مسیر همواری پیش رو نداریم

آرمین کریمی، هم‌بنیانگذار «نبض»

0

از نظر من، بازار سلامت ايران بازار بكری است؛ می‌توان با بهره‌مندی از «توانمندی پزشكان ايرانی» و «ورود ناصحیح خدمات پزشكی به حوزه ديجيتال» فرصت‌های مختلفی را جهت راه‌اندازی يك كسب‌و‌كار ایجاد کرد.

ارزش واقعی این خدمات هنوز میان مردم و حتی پزشکان جا نیفتاده است. استارتاپ‌ها می‌توانند با معرفی درست محصولات، نحوه ارائه و کسب‌وکار خود این مسئله را روشن و بارز کنند. مسلماً حوزه خدمات پزشکی جای زیادی برای کار و بهبود دارد.

ارزش‌افزوده واقعی زمانی به‌دست می‌آید که کاربران نسبت‌ به خدمات شما احساس نیاز کرده و خود مبلّغ آنها شوند. گسترش سطح و تسریع ارائه خدمات که خود موجب کاهش هزینه‌ها و مشکلات می‌شود، مراقبت مداوم، حتی از راه دور، و کمک به انسجام سیستم‌های مراقبت از سلامت از جمله مسائلی است که استارتاپ‌ها می‌توانند به آنها ورود کرده و به رشد و همه‌گیری آن کمک شایانی بنمایند، چراکه مجموع این عوامل خود موجب پیش‌گیری از امراض نیز می‌شوند.

بدیهی است افزایش سطح آگاهی و مراقبت ثمره فعالیت استارتاپ‌های سلامت است. درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سیستم‌های ارتباط داخلی و ثبت پرونده‌ها و گزارش‌گیری و معاینات از جمله خدماتی هستند که مورد توجه استارتاپ‌ها قرار نگرفته‌اند. دشواری تعریف نوع بیزینس و مدل کسب‌وکار یکی از دلایل بی‌اعتنایی استارتاپ‌ها به چنین خدماتی است (نوع بیزینس و مدل کار شامل موارد قانونی، میزان دشواری کار و… است).

گجتی هوشمند بر بستر اینترنت اشیا

حوزه کاری «نبض» با بسیاری از بیزینس‌های سلامت متفاوت است. نبض در حوزه سلامت گجت‌های هوشمندی تولید می‌کند (iot) که هم برای پزشکان کارایی دارند، هم بیماران؛ خدمات ارائه‌شده توسط نبض به اینترنت اشیاء متکی است.

استارتاپ‌های حوزه سلامت تفاوت‌های زیادی با دیگر استارتاپ‌ها دارند. شما از یک‌سو با پزشکان که افرادی دقیقند، طرف هستید و از سوی دیگر با متقاضیان که اصولاً بیماران هستند. چالش اولیه این کسب‌وکار اهمیتی است که سرعت و دقت ارائه خدمات ـ در عین میزان ارزش‌افزوده ایجادشده ـ برای هر دو طرف، یعنی پزشکان و متقاضیان دارد.

جایی برای آزمون و خطا در چنین کاری وجود ندارد. مسائل قانونی و فضای سخت حاکم بر این کسب‌و‌کارها (ازنظر نوع تبلیغات و ورود به بازار و میزان رشد و تعریف پارامترهای سنجش و…) تفاوت دیگر استارتاپ‌های حوزه سلامت با سایر بیزینس‌هاست.

چراکه به‌طور مستقیم با سلامت مردم و جامعه درگیر است. مسائل قانونی و مجوزها، کیفیت و دقت بالای موردنیاز در انتخاب محصولات و تولید و نهادینه‌کردن برخی فرهنگ‌ها از دیگر چالش‌های این حوزه به‌شمار می‌روند.

محصول هوشمند پزشکی می‌سازیم

اسفند ماه سال ١٣٩۵، استارتاپ‌ نبض در پارک فناوری پردیس شکل گرفت. ابتدا در زمینه توان‌بخشی فعالیت داشت. مردادماه ١٣٩۶، زمینه فعالیت مجموعه به حوزه گجت‌های هوشمند تغییر یافت. درحال‌حاضر، بیش از ١٠ متخصص در حوزه‌های برنامه‌نویسی، الکترونیک، مکانیک، طراحی، پزشکی و هوش مصنوعی در نبض فعال هستند و محصول اول شرکت که گواهی‌های لازم برای آن اخذ شده، آماده عرضه به بازار است.

محصولات دوم و سوم به‌ترتیب در مرحله اصلاحات و ساخت نمونه پروتوتایپ هستند و انتهای سال جاری یا ابتدای سال آینده وارد بازار خواهند شد. به‌دلیل پیوند کار نبض با سخت‌افزار و طراحی، فعالیت مجموعه نسبت به سایر استارتاپ‌ها کمی سنگین و زمان‌بر است؛ اما استقبال خوب کاربران و مخاطبان این مسیر را برای نبض تسهیل نموده.

طی ماه‌های گذشته، با وجود عدم تبلیغات از سوی نبض، افراد پیگیری از نقاط مختلف کشور، ازجمله دانشجویان پزشکی با ما تماس گرفته‌اند و در مورد زمینه کاری و عرضه محصول سؤال پرسیده و از ما حمایت کرده‌اند، که این امر به تیم نبض روحیه و امید بسیاری داده است.

مسیر راه‌اندازی استارتاپ در حوزه پزشکی و سلامت مسیر همواری نیست. اما خطاب به استارتاپ‌ها می‌گویم که تنها راه موفقیت تکیه استارتاپ‌ها به خودشان است، چون با کار زیاد و صحیح و همدلی می‌توانند بسیاری از مصائب را از پیش پا بردارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.