من این‌کار را «انجام‌میدم»

0

اعضای anjammidam.com دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و شهید بهشتی هستند، که از سال ۱۳۹۴ اقدام به اجرای این ایده کرده‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار فروشگاه آنلاین و آفلاین و ۵۰ هزار خدمت و محصول را در بستر آنلاین خود گرد هم آورده‌اند. گفت‌وگویی داشتیم با مهدی بیکی‌پور و پریسا انتظامی بنیانگذاران «انجام میدم».

  •  انجام میدم دقیقا چه سرویسی را به چه کسانی ارائه می‌دهد؟

وب‌سایت «انجام میدم» با استفاده از ویژگی‌های موجود در دنیای تجارت الکترونیک، بستری را فراهم کرده است که مستقل از موقعیت جغرافیایی و بدون نیاز به هیچ سرمایه اولیه‌ای، هر ایرانی بتواند به فروش خدمات و محصولات در دنیای مجازی بپردازد و افراد دیگر نیز بتوانند در محیطی امن به این خدمات و محصولات دسترسی داشته باشند. ما یک پلتفرم چندوجهی و در واقع یک بازارچه (market place) هستیم. خریداران و فروشندگان به‌طور مستقیم در «انجام میدم» با هم در ارتباط هستند و ما از تراکنش‌هایی که در وب‌سایت انجام می‌شود، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون وب‌سایت در نظر می‌گیریم. 

  •  خریدار پول را به حساب شما پرداخت می‌کند یا به حساب فروشنده؟

خریدار پول را نزد «انجام میدم» به امانت می‌گذارد و فقط در صورت تحویل و تکمیل سفارش، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

  •  فرآیند و هزینه ارسال به‌دست مشتری به چه شکل است؟

یک مسیر، ارسال از فروشنده به «انجام میدم» است. این مسیر در حال حاضر بر عهده فروشنده است. هزینه‌ مسیر بعدی، یعنی ارسال از «انجام میدم» به کاربران، برای سفارش‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان بر عهده وب‌سایت بوده و برای سفارش‌های با مبالغ پایین‌تر، خود خریداران باید هزینه‌ حمل را بپردازند.

  •  به لحاظ فنی از چه هاست و کد نویسی استفاده کرده‌اید که سرعت و امنیت را پشتیبانی کند؟

«انجام میدم» روی پلتفرم دانش‌بنیان شرکت پیاده و اجرا شده است. این پلتفرم سرعت، امنیت و کیفیت بالای ارائه خدمات کسب‌وکارهای ارائه‌شده روی خود را تأمین می‌کند و در آن بسته به نیاز از زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی استفاده شده؛ از جمله PHP و پایتون و جاوا.

  •  با توجه به اینکه «انجام میدم» کسب‌وکارهای مختلف و متعدد حتی خرده‌فروش‌ها را نیز پوشش داده است، رسالت اجتماعی نیز برای خود تعریف کرده‌اید؟

اتفاقا ایفای نقش اجتماعی از ابتدای کار، مد نظر تیم ما بوده است. به‌طوری که از چندین بار در رسانه‌های مختلف چاپی، دیجیتالی و تلویزیونی از «انجام میدم» به‌عنوان کسب‌وکاری یاد شده که بستری برای راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارهای دیگر است.

تاکنون بیش از ۱۰ هزار فروشنده‌ مختلف از سرتاسر ایران عزیزمان و حتی نقاط دیگری از جهان، نسبت به ایجاد فروشگاه و ارائه محصولات و خدمات خود در «انجام میدم» اقدام کرده‌اند. در این میان، از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات و محصولات که بگذریم، بسیاری از افراد را می‌بینیم که تا قبل از این، هیچ‌گونه‌ دسترسی به بازار برای فروش خدمات و محصولاتشان نداشته‌اند یا دسترسی‌شان محدود بوده و حالا روزانه در معرض دید هزاران بازدیدکننده قرار می‌گیرند. بسیاری از دانشجویان که تا پیش از این زمان‌های خالی خود را صرف امور بیهوده می‌کردند، حالا در «انجام میدم» با توجه به توانمندی‌هایی که دارند، از دیگران سفارش می‌گیرند و کار می‌کنند و تجربه می‌اندوزند و درآمد کسب می‌کنند. بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی در جای‌جای ایران که امکان داشتن نمایشگاه و فروشگاهی دائمی برای فروش محصولاتشان نداشتند، حالا از طریق «انجام میدم» به بازاری گسترده دسترسی دارند.

همچنین ما یک دورهمی داریم به نام «من میتونم» که در آن افراد به تبادل داستان‌ها و تجربیات موفقیت با همدیگر می‌پردازند و همدیگر را به حرکت آگاهانه‌تر در مسیر موفقیت تشویق می‌کنند.

  •  فروشنده‌ها را چگونه رصد کرده و با انجام میدم آشنا کرده‌اید؟

در وهله اول باید توجه داشته باشید که هر فردی که توانمندی داشته باشد و بخواهد به بازار بزرگتری برای کسب درآمد بیشتر دسترسی داشته باشد، با جست‌وجو در اینترنت یا معرفی آشنایانش با وب‌سایت ما آشنا شده و برای ورود به باشگاه فروشندگان «انجام میدم» اقدام می‌کنند. یعنی بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو همچنین بازاریابی سینه‌به‌سینه از رویکردهای عمده‌ی ما هستند.

 ضمن اینکه سایر برنامه‌های تبلیغاتی که در ادامه معرفی خواهد شد نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین با توجه به فرصت‌ها و نیازهایی که در بازار شناسایی می‌کنیم و سیاست‌هایی که داریم، خودمان نیز از ارائه‌دهندگان حرفه‌ای خدمات و محصولات خاص و باکیفیت دعوت می‌کنیم.

  •  برای جذب مشتری فروشندگان خود چه برنامه‌های بازاریابی دارید؟

برنامه‌های بازاریابی ما متمرکز بر روش‌های پارتیزانی و خلاقانه است. تبلیغات مستقیم، رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو و بازاریابی مشارکتی، برخی از سایر رویکردهایی است که در اجرای برنامه‌های بازاریابی خود در نظر داریم.

مثلا اپلیکیشن «پولش کن» در همین راستا تولید و به بازار ارائه شد که در نظر داریم در نسخه‌ بعدی، امکانات جذاب‌تری را به این اپلیکیشن اضافه کنیم.

 

  •  کسانی که با شما کار می‌کنند، حقوق ثابت می‌گیرند یا سهام تشویقی؟

سهام تشویقی که حق هم‌تیمی‌ها است، چراکه کل شرکت متعلق به تک‌تک هم‌تیمی‌هایی است که برای رشد و پیشرفتش تلاش می‌کنند. پس «یا» ندارد. حقوق هم‌تیمی‌ها سرجایش است و سهامدار کردنشان هم جای خود. البته هم برای حقوق، فرمول شفاف و مشخصی داریم و هم برای اعطای سهام، چارچوب و ساختار مشخص.

  •  اگر نیاز به حمایتی دولتی داشته باشید، آن را چه حمایتی می‌دانید؟

قبل از هر چیز، تسهیل فرآیندها و رویه‌های اداری و قانونی. همچنین در فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی نیز دولت می‌تواند کمک ما باشد و در سال جاری که تمرکز بر «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است، با توجه به اینکه «انجام میدم» می‌تواند تأثیر بسیار قابل ملاحظه‌ای در توسعه اشتغال در کشور داشته باشد، حمایت دولت در راستای ترویج این سامانه و ارزش‌های آن برای جامعه، قطعا هم برای ما برد به دنبال خواهد داشت، هم برای مردم عزیز ایران و هم برای خود دولت. طبیعتا حمایت‌های مادی هم برای ما سودمند است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.