۲۰ هزار میلیارد تومان؛ اندازه بازار آزمایش در ایران

محمد مجددی، هم‌بنیانگذار آزمایش آنلاین

0

این استارتاپ‌ فعال در حوزه سلامت طی یک سال اخیر بارها دچار مشکلاتی چون بسته‌شدن غرفه‌اش در نمایشگاه، طرح شکایاتی علیه آن شده است. محمد مجددی هم‌بنیانگذار این پلتفرم تسهیل‌گر در گفتگو با «شنبه» از دلایل این برخوردها، اندازه بازار آزمایش در ایران، چرایی عدم رشد استارتاپ‌های سلامت و ظرفیت‌هایی که برای کار در این حوزه وجود دارد گفته است.

  • استارتاپ شما چندین بار با مشکل مواجه شده و حتی شاهد برخوردهایی با این پلتفرم بوده‌ایم. بعضاً، نداشتن مجوز را دلیل این برخوردها عنوان می‌کنند. مشکل از کجاست؟

پلتفرم ما به نوعی تسهیل‌گری می‌کند، یعنی برقراری ارتباط بین بیمار و مراکز درمانی یا همان آزمایشگاه و خدمات درمانی در منزل. ما ادعا می‌کنیم که پلتفرم آی‌تی است و از نظام صنفی رایانه‌ای مجوز داریم. ما کار پزشکی انجام نمی‌دهیم و صرفاً واسطه هستیم.

با این حال، وزارت بهداشت می‌گوید باید از آنها مجوز بگیریم. شاید جاهایی حق با آنها باشد. مثلاً اگر یک بیزینس تحویل دارو خدایی نکرده داروی اشتباهی بدهد اتفاق بدی می‌افتد. به همین دلیل، بر بعضی از این کسب‌وکارهای پزشکی نظارت کاملی انجام شود. پس آنها پر بیراه نمی‌گویند.

  • خود مراکز درمانی، از جمله آزمایشگاه‌‌ها، اعتراض‌هایی دارند. بحث سود و عدم علاقه به تقسیم آن است یا مسئله دیگری در میان است؟

فقط مسئله سود نیست. وقتی استارتاپ‌ها توزیع‌کننده ‌شوند (یعنی بین بیمار و مراکز درمانی قرار ‌گیرند) حساسیت ایجاد می‌شود.

  • در واقع ترس‌شان از این است که استارتاپ‌ها بشوند بازیگران اصلی بازار؟

بله، مثل اختلاف تاکسیرانی با تاکسی‌های آنلاین.

  • در مورد آزمایش‌آنلاین بیشتر صحبت کنید.

ما دو سال است که کارمان را شروع کرده‌ایم. تقریباً ماهی ۶۰۰ سفارش داریم و چیزی حدود چهل شغل ایجاد کرده‌ایم.

  • اندازه بازار آزمایش در ایران چقدر است؟

براساس مستندات دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی، سالانه حدود دو میلیاد آزمایش مختلف در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود و این میزان هر سال رو به افزایش است. حجم بازار آزمایش در ایران بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان است.

  • غیر از کاری که شما انجام می‌دهید، چه فرصت‌هایی برای راه‌اندازی استارتاپ در بازار وجود دارد؟

حوزه پزشکی علاوه بر مسائل اقتصادی، حوزه‌ای خداپسندانه و عام‌المنفعه‌ است و هر گونه خدمتی از بار روانی بیمار می‌کاهد. می‌توان در این زمینه از هوش مصنوعی، مراقبت‌های در منزل برای سالمندان و الخ نام برد.

  • هوش مصنوعی چه کمکی می‌تواند بکند؟

مثلاً جواب آزمایش را تحلیل می‌کند و با توجه به شرایط و سن بیمار به او ری‌کامندیشن می‌دهد. حتی به شما کمک می‌کند که عکس یا مستندات ام‌آر‌آی خودتان را آپلود و تحلیل کنید و مسائلتان را برمی‌شمرد. در کل حوزه پزشکی خیلی گسترده است و جای کار زیادی وجود دارد.

از طرفی، چون خودم فوق لیسانس هوش مصنوعی دارم، می‌دانم که کاربری‌های هوش مصنوعی در عرصه پزشکی خیلی زیاد است. ضمن اینکه مردم لایق خدمات بهتری در حوزه پزشکی هستند. ما هنوز در پیداکردن دکتر مناسب برای بیماری‌مان، آزمایشگاه مناسب، بیمه مناسب و… مشکل داریم. ما در سایت‌مان طرحی داشتیم که مردم به کیفیت آزمایشگاه‌ها نمره بدهند. اما وزارت بهداشت جلوی آن را گرفت. چون می‌گوید شما چه کاره هستید که به آزمایشگاه ما نمره بدهید!

مگر با تاکسی آنلاین یا خرید اینترنتی بسیاری از مشکلات‌مان حل نشده است؟ به همین خدمات در حوزه پزشکی هم نیاز داریم. اما سیستم پزشکی می‌خواهد به چرخه معیوبش ادامه بدهد و مانع رشد پلتفرم‌های آنلاینی می‌شود که نظر مردم را در اولویت قرار می‌دهند.

در این سیستم هنوز پزشک در مرکز توجه است، نه بیمار. بسیاری از پزشکان حتی در مطب‌شان دستگاه کارتخوان ندارند تا از پرداخت مالیات فرار کنند. در واقع بازیگران این حوزه با گردن‌کلفتی رفتار می‌کنند.

  • چه ایرادی به کار شما می‌گیرند؟

می‌گویند اگر با یک سرنگ آلوده آزمایش بگیرید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حتی می‌گویند شاید این پلتفرم‌ها خفاش شب را استخدام کنند و به آدمکشی بپردازند! بعضاً با ما تماس‌ می‌گیرند و می‌گویند سربه‌نیست‌تان می‌کنیم!

شکایت می‌کنند، بهانه می‌آورند و با آیین‌نامه‌های داخلی‌شان که سندیت و مرجعیت ندارد دنبال متهم‌کردن امثال ما هستند. مردم هم دست‌شان از همه جا کوتاه‌ست و با این اوضاع بد اقتصادی باید بدقولی‌ها، خطاهای پزشکی، سرویس بد پزشکی و… را تحمل کنند. در هر صورت این حوزه خواه‌ناخواه به سمت آنلاین خواهد رفت. شاید با من برخورد بشود. ولی افراد دیگری به این بازار خواهند آمد و این راه را ادامه می‌دهند.

  • پس به نظر شما جبر زمانه و نیازهای جامعه این حوزه را به سمت تکنولوژیک‌شدن سوق خواهد داد. حالا برای اینکه بچه‌هایی را که می‌خواهند به این حوزه بیایند زیادی نترسانیم، کمی هم از خوبی‌های این حوزه هم بگویید؛ چه انگیزه‌هایی برای کارکردن وجود دارد؟

بعضی شب‌ها، ساعت دوازده یا یک نیمه‌شب، مردم را جلوی داروخانه‌های شبانه‌روزی می‌بینم. از بیمارستان آمده‌اند و دنبال دارو می‌گردند. اگر بتوان به این افراد سرویسی ارائه کرد که در چنین ساعاتی گرفتار نشوند کار بزرگی انجام شده است؛ یا افرادی که توان رفتن به آزمایشگاه‌ها را ندارند و ما این خدمت را در منزل به آنها ارائه می‌دهیم، به‌ویژه سالمندان و کسانی که توان حرکتی ندارند. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود که این حوزه آینده خوبی دارد. عرصه خیلی خالی و بکر است و جای کارکردن دارد.

  • ما بیشتر روی درمان و و خدمات درمانی صحبت کردیم. روی بحث‌های پیشگیری از بیماری هم کاری شده است؟

الان، بزرگترین بیماری‌ها غیرواگیر هستند، مثل فشار خون که بیشترین مرگ‌ومیر را در کشورمان را موجب شده است. به دلایل مختلف هنوز بیزینس استارتاپی در این حوزه شکل نگرفته. همه اینها به پیش‌گیری از بیماری‌ها مربوط است. دست ما در حوزه سخت‌افزاری و تکنولوژیکی بسته است. ولی در حوزه نرم‌افزار دست‌مان خیلی بازتر است و می‌توانیم مؤثر باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.