پو ستر را ببین و روی تبلیغ کلیک کن

0

در سال ۱۹۶۹ در سان‌فرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا یکی از محبوب‌ترین برندهای پوشاک جهان، توسط دونالد فیشر تأسیس‌شد که در‌حال‌حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پوشاک آمریکا محسوب می‌شود. گپ (Gap) برندی نام‌آشنا که تقریبا برای بسیاری از مردم جهان شناخته‌شده‌است و لوگوی آبی‌و‌سفید آن به‌چشم بسیاری از مردم جهان آشناست. با‌توجه به‌حضور برندهای مختلف پوشاک در‌جهان، گپ توانسته است جایگاه خود را حفظ‌کرده و در‌ردیف مهم‌ترین و معتبرترین برندهای پوشاک جهان قرار‌بگیرد، به‌طوری که در بسیاری از نقاط دنیا، پوشاک‌ساده و در‌عین‌حال خاص‌گپ، شناخته‌شده ‌هستند و طرفداران ‌زیادی دارند. در این گزارش به راهکارهای بازاریابی و استراتژی‌های فروش این برند پرداخته و رمز موفقیت آن را در طی نیم قرنی که از عمر آن می‌گذرد، بررسی خواهیم کرد.

  •  استراتژی‌های فروش گپ

یکی از راهکارهای اخیر برند گپ برای بالاتر‌بردن میزان فروش و در‌نتیجه سود بیشتر، تغییر در استراتژی‌های خود در خرده‌فروشی‌ها بوده ‌است، برند گپ خرده‌فروشی‌های معتبری‌دارد که اولد ناوی (Old Navy) از‌جمله معروف‌ترین آنهاست، دراین‌استراتژی، عرضه پوشاک و لوازم جانبی برای تمام گروه‌های سنی در دستور کار قرار گرفته‌است، به‌طوری که تمام گروه‌های سنی می‌توانند محصولاتی مطابق با‌سلیقه و علایق خود در‌میان تولیدات گروه‌ گپ پیدا‌‌کنند، از‌طرفی استراتژی‌خاص قیمت‌گذاری این‌برند در‌راهکار مذکور نیز قابل توجه‌است، به‌این‌معنا که اجناسی که در این خروه‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند، طیف متنوعی از‌نظر‌قیمت ‌داشته و خریداران در هر سطح مالی که باشند، می‌توانند محصولی متناسب با خواسته‌های خود را در آن بیابند. این استراتژی خاص قیمت‌گذاری، مخاطبان این برند را نیز به مرور زمان افزایش‌ داده و پس از مدتی، طیف زیادی از مشتریان شکل می‌گیرند که برای خرید پوشاک مورد‌نیاز خود، به‌صورتی ناخودآگاه جلب برند گپ خواهند‌شد.

  •  یافتن بازارهای جدید

شاید یکی از دلایل اصلی جهانی‌شدن برند گپ، گسترش زیادی است که کانال‌های فروش این برند در سطح جهان داشته‌اند، به طوری که در دهه ‌اخیر بسیاری از نمایندگی‌های این‌برند در کشورهای آسیایی و شرقی حضور‌یافته و خرده‌فروشی‌های برجسته این‌کمپانی مانند اولد ناوی نیز در دیگر مناطق جهان نمایندگی‌هایی را دایر کرده‌اند. در‌واقع می‌توان گفت برند‌گپ، هوشیارانه، به‌دنبال‌یافتن بازارهای‌مصرف ‌جدید بوده و در این حوزه، هم بازارهای فیزیکی را مد‌نظر‌داشته و هم از بازارهای دیجیتال غافل ‌نشده ‌است، به‌این‌معنا که همگام با توسعه خرده‌فروشی‌های خود در سطح‌جهان، بخش‌فروش آنلاین خود را نیز راه‌اندازی کرده‌است.

  •  کمپین لباس عادی در تلفن‌های‌ هوشمند

برند گپ نیز مانند بسیاری از برندهای معتبر جهان به‌اهمیت گوشی‌های هوشمند در‌فعالیت‌های بازاریابی پی‌برده است و با ‌ارائه کلیپ‌های ویدئویی و یا فایل‌های گیف روند تبلیغات آنلاین خود را پی ‌می‌گیرد. در‌همین راستا نیز برند گپ در‌تلاش است که با طراحی سیستم عامل‌های متفاوت با‌ مخاطبان خود وارد تعامل ‌شده و از نظرات و پیشنهادات آنها را در زمینه محصولات خود باخبر ‌شود. به‌این‌معنا که تعریف خود از لباس عادی که برای شخص خود می‌پسندند، ارائه ‌داده و برند گپ را در طراحی محصولاتش کمک‌کنند. در‌واقع این‌گروه تولیدی از‌طریق برند مذکور، در‌تلاش بوده تا به یک سبک متفاوت و در عین‌حال مشتری‌پسند برسد و مطابق با‌ذوق و سلیقه مشتریان خود، محصولاتش را طراحی و تولید کند.

  •  کودک شما هم می‌تواند چهره تجاری شود!

کمپین کاستینگ‌کال (Casting Call) که در سال گذشته راه‌اندازی شده بود، در راستای معرفی محصولات برند گپ برای کودکان شکل گرفته و از والدین دعوت می‌کرد که در مسابقه انتخاب بهترین چهره‌های کودکانه برند گپ شرکت کنند. در این کمپین، برند گپ، از والدین درخواست کرد که عکسی از فرزند خود را ارسال کرده و پس از انجام پردازش، ویدئویی از خود را به همراه فرزندشان بارگذاری کنند که ویدئوی مذکور قابل اشتراک‌گذاری نیز باشد، به این معنا که بینندگان بتوانند در صورتی که این ویدئو مورد پسندشان واقع شد، آن را به اشتراک نیز بگذارند و از این راه به امتیاز آن اضافه کنند؛ همچنین والدین می‌توانند، عکس و ویدئوی فرزند خود را به دوستانشان نیز معرفی کرده و از آنها نیز امتیاز بگیرند و در نهایت کودکانی که جزء نفرات برتر انتخاب شوند، در برنامه‌های تبلغیاتی برند گپ حضور خواهند داشت و تبدیل به یکی از چهره‌های این برند خواهند شد.

  •  کلیک کن روی تبلیغ

ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل از جمله مکان‌های مناسب برای نصب پوسترهای تبلیغاتی بوده و به صورت گسترده‌ای مورد توجه برندها هستند، اما زمانی که این پوسترهای فیزیکی در کنار روش‌های بازاریابی آنلاین قرار می‌گیرند، قطعا تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت و این همان کاری است که یکی از کمپین‌های بازاریابی برند گپ انجام داده است.

از جمله اقدامات خلاقانه‌ای که برند گپ در راستای بازاریابی دیجیتال خود انجام داده است، کاربرد تکنولوژی ژئوفنسینگ (geofencing) در محدوده‌های جغرافیایی مشخص بوده است، این تکنولوژی که به معنای حصارکشی جغرافیایی است، روشی است برای به اشتراک گذاشتن محتوایی مورد نظر در محدوده یک مکان خاص. کمپین تبلیغاتی مذکور بر ترکیب روش‌های سنتی و مدرن بازاریابی تأکید دارد و در این راهکار نیز دو رویکرد سنتی و مدرن را در کنار یکدیگر قرار داده است، به این صورت که پوسترهای تبلیغاتی را که در ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی قرار داده می‌شوند، در کنار برنامه‌های بازاریابی قابل نصب روی گوشی‌های همراه قرار داده است. این کمپین که در فاصله چند ماه در شهرهای سان‌فرانسیسکو، شیکاگو و نیویورک اجرا شده بود، بازخورد مناسبی را از سوی مخاطبان دریافت‌کرده و به عنوان یکی از روش‌های تبلیغاتی موفق و تأثیرگذار این برند محسوب می‌شود. افرادی که در ایستگاه‌های اتوبوس و سایر اماکن حمل و نقل عمومی منتظر هستند، پوسترهای تبلیغاتی برند گپ را مشاهده کرده و هم‌زمان اگر گوشی‌های هوشمند خود را روشن کنند، می‌توانند تبلیغ دیگری را نیز در آنجا ببینند که یک تخفیف مناسب را برای خرید محصولات برند گپ پیشنهاد می‌دهد. نرم‌افزار فوق که از طریق تکنولوژی ژئوفنسینگ، در گوشی‌های همراه نمایش داده می‌شود، محدوده جغرافیای خاصی را در اطراف ایستگاه‌های مذکور پوشش‌داده و اکثر افرادی که پوسترهای تبلیغاتی را می‌بینند، می‌توانند این پیام تبلیغاتی را نیز در گوشی‌های همراه خود مشاهده کنند. همچنین کاربران می‌توانند با یک کلیک، این تبلیغ را برای دوستان خود نیز ارسال کرده و آنها را از تخفیف مذکور با خبر سازند. مدیر این کمپین تبلیغاتی اعلام کرده است که این روش، بازخورد بسیار قابل توجهی از سوی مخاطبان داشته و درصد بالایی از کاربران، آن را تنها با یک کلیک، به اشتراک گذاشته‌اند. نتایج مثبت این روش، گروه تبلیغاتی را بر آن داشته است که در کمپین‌های دیگر خود در آینده، از تصاویر و ویدئوهای تبلیغاتی نیز استفاده کنند. جالب است بدانید که حصارکشی جغرافیایی در راهکار فوق به گونه‌ای تنظیم شده است که ایستگاه‌های مورد نظر، تا حد امکان، به فروشگاه‌های گپ نیز نزدیک باشند که این امر نیز امکان مراجعه و خرید بینندگان این تبلیغ را بیشتر کرده‌است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.