منتور خوب، کمتر حرف می‌زند

0

«منتور خوب می‌تواند صاحبان کسب‌وکارها را در مسیر موفقیت قرار دهد، چون از بیرون به ماجرا نگاه می‌کند و بررسی بیرونی از کسب‌وکار، گاه راه‌حل‌های بسیار مفیدی پیش روی افراد قرار می‌دهد که چون خودشان درگیر کار هستند، قادر به دیدنش نیستند.» جملاتی که مرور کردید، گزیده‌ای از صحبت آرش میلانی بود در مورد منتور و نقش آن در مسیر موفقیت، که در ادامه مابقی گفته‌هایش را می‌خوانید. 

  •  هستند افرادی که می‌گویند که منتورشیپی الان شده دکان و بازاری برای پول درآوردن. نظر شما چیست؟

در رویدادها اصطلاحاتی مانند منتور و منتورشیپ بسیار به کار می‌رود و این نقد در حال حاضر وجود دارد که افراد بسیاری که در رویدادها به عنوان منتور حضور دارند، صلاحیت این کار را ندارند. جدا از بحث رویدادها که نقدهای صریحی به آنها وجود دارد، اگر بخواهم در مورد منتور واقعی صحبت کنم باید بگویم که افرادی که صاحبان کسب‌وکار انتخاب می‌کنند تا از تجربیات‌شان استفاده کنند. به نظر من حتما نباید منتور صدها تجربه شکست یا تجربه موفقیت داشته باشد بلکه حتی اگر چند قدم کوچک هم از صاحب کسب‌وکار جلوتر باشد، تجربه‌اش ارزشمند است و می‌تواند در مسیر درست راهنمایی کند. این نکته قابل تامل است که منتور همیشه سوالاتی می‌پرسد. همیشه این سوالات موجب می‌شود که صاحب کسب‌وکار به مسائل کارش فکر کند و به راه‌حل‌ها برسد، یعنی لزوما منتور راه‌حل هم ارائه نمی‌دهد اما با طرح پرسش‌هایی ایجاد تفکر می‌کند. 

  •  بعضی از افراد معتقد هستند که دسترسی به بنیانگذاران کسب‌وکارهای موفق حال حاضر ایران خیلی سخت است و آنها وقت لازم را برای دیگران صرف نمی‌کنند؛ شما چقدر با این دیدگاه موافق هستید و اینکه فکر می‌کنید راه دسترسی سریع‌تر به سلبریتی‌های این حوزه برای افراد تازه‌کار چیست؟

استفاده از منتور، یک امر یک به یک است؛ یعنی فردی به صورت یک به یک با فرد دیگری به‌عنوان منتور می‌نشینند و همفکری می‌کنند. در این میان ارتباطات بسیار مهم است و اینکه صاحبان کسب‌وکارها بتوانند افراد دارای تجارب موفق و کسب‌وکارهای موفق را قانع کنند که ارزش این را دارند که مثلا یک ساعت وقت برای‌شان در نظر بگیرند. اما نباید به این صورت باشد که هر روز سراغ منتورها بروند و بخواهند که برای‌شان وقت بگذارند. در واقع به نظر من باید افراد به این مسئله فکر کنند که چه باید بکنند که کسب‌وکارشان در نظر دیگران این ارزش را داشته باشد که برایش وقت بگذارند. 

  •  منتور خوب تعیین‌کننده موفقیت است؟

به نظر من منتور خوب می‌تواند تا حدود زیادی موفقیت را رقم بزند. چون فردی که درگیر مسیر کسب‌وکار است ممکن است اینقدر دغدغه‌های گوناگون داشته باشد که گاه راه‌حل‌های پیش رویش را به راحتی نبیند. اما یک منتور خوب می‌تواند با گوش دادن به حرف‌های افراد، پرسش‌های خوبی مطرح کند و باعث شود که راه‌حل‌های قابل توجهی برای پیشبرد کسب‌وکار به دست بیاید. من احساس می‌کنم منتورینگ به نوعی فرد را از پایین به بالا می‌آورد و چون از بیرون به ماجرا نگاه می‌کند، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. 

  •  در پایان بفرمایید که منتور چه کسی است؟ 

منتور کسی است که در مسیری که کارآفرین قدم می‌‌گذارد، چند قدم جلوتر است و تجربه‌ بیشتری دارد. منتورهای خوب کسانی هستند که بیشتر گوش می‌دهند و کمتر حرف می‌زنند، چون اغلب کارآفرین‌ها در هنگام مطرح‌کردن مشکلات‌شان، راه‌حل خودشان را هم کشف می‌کنند. ضمن اینکه گفت‌وگوی منتور از بالا به پایین نیست و همسطح و دوستانه است؛ به همین دلیل منتورهای خوب کسی را قضاوت نمی‌کنند و بیشتر همدلی انجام می‌دهند. ویژگی دیگر منتور خوب، پرسیدن سوال‌های خوب است. منتورهای خوب به جای ارائه پاسخ و راه‌حل به کارآفرین‌ها، بیشتر ازشان سوال‌های خوب می‌پرسند. با اینکه در بسیاری از موارد منتورها پاسخ سوالات خودشان را هم نمی‌دانند ولی نکته‌ کلیدی این است که سوال‌کردن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.