محصولی که شایسته خودمان است

0

در این گفت‌وگوی کوتاه با زویا نیکنام و حسین حجازی، از خودشان بیشتر پرسیده‌ایم و اینکه قبل از بلد چه کرده‌‌اند و کجا مشغول به کار بوده‌اند.

زویا نیکنام، مدیر روابط عمومی و حسین حجازی مدیر استراتژی بلد، هر کدام در برهه‌ زمانی متفاوتی به بلد آمده‌اند. زویا نیکنام از اردیبهشت امسال و حسین حجازی می‌گوید که نفر ششم بلد بوده و از سال ۹۶ که بلد به‌صورت رسمی کارش را شروع کرده، به این تیم آمده است.

الان بلد، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰هزار نصب دارد و در بازار ایران، با رقبایی چون «ویز» و «گوگل‌مپ» به‌عنوان رقبای خارجی در حال رقابت است و رقیب سرسختی چون «نشان» را هم دارد. برنامه‌های زیادی برای رشد هر چه بیشتر دارند و می‌خواهند لهجه‌ها و زبان‌های مختلف رایج در ایران را به بلد بیاورند.

خدمات و سرویس‌های مبتنی بر نیازهای بومی مردم ایران، از دیگر کارهایی است که در بلد صورت گرفته است. جمع‌آوری اطلاعات از سطح شهرهای ایران و تبدیل آنها به داده‌های ارزشمند، از دیگر کارهای پرهزینه‌ای است که تیم بلد در حال انجام آن است.

در این گفت‌وگوی کوتاه با زویا نیکنام و حسین حجازی، از خودشان بیشتر پرسیده‌ایم و اینکه قبل از بلد چه کرده‌‌اند و کجا مشغول به کار بوده‌اند. حسین حجازی به‌نوعی از بازار فرش‌فروشی و با تجربه استارتاپی آمده و زویا قبلا هم در حوزه بازاریابی با شرکتی استارتاپی همکاری کرده است.

زویا نیکنام وحسین حجازی

زویا نیکنام متولد ۱۳۶۸ است؛ در رشته شهرسازی و در شهر کرج تحصیل کرده و از اردیبهشت امسال به تیم بلد آمده است. قبل از بلد در یک شرکت تبلیغاتی، کار دیجیتال مارکتینگ می‌کرده و قبل از آن هم در یک استارتاپ دیگر، وظیفه مشابهی داشته است.

می‌گوید کشف‌کردن، از علایق شخصی‌اش است و به همین دلیل سفرهای زیادی ‌رفته است. همین حس کشف‌کردن که در بلد هم وجود دارد و اینکه نیازهایی که از افراد رفع می‌کند، برای او جذاب بوده و از دلایل حضورش در بلد است.

زویا نیکنام می‌گوید چنین اپ‌هایی برای هر جایی امکاناتی را به همراه می‌آورند و می‌توانند روی کسب‌وکار مردم هر منطقه‌ای تاثیر بگذارند: چون ما تلاش می‌کنیم که اطلاعات خردترین کسب‌وکارها را هم در محصول‌مان داشته باشیم.

بنابراین بلد صرفا یک اپلیکیشن نیست که رفت و آمد روزمره را مدیریت می‌کند. اتفاقا تاثیرات اجتماعی و جستجوگری ویژه‌ای به کاربران ارائه می‌کند. چنین اپ‌هایی می‌توانند در رشد فرهنگی مردم مناطق مختلف یک کشور هم موثر باشند.

ما الان اطلاعات شهرهایی با جمعیت بالای ۵۰۰هزار نفر را جمع‌آوری کرده‌ایم و این فرایند تا جمع‌آوری آخرین شهر ایران، ادامه خواهد داشت. در واقع می خواهیم علاوه بر تاثیر کسب‌وکاری، به صورت اجتماعی و فرهنگی هم موثر باشیم.

زویا نیکنام وحسین حجازی

از فرش‌فروشی به بلد

حسین حجازی، مدیر استراتژی بلد و متولد ۱۳۷۱ در شهر کاشان است. در رشه آی‌تی و در دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی تحصیل کرده است. اینکه اصالتش کاشانی است، ناخودآگاه پیشه فرش‌فروشی را هم به ذهن می‌آورد و اتفاقا قبل از بلد در بازار فرش فعالیت کرده است.

حسین حجازی از سال ۹۶ به بلد آمده است: من نفر ششم بلد و نخستین نفر غیرتوسعه‌دهنده بلد بودم. قبل از بلد یک سال و ۳ ماه در استارتاپ دیگری کار کرده و قبل از آن در بازار فرش مشغول بوده چون شغل خانوادگی‌اش است. اما علاقه‌اش به کار در حوزه تحصیلی‌اش موجب شده تا به حوزه آی‌تی بیاید و در این زمینه مشغول به‌کار شود.

فرهنگ سازمانی هزاردستان

حسین حجازی می‌گوید یک فرهنگ سازمانی توسط هم‌بنیانگذاران شرکت شکل گرفته و همیشه به آن پرداخته شده و همیشه روی اچ‌آر و ارزش‌های سازمانی تاکید شده است. زویا نیکنام هم اضافه می‌کند که مثلا در مورد محصول این نکته وجود دارد که محصول در ابتدا شایسته خودمان باشد.

یعنی همیشه این سوال وجود دارد که محصولی را که به کاربران پیشنهاد می‌دهیم، مناسب و شایسته استفاده خود ما است یا نه؟ به همین دلیل بیشترین حساسیت را برای هر چه بهترکردن آن به‌کار می‌گیریم.

حسین حجازی در مورد جذب افراد جدید به تیم می‌گوید: در مورد جذب آدم‌ها به تیم این نکته وجود دارد که حتی اگر کسی در بهترین شرکت‌های جهان هم کار کرده باشد، دلیل نمی‌شود که در مجموعه و تیم ما هم آدم موفقی باشد.

مگر اینکه چنین فرهنگی را بپذیرد یا چنین فرهنگی را داشته باشد. ما روی فرهنگ هر فرد برای اضافه‌شدن به تیم، تاکید زیادی داریم. در نهایت اینکه زویا نیکنام در مورد ارزش‌های تیمی بلد می‌گوید: در مجموعه هزاردستان، بچه‌های بلد به همدلی معروف شده‌اند و این همدلی از رئوس رشد بلد است. در واقع تیم، مهم‌ترین سرمایه ماست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.