چرا جئوفیدیا داده‌های فیس‌بوک و توییتر را می‌خواهد؟

0

طبق تحقیق جدیدی که از سوی اتحادیه آزادی مدنی آمریکا (ACLU) منتشر شده است، شبکه‌های اجتماعی اصلی اعم از توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام اخیراً به Geofeedia امکان دسترسی به داده‌های کاربران را داده بودند. جئوفیدیا یک سیستم نظارت بر رسانه‌ اجتماعی است که دفاتر دولتی، شرکت‌های امنیت خصوصی، بازاریاب‌ها و سایرین از آن استفاده می‌کنند.

طبق گزارش تک‌کرانچ ، سیستم جئوفیدیا یکی از فناوری‌هایی است که پلیس به طور محرمانه از آن استفاده می‌کند تا فعالان و محتوای گفت‌وگوهای آنلاین آنها را بررسی و تعقیب کند.

در حال حاضر گفته می‌شود توییتر و فیس‌بوک (که هر دو صاحب اینستاگرام نیز هستند) تغییرات فوری را در واکنش به این گزارش‌ها اعمال کرده‌اند. در واقع اینستاگرام دیگر به جئوفیدیا امکان دسترسی به مطالب ارسالی کاربران عمومی را نمی‌دهد و فیس‌بوک دسترسی به فیدهای مبتنی بر موضوع مربوط به مطالب ارسالی کاربران عمومی را لغو کرده است.

همچنین ACLU می‌گوید:

«نه فیس‌بوک و نه اینستاگرام چنین سیاستی ندارند که توسعه‌دهندگان را از استفاده از داده‌های کاربران برای اهداف نظارتی منع کنند. توییتر یک «قانون طولانی‌مدت» دارد که طبق آن فروش داده‌های کاربران برای نظارت ممنوع است. همچنین یک سیاست توسعه‌دهنده دارد که استفاده از داده‌های توییتر را برای تحقیق و بررسی، ردیابی یا نظارت بر کاربران توییتر منع می‌کند.» پس از انتشار این مطالب، توییتر اعلام کرد که «بلافاصله دسترسی تجاری جئوفیدیا به داده‌های توییتر را معلق خواهد کرد».

یکی از سخنگویان فیس‌بوک به تک‌کرانچ چنین گفته است:

« جئوفیدیا فقط به داده‌هایی دسترسی داشت که افراد مایل بودند آنها را در ملاء عام قرار دهند. دسترسی آن منوط به محدودیت‌های مندرج در سیاست‌نامه پلت‌فورم ما بود، که مشخص می‌کند ما از توسعه‌دهندگانی که با استفاده از پلت‌فورم فیس‌بوک داده دریافت می‌کنند، چه انتظاراتی داریم. اگر یک توسعه‌دهنده از APIهای به طور غیرمجاز استفاده کند، ما بلافاصله اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا آنها را متوقف کنیم و در صورت لزوم رابطه خود را با آنها قطع خواهیم کرد.»

به علاوه سیاست‌نامه پلت‌فورم فیس‌بوک به طور کلی برای توسعه‌دهندگان محدودیت‌هایی قائل می‌شود.

برای مثال توسعه‌دهندگان اجازه ندارند هیچ یک از داده‌های دریافت‌شده از فیس‌بوک یا خدمات آن را بفروشند یا بخرند. همچنین آنها نمی‌توانند داده‌هایی را که از فیس‌بوک گرفته‌اند، اعم از «داده‌های ناشناس، جمعی یا برگرفته» به هیچ یک از دلالان داده منتقل کنند. در نهایت توسعه‌دهندگان اجازه ندارند بدون اخذ مجوز از شبکه اجتماعی، داده‌های فیس‌بوک را در هیچ یک از موتورهای جست‌وجو یا دایرکتوری‌ها قرار دهند.

یکی از مشاوران روابط عمومی جئوفیدیا اطلاعیه طویلی خطاب به فیل هریس مدیرعامل جئوفیدیا ارسال و در آن از اقدامات شرکت به طور کلی دفاع کرد. خلاصه‌ای از این اطلاعیه به شرح زیر است:

«وقتی صحبت از حقوق افراد می‌شود جئوفیدیا نسبت به اصول حفظ حریم شخصی، شفافیت و قانون متعهد است. پلت‌فورم ما به برخی از مشتریان، اعم از مسئولان اجرای قانون در سراسر کشور، ابزار مهمی را ارائه می‌دهد که به اطمینان از ایمنی عمومی کمک می‌کند…»

جئوفیدیا سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مشخصی برای جلوگیری از سوءاستفاده از نرم‌افزار ما دارد؛ این اصول شامل حفاظت مربوط به آزادی بیان و اطمینان از آن است که کاربران نهایی به دنبال شناسایی نامناسب افراد بر اساس نژاد، قومیت، مذهب، گرایش جنسی یا باورهای سیاسی نیستند. با توجه به ماهیت همیشه در حال تغییر فناوری دیجیتال، ما می‌دانیم که باید همچنان روی ایجاد این نکات مربوط به حفاظت از حقوق مدنی کار کنیم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.