پوشیدنی‌هایی که خبر از بیماری می‌دهند!

0

در تحقیقات اخیر مشخص شده است که دستگاه هوشمند شما می‌تواند متوجه بروز بیماری در شما شود. محققان پس از بررسی ۶۰ نفر متوجه شدند که ساعت هوشمند یا سایر دستگاه‌های حسگر زیستی شخصی می‌توانند تشخیص دهند که فرد سرما خورده است یا حتی علائم شروع مشکلات پیچیده مانند بیماری لایم یا دیابت را شناسایی کنند. آنها می خواهند با کمک این دستگاه‌ها مشخص کنند که افراد چه زمانی سالم هستند و نیز بیماری را در مراحل اولیه آن تشخیص دهند.

از ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل حمل مشابه برای اندازه‌گیری گام‌ها و پارامترهای فیزیولوژیکی استفاده می‌شود، اما تاکنون از آنها برای تشخیص بیماری استفاده نشده است. یک تیم تحقیقاتی از قابل حمل بودن و سهولت در استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی برای جمع‌آوری مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌ها از شرکت‌کنندگان به مدت حداکثر دو سال استفاده کرد تا انحرافات از خط مبنای طبیعی آنها را در خصوص ضربان قلب و دمای بدن شناسایی کند.

بسیاری از این انحرافات با زمان بیماری افراد همزمان می‌شدند. ضربان قلب و دمای پوست ‌هنگام بیماری افزایش می‌یابند. این تیم یک برنامه نرم‌افزاری برای داده‌های به دست آمده از یک ساعت هوشمند به نام «Change of Heart» نوشتند تا این انحرافات را مشخص کرده و متوجه شوند که چه زمانی افراد بیمار می‌شوند. این دستگاه‌ها‌ می‌توانستند سرماخوردگی‌های معمولی را شناسایی کنند و در یک مورد نیز بیماری لایم را در فرد تشخیص داده است.

این تحقیقات راه را برای تلفن هوشمند باز می‌کند تا بتواند سلامت افراد را بررسی کرده و علائم اولیه بیماری را تشخیص دهد.

علاوه بر تشخیص بیماری، تحقیقات یافته‌های جالب دیگری نیز داشت‌. افرادی که علائمی از مقاومت در برابر انسولین دارند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، اغلب نمی‌دانند که این عامل خطر را دارند. از حسگرهای زیستی شخصی می‌توان به طور بالقوه در یک آزمایش ساده برای افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند از طریق شناسایی متغیرها در الگوهای ضربان قلب استفاده کرد.

یکی دیگر از یافته‌ها تاثیری است که ‌روی بسیاری از ما می‌گذارد. محققان متوجه شده‌اند که در پرواز با هواپیما میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد. این تیم تحقیقاتی متوجه شده است که کاهش اکسیژن خون در بسیاری از پروازها رخ می‌دهد و به خستگی مربوط می‌شود. در واقع فشار کابین و کاهش اکسیژن عامل اصلی خستگی افراد در حین پرواز است.

تمام این اطلاعات جمع‌آوری شده می‌توانند به پزشک شما در تشخیص بیماری‌ها کمک کنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.