توسعه محصولاتمان داریم و با تجربه‌ و شناختی که در این مدت از بازار و مخاطبان به دست آوردیم، توسعه‌مان بیشتر در حوزه محصول و پشتیبانی است. به صورت مشخص ما الان پشتیبانی را می‌خواهیم از نظر کیفیت متریک‌هایی که داریم، بالاتر بیاوریم و سعی کنیم به مشتریان با‌ کیفیت بهتر و در زمان کمتر پاسخگو باشیم. در حوزه محصول هم سعی می‌کنیم به صورت تخصصی با نیازهای مشتریان برخورد کنیم. برای مثال، جدیدا به صورت تخصصی محصولی برای خیریه‌ها و گروه‌های مردمی ارائه دادیم. به صورت کلی سعی می‌کنیم در زمینه پرداخت، کار تخصصی برای مشتریان ارائه کنیم.
  •  برنامه بعدی برند باهمتا چه خواهد بود؟
برنامه فعلی ما برای برند باهمتا، تمرکز روی تیم است. اینکه مجددا به تیم بهای بیشتری بدهیم و برنامه‌ریزی‌های جدی برای تیم داریم. علاوه بر آن تمرکزمان روی این مسئله است که در سال آینده در حوزه پرداخت، بازیگر خیلی جدی‌تری باشیم و سهم خوبی را در بحث پرداخت‌های آنلاین و امن در فضای وب ایجاد کنیم.
  •  پس از جذب سرمایه جدید، چه مژده‌ای برای کاربران باهمتا دارید؟
نکته‌ای که برای کاربران باهمتا دارم این است که ما سعی می‌کنیم از این به بعد که سرمایه‌گذار خارجی داریم خیلی شفاف‌تر باشیم. ما قبلا کمی محدودیت‌های محرمانگی داشتیم ولی الان دیگر این محدودیت‌ها را نداریم و سعی می‌کنیم از نظر اتفاقاتی که از ارقام و اعدادی که در باهمتا جابه‌جا می‌شود، برای کاربرانمان بسیار شفاف‌تر باشیم و امیدواریم این شفافیت ما باعث ایجاد اعتماد بیشتر در کاربرانمان شود.
  •  به نظر شما تفاوت بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی چیست؟
در این فرایندی که برای جذب سرمایه پشت سر گذاشتیم، تفاوت جدی که در روند سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی مشهود بود، این مسئله بود که سرمایه‌گذاران خارجی، اگر بعد از مذاکرات، درمورد خاصی نظرشان منفی بود، سعی می‌کردند آن را مطرح کنند. به این ترتیب نه وقت استارتاپ گرفته می‌شد و نه سرمایه‌گذار دغدغه جواب دادن خواهد داشت. من فکر می‌کنم این فرهنگ تعارف از فرهنگ کوچه و بازار در فرهنگ کاری ما هم رسوخ کرده و امیدوارم هرچه سریع‌تر این روند در سرمایه‌گذاران ما اصلاح شود و اگر نمی‌خواهند روی استارتاپ سرمایه‌گذاری کنند، در یک حوزه مشخص به استارتاپ فیدبک بدهند و اعلام کنند که به این علت‌ها نمی‌خواهم روی شما سرمایه‌گذاری کنم. به این ترتیب استارتاپ‌ها هم علت را بدانند و روی آنها کار کنند. از نظر فکری هم رها می‌شود و روی گزینه‌های دیگر فکر می‌کند‌ ولی نمی‌دانم سرمایه‌گذاران داخلی از روی خجالت است یا طبق استراتژی، نتیجه را واضح اعلام نمی‌کنند.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.