مهمان و میزبان را اشتباه نگیرید

استفاده درست از محتوای مهمان و محتوای مرکزی

0

یکی از روش‌های پرکاربرد در بازاریابی محتوا، مهمان‌شدن یا مهمان‌کردن محتوای تولیدی است. از محتوای مهمان و محتوای مرکزی در جای درست خود استفاده کنید و حواستان باشد مهمان و میزبان را اشتباه نگیرید.

یکی از روش‌های پرکاربرد در بازاریابی محتوا، مهمان‌شدن یا مهمان‌کردن محتوای تولیدی است. با استفاده از این استراتژی، در قبال کمترین تلاش می‌توان بیشترین بازخورد را در فرایند بهینه‌‌سازی وب‌سایت دریافت کرد. در کنار تمامی مزایای این متد، می‌توان صرف زمان زیاد برای تولید محتوا را به عنوان بزرگ‌ترین عیب این روش دانست.

همانند تمامی روش‌های استراتژی محتوا، نویسنده‌‌ مهمان نیز دارای متدهای متفاوتی است که هر یک از این متدها دارای هدف و دستورالعمل اجرایی خاص خود هستند.

در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از متد Hub and Spoke یا محتوای مرکزی و محتوای مهمان، این مهم را به انجام برسانیم.

روش محتوای مرکزی و محتوای مهمان (‌The Hub and Spoke‌) چیست؟

ایده‌‌ اصلی و اساسی این استراتژی محتوا، تکه‌کردن محتواست.

در این استراتژی محتوا، محتوا به چند تکه تقسیم می‌شود. سپس بخش اصلی محتوا یا محتوای مرکزی در وب‌سایت شما قرار می‌گیرد.

سایر بخش‌های محتوا تحت عنوان محتوای مهمان، در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی که از پیش انتخاب شده ‌است، قرار می‌گیرند.

محتوای مرکزی دارای حجم بیشتری بوده و معمولا ۲ تا ۳ ماه پیش از استفاده از محتوای مهمان تولید شده و در وب‌سایت قرار می‌گیرد و به وسیله‌‌ محتوای مهمان حمایت می‌شود.

در این روش همواره یک محتوای مرکزی و چند محتوای مهمان وجود دارد که تعداد محتوای مهمان ثابت نیست و با توجه به تعداد وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی که مدنظر قرار داده‌اید، تعیین می‌شود.

اصول تولید محتوای مرکزی

در استفاده از متد Hub and Spoke همانطور که گفتیم، در مرحله اول باید محتوای وبلاگ تولید شود و در نظر داشت که تولید و انتشار محتوا باید ۲ تا ۳ ماه پیش از تولید و انتشار محتوای مهمان انجام شود.

همچنین باید در مرحله‌‌ اول موضوع مناسب انتخاب شود و این موضوع باید به گونه‌ای انتخاب شود که قابلیت نشر و توسعه به واسطه‌‌ محتوای مهمان را داشته باشد و شرایط زیر را نیز در‌بر‌‌بگیرد:

پتانسیل بالا برای جست‌وجوی ارگانیک

پیش از انتخاب موضوع، با استفاده از ابزاری نظیر Google Keyword Planner یا سایر ابزارهای بررسی ترافیک بر اساس کلمات جست‌وجو‌شده، کلمات مدنظر را بررسی کنید.

کلیدواژه‌ای که برای موضوع محتوای وبلاگ انتخاب می‌کنید، باید مرتبط باشد و ترجیحا دارای سطح رقابت پایینی باشد.

البته پایین‌بودن سطح رقابت نباید به معنی پایین‌بودن پتانسیل جذب ترافیک باشد.

قابلیت توسعه‌‌ بالا

موضوعی که برای محتوای وبلاگ انتخاب می‌شود، باید به صورت حداقلی از ۴ تا ۵ زاویه، قابلیت بسط و توسعه داشته باشد. محتوای مرکزی باید قابلیت این را داشته باشد که از چندین جهت توسط محتوای مهمان توصیف شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

بهترین محتوا در موضوع مورد نظر

هنگامی که اقدام به انتشار محتوای وبلاگ می‌کنید، باید از این منظر که محتوا، بهترین محتوای تولید‌شده در این موضوع است، اطمینان داشته باشید. در غیر‌این‌صورت بهتر است از انتشار محتوا صرف نظر کنید.

کیفیت محتوای مرکزی باید به قدری باکیفیت باشد که صاحبان وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خودشان برای انتشار محتوای مهمان به سراغ شما بیایند.

محتوای مهمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پس از اتمام تولید محتوای مرکزی و یا حتی ‌حین تولید آن، می‌توانید فعالیت خود را برای تولید محتوای مهمان شروع کنید.

تولید محتوای مهمان به طور کلی طی دو روش شاخه‌بندی (‌Branching‌) و  بازخورد (‌Feedback‌) صورت می‌گیرد.

 روش شاخه‌بندی یا Branching :

معمولا در این روش برای دریافت بهترین نتیجه از محتوای مهمان، تولید و انتشار محتوا باید در قالب یکی از موارد زیر انجام شود:

  • جملات و نقل قول
  • اینفوگرافیک‌
  • گیفوگرافیک
  • گیف
  • یادداشت
  • ویدئو
  • اسکرین‌شات
  • ارائه‌های اسلایدشیر
  • عکس
  • فلیپ بوک

به طورکلی هر بخش از محتوای موجود در محتوای مرکزی که قابلیت تصویر‌سازی داشته باشد، می‌تواند موضوع مناسبی برای تولید محتوای مهمان باشد و پس از تولید در وب‌سایت‌های میزبان قرار بگیرد.

معمولا در وب‌سایت‌های میزبان، محتوای مهمان به صورت یک سؤال یا جمله‌‌ای ترغیب‌کننده برای دانستن نکته‌ای مهم و کاربردی مطرح می‌شوند.

۳مثال زیر یکی از روش‌های پرکاربرد نگارش عنوان پست مهمان است:

۲ راه برای استفاده از متد محتوای مرکزی و محتوای مهمان در وب‌سایت شما

چگونه محتوای وبلاگ خود را به محتوای مرکزی تبدیل کنیم؟

چگونه عنوان مناسب برای محتوای مرکزی بیابیم؟

روش بازخورد یا Feedback:

در این روش باید به محتوای وبلاگ خود رجوع کنید. اجازه دهید که مخاطبان و بازدیدکنندگان وبلاگ شما در پایین مقالات، نظرات خود را بیان کنند. این روش می‌تواند گزینه‌‌ بسیار مناسبی برای تولید محتوای مهمان باشد.

به این‌صورت که باید نظرات ارزشمند مخاطبان و بازدیدکنندگان وبلاگ به دقت مورد مطالعه و نکته‌برداری قرار بگیرد.

پس از آنکه نظرات را مورد بررسی قرار دادید، با کمی طوفان فکری در مورد نظر کاربران می‌توانید عنوانی پرطرفدار و جنجالی برای محتوای مهمان بنویسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.