هوآوی اکوسیستم خودش را می‌خواهد؟

0

هوآوی در راستای به حداکثر رساندن فرصت‌هایش برای کسب مقام اول در حوزه تلفن‌های هوشمند، گام‌های مثبتی برداشته است اما به نظر می‌رسد که نرم‌افزار آن در داخل کشور بیشتر موفق خواهد بود تا خارج از کشور. هوآوی  اعلام کرده است که می‌خواهد در بین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند، رتبه یک باشد و برای دستیابی به این هدف بزرگ، به نظر می‌رسد که در حال توسعه نرم‌افزار و خدمات خود است.

این دقیقا همان چیزی است که هوآوی باید انجام دهد تا آسیب‌های وارد در جنگ پیش رو با سامسونگ را به حداقل برساند، اما کاربران آن باید خود را برای پرداخت مبلغی در ازای دریافت این نرم‌افزار آماده کنند تا استراتژی این شرکت موفق شود. در این راه برای هوآوی سه حوزه توسعه و پیشرفت وجود دارد.

تجربه کاربری

تلاش‌های هوآوی موج جدیدی از استخدام را ایجاد کرد. هدف این تلاش‌ها هم  ارتقای تجربه کاربری تلفن‌های هوآوی نسبت به سایر تولیدکنندگان تلفن‌های اندروید و ایجاد یک وجه تمایز بین این دو گروه بود.

تجربه کاربری در بازارهای توسعه‌یافته به‌خوبی تعریف شده است اما تحقیقات مبتنی بر ارزش مشتری نشان می‌دهد که در کشور چین، تقریبا تمام افراد با مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ چراکه ۹۰ درصد از کاربران از دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کنند که کیفیت پایینی دارند.

فقط  Xiaomi، یک تجربه کاربری منحصر‌به‌فرد را ایجاد کرده است اما این امر باعث نشده است که این شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها سودآوری بیشتری داشته باشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که هوآوی باید یک کار بسیار ویژه انجام دهد تا بتواند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند. اما از آنجا که ایده‌های خوب به سرعت کپی می‌شود، به احتمال زیاد این موفقیت مدت زیادی داوم نخواهد آورد.

سیستم عامل اختصاصی

به نظر می‌رسد که هوآوی در حال ایجاد یک جایگزین کامل برای اندروید است تا از طریق آن بتواند بر بازار سخت‌افزار و نرم‌افزار تسلط کامل داشته باشد. در این صورت است که این شرکت می‌تواند نرم‌افزار را کاملا بهینه‌سازی کند، به‌گونه‌ای که با سیلیکون او کار کند و نیز بدون اینکه گوگل را پیش‌فرض خود قرار دهد، خدماتش را توسعه بخشد.

اما مشکل اینجاست که در خارج از چین و آفریقا، اکوسیستم گوگل بر اندروید مسلط است تا جایی که تقریبا غیرممکن است که یک دستگاه اندروید بدون داشتن گوگل‌پلی به فروش برسد. گوگل از این دستور برای گوگل‌پلی استفاده می‌کند تا تولیدکنندگان هندست خدمات این شرکت را روی دستگاه‌های خود قرار دهند و مانع آن شود که آن‌ها دستگاه‌هایی را بر مبنای سایر نسخه‌های اندروید تولید کنند.

در نتیجه، با وجود چنین شرایطی، احتمال کمی وجود دارد که نسخه هوآوی اندروید در خارج از چین به موفقیت چندانی دست یابد. با این حال، کشور و بازار چین پتانسیل بسیار بالایی دارد. طبق تحقیقاتی که رفتار و ارزش مشتریان را رصد می‌کنند مشخص شده است که تمام اکوسیستم‌های چینی به غیر از Xiaomi با یک تجربه کاربری درجه دوم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

خدمات

اگر هوآوی بتواند مجموعه‌ای از خدمات زندگی دیجیتالی را به میلیون‌ها کاربر ارائه دهد، خواهد توانست به‌ازای دستگاه‌های خود مبالغ بالاتری را مطالبه کند. اما تاکنون این دشوارترین کاری بوده است که شرکت با آن روبه‌رو شده است؛ زیرا ابتدا باید خدمات فوق‌العاده‌ای را ارائه دهد و سپس کاربران را متقاعد کند تا از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین در کشور چین و نیز خارج از این کشور، شرکت‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری وجود دارند که در حال حاضر در حوزه خدمات حرف اول را می‌زنند. این نکته مثبتی است که هوآوی متوجه اهمیت ایجاد تمایز نرم‌افزاری شده است؛ چراکه این تمایز بهترین فرصت برای این شرکت است تا راهبرد خود را بدون دردسر در بازار هندست‌های اندروید محقق سازد.

به نظر می‌رسد که چین بهترین مکان برای پیشرفت و موفقیت هوآوی است، زیرا در این کشور نیاز چشمگیری به تقویت تجربه کاربری وجود دارد و این بازار بزرگ بازار داخلی و  بومی هوآوی هم به‌شمار می‌رود. همچنین امکان دارد که این شرکت با تنسنت و بایدو یا حتی چایناموبایل همکاری کند.

در این شرایط بهترین دفاعی که سامسونگ می‌تواند از خود نشان دهد آن است که تا حد امکان به گوگل نزدیک و مطمئن شود که دستگاه‌های سامسونگ، اکوسیستم گوگل را خواهند چرخاند. در چین، سهم شرکت سامسونگ از بازار کاهش یافته است و به نظر نمی‌رسد که دوباره بتواند به جایگاه قبلی خود بازگردد. به نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز دست بالا را دارد، زیرا نسبت به هوآوی در فروش هندست‌هایش موفق‌تر است، سود‌ بیشتری از این فروش به‌دست می‌آورد و موجودی داخلی بیشتری دارد که روی آن تکیه کند.

بنابراین در کوتاه‌مدت ترجیح افراد بیشتر سامسونگ، بایدو و مایکروسافت است تا علی‌بابا،گوگل، توییتر و آمازون. در طولانی‌مدت هم تنسنت، فیس‌بوک و اپل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما هنوز موانعی وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.