مزرعه‌ات را با گوشی مدیریت کن!

Agroptima؛ استارتاپی آنلاین در حوزه کشاورزی

0

طراحی یک پلتفرم به منظور ثبت عملیات روزانه می‌تواند نکته قابل توجهی برای کشاورزانی باشد که به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت خود هستند. در همین راستا استارتاپ Agroptima با طراحی یک برنامه کاربردی امکان ثبت داده‌ها و پیگیری جریانات یک مزرعه را برای کشاورزان فراهم کرده است.

مدیریت مزرعه از طریق تلفن‌های همراه، نمونه برجسته‌ای از فناوری دیجیتال در صنعت کشاورزی است که استارتاپ Agroptima در اختیار کاربران مزرعه‌ها قرار می‌دهد. کشاورزان با استفاده از این برنامه می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مدرن، شغل خود را مدیریت کرده و زمینه‌های مرتبط با خود مانند ماشین‌آلات، محصولات، کارگران و‌… را ردیابی کنند. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است، با داشتن ۱۷۰۰ مشتری فرایند خود را پیش می‌برد.

زمان، عنصر مهمی در دنیای امروز محسوب می‌شود و خصوصا در ارتباط با صنعتی مانند کشاورزی می‌تواند یک فاکتور مهم تلقی شود تا از طریق صرفه‌جویی در وقت، بازخورد بهتری را برای کشاورزان به ارمغان بیاورد. با استفاده از این پلتفرم، کاربران می‌توانند زمان‌بندی دقیقی را نسبت به برنامه‌های خود داشته باشند و داده‌های گوناگون خود را در مراحل کشاورزی رصد کنند.

طراحی پلتفرم، توسط کشاورزان برای کشاورزان

گروه استارتاپی Agroptima متشکل از کشاورزان و مهندسانی است که حوزه کاری آنها یا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با کشاورزی مرتبط است، به همین دلیل نیز با جنس کار آشنا بوده و زوایای گوناگون آن را می‌شناسند و در فرایند برنامه‌ریزی دیجیتال با توجه به نیازهایی که یک کشاورز می‌تواند داشته باشد، پلتفرم خود را طراحی کرده‌اند.

این گروه تغییر روند کاری خود را بر این اساس اعلام کرده بودند که از کار کردن با کاغذ و اکسل خسته‌شده و به دنبال یک رویکرد نوین در مدیریت مزرعه‌های خود هستند، به همین دلیل نیز به نظر می‌رسد انگیزه راه‌اندزی چنین استارتاپی بیشتر در بین کشاورزان جوان و آشنا با فرایند دیجیتال قوی‌تر خواهد بود.

نکته مهم در رابطه با شکل‌گیری استارتاپ مذکور این است که مدیران آن با جنس کار آشنا بوده و به همین دلیل نیز با توجه به نیازهای خود، پلتفرم مورد نظر را طراحی کرده‌اند. بر این اساس نیروهای جوانی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، قادر خواهند بود از فضای هوشمند تلفن‌های همراه خود جهت رفع نیازهای مزارع بهره‌مند شوند.

۳ عنصر پیش‌برنده در روند اجراییAgroptima

آنچه در پیشبرد این استارتاپ نقش مهمی ایفا می‌کند، ۳ عنصر کلیدی است که این گروه در فلسفه خود قرار داده‌اند؛تمرکز، خوش‌بینی و بهبود. در رابطه با صنعتی مانند کشاورزی تمرکز اصلی روی کشاورزان است، زیرا این پلتفرم باید بتواند پاسخگوی نیازهای این گروه باشد و به همین دلیل نیز خدمات خود را با توجه به تغییراتی که در این کاربران و شغل آنها رخ می‌دهد، مدیریت می‌کنند. خوش‌بینی که نام این استارتاپ نیز از آن گرفته شده، نشان‌دهنده بینشی است که نسبت به انرژی مثبت و صادقانه خود دارند و در نهایت بهبود پلتفرم نیز از طریق بازخوردی که از سوی کاربران دریافت می‌کنند، صورت خواهد گرفت.

ماهیت پلتفرم Agroptima

این پلتفرم یک نقشه مدرن مزرعه به شمار می‌رود که در روند اجرایی مراحل کشاورزی تحول عمده‌ای ایجاد کرده است، در واقع برنامه‌ای است که یک کشاورز می‌تواند کیفیت مزارع خود را بررسی کند، به این صورت که یک نقشه کامل از مراحل مختلف کشاورزی خود مانند کاشت، داشت، برداشت و یا محصولات و خدمات و ابزار کشاورزی تهیه کرده و اطلاعات مربوط به هر بخش را جداگانه ثبت می‌کند.

کاربر می‌تواند به طور روزانه این اطلاعات را بررسی کرده و تغییرات لازم را انجام دهد و در نهایت یک نقشه به‌روز از سیستم کشاورزی خود داشته باشد. داده‌های کشاورز در پلتفرم ثبت شده و امکان گم‌شدن آنها نیز از بین خواهد رفت؛ بسیاری از کشاورزان حین انجام کارهای مزرعه خود، اطلاعات مالی را نیز در دفترچه‌ای یادداشت می‌کنند که امکان خطا و یا گم‌شدن آن وجود دارد و این در حالی است که استفاده از یک پلتفرم آنلاین مزرعه، امکان چنین مسائلی را تقریبا به صفر می‌رساند.

پلتفرم این امکان را به کشاورزان می‌دهد که از طریق ورود داده‌ها و تاریخ‌گذاری آنها، قیمت تقریبی محصولات را نیز تدوین کنند؛ به این صورت که امکان مقایسه محصولات و ارقام متناسب با آنها برای کاربران فراهم شده و کشاورزان می‌توانند قیمت ورودی خود را در کنار محصولات ثبت کنند

نوت‌بوک‌های جیبی

بسیاری از نیروهای جوان در بخش کشاورزی، مطالعات خود را در زمینه کاری خود گسترش داده و به دنبال مقالات مرتبط با کشاورزی هستند. امکان دیگری که پلتفرم Agroptima برای این دسته از کشاورزان فراهم می‌کند، دسترسی به چنین مقالاتی است که حتی کاربر می‌تواند به صورت آفلاین نیز آنها را مطالعه کند.

این استارتاپ یک بخش کتاب‌های جیبی را برای کاربران خود در نظر گرفته که می‌توانند بدون اتصال به اینترنت و در ساعات بیکاری خود، نسبت به تحولات جدید بخش کاری مطالعاتی داشته و توان علمی خود را نیز در کنار تجربیاتی که کسب می‌کنند، بالا ببرند.

ذخیره خودکار داده‌ها

از جمله مزایای قابل توجه پلتفرم مذکور امکان ذخیره داده‌ها بعد از ثبت توسط کاربر است، در این مورد نه‌تنها داده‌های مربوط به بخش‌های کشاورزی به صورت خودکار ذخیره می‌شوند، بلکه دانلودهایی که کاربر انجام داده است و گزارش فعالیت‌هایی که داشته، خصوصا در زمینه پرداخت‌هایی که صورت گرفته‌اند، ذخیره شده و کشاورز به‌راحتی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و روند کاری خود را در هر لحظه مشاهده کند. ذخیره خودکار احتمال خطا را در زمینه داده‌ها و هزینه‌ها پایین می‌آورد، چراکه کاربر می‌تواند تاریخچه فعالیت‌های خود را مشاهده کرده و خطاهای موجود و علت رخ‌دادن آنها را بررسی کند.

نقشه خودت را بکش

یک کشاورز می‌تواند نقشه ماهواره‌ای مزرعه خود را در پلتفرم Agroptima داشته باشد و نکته مثبت این کارکرد برای کاربران این است که خود آنها می‌توانند این نقشه را بکشند که قطعا تجربه شیرین و جالبی برای آنها خواهد بود.

برنامه طوری طراحی شده ‌که کاربر در ابتدا مکان‌های خود را به صورت محلی تنظیم می‌کند، زمینه‌ها و نقشه‌های بخش‌های مختلف کشاورزی خود را که می‌تواند شامل محصولات متنوع باشد، می‌کشد و در ادامه نیز نقشه مذکور را با توجه به محصولی که خواهد داشت، رنگ‌آمیزی کرده و در نهایت آنها را در گروه‌های گوناگون قرار خواهد داد.

تهیه چنین نقشه‌ای علاوه بر اینکه یک تصویر کلی از مزرعه را همیشه پیش‌روی کاربر خواهد گذاشت، امکان رصد کردن آنها را با توجه به داده‌هایی که توسط کشاورزان ثبت شده است نیز فراهم کرده و فرایند اجرایی کشاورز را در فضای اصلی مزرعه بهبود خواهد بخشید.

محاسبه و قیمت‌گذاری در Agroptima

پلتفرم این امکان را به کاربران خود می‌دهد که از طریق ورود داده‌ها و تاریخ‌گذاری آنها، قیمت تقریبی محصولات را نیز تدوین کنند؛ به این صورت که امکان مقایسه محصولات و ارقام متناسب با آنها برای کاربران فراهم شده و کشاورزان می‌توانند قیمت ورودی خود را در کنار محصولات ثبت کنند. با توجه به امکان ذخیره خودکار داده‌ها و ثبت قیمت‌های اولیه در کنار محصولات، روند تغییر رقم‌ها در آینده منطقی‌تر صورت خواهد گرفت؛ چراکه کاربر می‌تواند روند قیمت محصولات را در یک بازه تاریخی از زمان ثبت داده‌های اولیه تا برداشت محصول نهایی بررسی کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.