دیگر نیازی به تمرین شطرنج نیست

0

ماشین‌ها تعیین‌کننده باهوشی یا حماقت بازیکنان شطرنج هستند. همچنین ماشین‌ها به بازیکنان می‌آموزند که چگونه باید بازی کنند و چه ترفندهایی را به کار بگیرند.

طرفداران شطرنج همواره آرزو دارند شبیه به رابرت جیمز فیشر(Robert James Fischer) ملقب به بابی فیشر، ‌ قهرمان افسانه‌ای بازی شطرنج شوند.اگرچه بابی فیشر کتاب‌های بسیاری در زمینه یادگیری شطرنج نوشته است، کماکان شطرنج‌بازان بسیاری نتوانسته‌اند همانند او شطرنج بازی کنند.

در حال حاضر برنامه‌های بسیاری برای یادگیری شطرنج از طریق هوش مصنوعی وجود دارد، این برنامه‌های هوشمند به شطرنج‌بازان حرفه‌ای و مبتدی کمک می‌کنند تا بازی را به شیوه‌ای جدید یاد بگیرند.

دانشمندان هوش مصنوعی به دنبال پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه هستند و در آینده نزدیک، شاهد ظهور سیستم‌های هوش‌مصنوعی جدید به‌خصوص در حوزه ورزش شطرنج خواهیم بود. تکنیک‌های نوین به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا از محتوای احساسی زبان برای تسلط بر کارهای عملی مختلف استفاده کنند.

حتما بخوانید:

این الگوریتم شطرنج در دانشگاه لندن توسط محققانی چون نیکلاس مک‌کارتی (Nicholas McCarthy) و ایزاک کملیش(Isaac Kamlish) توسعه داده شده است و با تحلیل واکنش مفسران خبره، کیفیت حرکت بازی را ارزیابی می‌کنند.

تحلیلگران بازی شطرنج ۲۷۰۰بازی آنلاین را تحلیل کردند. در این آزمایش حرکت‌های با کیفیت بالا و نمونه‌های مبهم را حذف کردند. برای این کار از نوع خاصی از شبکه عصبی بازگشتی و نمایش برداری استفاده کردند.

هوش مصنوعی اخیرا پیشرفت قابل‌توجهی در تجزیه و تحلیل زبان داشته‌است. به عنوان مثال، الگوریتمی که توسط محققان موسسه تحقیقاتی OpenAI در سانفرانسیسکو ایجاد شد ثابت کرد که نسل جدید فناوری هوش مصنوعی قادر به تولید داستان‌های خبری کامل از چند کلمه است .

محققان موسسه تحقیقاتی OpenAI به مجله MIT Technology Review گفتند: «‌گام بعدی در فرایند پردازش زبان طبیعی تبدیل اطلاعات به اقدامات ملموس برای کمک به حل مشکلات دنیای واقعی است. ما احساس کردیم که استراتژی یادگیری از داده‌های متنی می‌تواند روشی برای اکتشاف باشد.» پژوهشگران روش‌هایی کلیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در بازی شطرنج کشف کرده‌اند.

با یادگیری این روش‌ها بازیکن خواهد دانست که زمانی که دو یا چند قطعه همزمان تهدید می‌شوند یا وقتی پادشاه و قلعه هر دو به سمت یک موقعیت تدافعی حرکت می‌کنند،‌چه باید کرد.

استاد بزرگ شطرنج هوش مصنوعی

یک استاد بزرگ شطرنج هوش مصنوعی موفق به شکست برخی از شطرنج‌بازهای سنتی می‌شود. برنامه‌ها نشان می‌دهد که استفاده از زبان برای کمک به فهم چگونگی بازی شطرنج مناسب است. با آزمودن داده‌ها و کامپیوترهایی که قدرت کمتری دارند، رویکرد مناسب را می‌توان سنجید. شطرنج از گذشته معیار پیشرفت در هوش ماشین است.

حتما بخوانید:

آلن تورینگ از برنامه ۱۹۵۱برای بازی شطرنج همه چیز را ‌روی کاغذ می‌نوشت و از همان طریق گری کاسپارف (Garry Kasparov) توانست آی بی ام دیپ بلو (IBM’s Deep Blue) را شکست دهد.

اخیرا الفبای بر پایه دیپ ماند (DeepMind) اختراع شد که در بازی آلفا گو ( AlphaGo) که بازی تخته‌ای باستانی چینی است، امتحان شد. این الفبا که به آن آلفا زیرو نیز می‌گویند، قادر به آموزش قوانین بازی‌هاست.

آلفا زیرو به بازیکنان شطرنج نشان می‌دهد که چگونه انواع مختلف بازی شطرنج و گو را انجام دهند و مهارت‌های لازم را به دست آورند. آلفا زیرو با استراتژی‌های غیر‌معمول و عجیب توسعه یافته است، اما مانند دیپ بلو، آلفا زیرو نیز به هزاران چیپ تخصصی گوگل و میلیون‌ها بازی تمرینی نیاز دارد.

محققان می‌گویند تکنیک‌های یادگیری مورد استفاده ورزشکاران کاربردهای عملی فراوانی دارند. هوش مصنوعی به آموزش ورزشکاران می‌پردازد.

این فناوری پیشرفته تنها به شطرنج بازان آموزش نمی‌دهد بلکه از نظر احساسی حرکت شطرنج‌ بازان را پیش‌بینی می‌کند. به بیان ساده‌تر، شما می‌توانید با هوش مصنوعی استاد بزرگ شطرنج شوید.

دیگر نیازی به تمرین‌های ساده ندارید و باید تمرین‌های هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. ماشین‌های هوشمند به تجزیه و تحلیل در ورزش کمک می‌کنند و توصیه‌های بهتری را ارائه می‌دهند.

در زمینه شطرنج، کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و مقالات زیادی وجود دارند که همه منتظرند تا از آنها یاد بگیرند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.