وقتی میکروب‌ها بازیچه بچه‌ها می‌شوند

0

یک سیستم میکروسکوپی تلفن هوشمند با چاپ سه‌بعدی به کودکان مدرسه‌ای امکان می‌دهد تا میکروب‌هایی که به دنبال نور هستند را آزمایش کرده و با آنها بازی کنند. به این صورت، درس میکروبیولوژی برای کودکان به یک درس تعاملی تبدیل می‌شود.

این سیستم LudusScope نام دارد که از کلمه لاتین « ludus» به معنای «بازی» یا «مدرسه راهنمایی» گرفته شده است. این دستگاه شبیه به یک میکروسکوپ استاندارد است، اما می‌توان آن را به یک تلفن هوشمند وصل کرد. دانش‌آموزان از این دستگاه برای تاثیر‌گذاشتن روی جهت شنای میکروب‌های Euglena استفاده می‌کنند‌ که ویژگی‌های گیاهان و جانوران را دارند زیرا مانند حیوانات تغذیه می‌شوند اما مانند گیاهان فوتوسنتز می‌کنند.

یک اپلیکیشن تلفن هوشمند همراه نیز به کودکان امکان می‌دهد تا از طریق تلنگر روی میکروب‌های موجود روی صفحه نمایش آنها را دنبال و ردیابی کنند. ویژگی‌هایی مانند نوارهای مقیاس، خوانش‌های سرعت و پوشش شبکه به کاربران کمک می‌کند تا چیزهایی را که در میدان دید خود مشاهده می‌کنند، اندازه‌گیری كنند. این اپلیکیشن با بازی‌هایی همراه است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد میکروب‌ها را هنگام هدایت آنها در اطراف یک مسیر پر پیچ و خم ردیابی کنند یا از آنها برای گل زدن در یک زمین فوتبال شبیه‌سازی شده استفاده کنند.

این ایده به یکی از استادیارها در حوزه مهندسی زیستی در دانشگاه استنفورد به نام اینگمار ریدل کروس تعلق دارد که را‌ه‌های جدیدی را برای آموزش تعاملی و مشارکتی علوم زیستی ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: «مهم‌ترین چیز از نظر من آن است که شما بتوانید به عنوان یک معلم یا والد در کودکان ایجاد انگیزه کنید و آنها را به هیجان بیاورید.»

او می‌گوید یکی از مهم‌ترین محرک‌های او بازی‌های ویدئویی بوده است زیرا لوازم الکترونیکی و کامپیوتر آنقدر قدرتمند هستند که می‌توانند شبیه‌سازی کنند. با توانایی دستکاری در سیستم‌های بیولوژیکی، این تیم تصمیم گرفت استفاده از میکروارگانیسم‌ها را برای طراحی بازی‌ها و سایر رسانه‌ها بررسی کنند.

در خصوص لودوس‌اسکوپ، طراح این دستگاه تصمیم داشته است نه‌تنها به یادگیری مهارت‌های علمی با یک روش تعاملی کمک کند، بلکه موجب شود که کودکان با بازی‌کردن و از طریق ساختن درس‌ها را یاد بگیرند. ماهیت این سیستم به گونه‌ای است که فرد باید خودش کار را انجام دهد؛ به عبارت دیگر این سیستم چیزهایی مانند ساخت، الکترونیک و برنامه‌نویسی را آموزش می‌دهد.

مدارس می‌توانند قالب را خودشان چاپ کنند یا از اشخاص ثالث بخواهند این کار را برای آنها انجام دهند. سیستم نوری شامل یک لنز دوربین تلویزیونی با مدار بسته و یک چشمی استاندارد با بزرگنمایی ۱۰x است که به دانش‌آموزان امکان می‌دهد مستقیماً داخل میکروسکوپ را نگاه کنند.

اسلاید‌های آکریلیک و لامل‌ها با استفاده از یک نوار دوطرفه به همدیگر وصل می‌شوند تا اتاقک‌هایی برای میکروب Euglena به وجود آید و هر اتاقک یک ورودی و خروجی دارد. این نمونه ۴ چراغ ال‌ای‌دی دارد که نور آنها به سمت مرکز نمونه است.

در واقع محققان درصدد بودند تا یک سیستم کم‌هزینه و در دسترس تولید کنند. برای گنجاندن دروس در برنامه، این تیم تحقیقاتی با استفاده از زبان کدگذاری مناسب کودکان به نام Scratch یک مدل زیست-فیزیکی ساده ایجاد کرد. این مدل شامل میکروب‌های مجازی با رفتاری مشابه Euglena است، اما دانش‌آموزان می‌توانند پارامترهایی مانند سرعت شنا و حساسیت به نور را تنظیم کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.