عارف! همین هفته کارت را شروع کن

0

مصمّم، پرشور، مشتاق و پختگی در عین جوانی؛ سیدعارف سلیمانیان را می‌توان با این واژه‌ها توصیف کرد؛ جوانی که چندین سال است در حوزه‌هایی چون آموزش، مشغول به‌کار است. عاشق انتقال آموخته‌ها به نوجوانان است تا آنها هم بتوانند مسیری هدفمند را در زندگی‌شان پی بگیرند. عارف در یک خانواده کارآفرین به‌دنیا آمده و به همین دلیل همواره به‌سمت کار و کارآفرینی سوق داده شده است. حتی رشته تحصیلی‌اش را براساس اینکه می‌خواهد با آن کاری را پیش ببرد، انتخاب کرده است. داستان عارف و کارهایی که قبل از راه‌اندازی استارتاپ «لایف‌اند‌می» انجام داده است، در این گزارش کوتاه آمده است.

خانواده کارآفرین عارف

سید عارف سلیمانیان، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار استارتاپ لایف‌اندمی است. این پسر مازندرانی، متولد ۱۳۶۸ در شهرستان بابلسر است. در مقطع لیسانس آی تی خوانده در دانشگاه مازندران و ورودی سال ۸۷ است. سال ۹۱ برای مقطع فوق لیسانس به دانشگاه صنعتی شریف آمده است. عارف در خانواده‌ای بزرگ شده که در حوزه‌های صنعتی و کارآفرینی فعال بوده‌اند. پدرش در حوزه‌هایی چون تولیدات پلاستیک، پالایشگاه‌ها، روغن گریس، قطعات خودرو و تولید جاروبرقی فعال بوده است. از بچگی ادبیات کسب‌وکار و کارآفرینی را تمرین کرده است. می‌گوید همواره نگاه خانواده این بود که اگر درس هم می‌خوانی باید به کارت بیاید. بنابراین باید برای درس‌خواندن هم هدف داشته باشی. به همین دلیل همه انتخاب‌هایی که برای تحصیل داشته، با رویکرد اینکه قرار است به چه کار بیاید، بوده است.

می‌خواستم استیو جابز بشوم

عارف قبل از اینکه استارتاپ لایف‌اندمی را راه‌اندازی کند، کارهای زیادی انجام داده است. به محض اینکه در سال ۹۱ وارد رشته MBA شده، به دنبال کارهایی بوده که در مسیر کارآفرینی قرار بگیرد. انتخاب این رشته هم دقیقا براساس همین روند بوده است. عارف می‌گوید آن زمان من هم می‌خواستم استیو جابز بشوم. پوسترهایش را می‌دیدم و ادای استیو جابز را درمی‌آوردم. خانواده هم او را به سمت کسب‌وکار راهنمایی می‌کرده‌اند. نخستین درس‌شان مارکتینگ و بازاریابی بوده است. می‌گوید در همین کلاس بوده که تصمیم گرفته حتما کسب‌وکاری راه‌اندازی کند: «با خودم گفتم که عارف! همین هفته باید کاری را شروع بکنی. با دوستانم صحبت کردم و تصمیم گرفتیم که در بابلسر به خاطر آشنایی که با فضا و شهر داشتیم، جایی برای آموزش راه‌اندازی کنیم؛ یعنی همزمان با درس، ایده‌ای را هم پیش ببریم.»

تحلیل داده‌های ژنتیکی؛ پیش‌بینی بیماری‌ها

کسب‌وکار آموزشی

نخستین کارشان راه‌اندازی «خانه رتبه برتر» در بابلسر بوده است. می‌خواسته‌اند در حوزه آموزش نوجوانان و جوانان باشند؛‌ یعنی آموزش سبک زندگی. بعد از ۶ ماه، از موسسه، شعبه‌های مختلفی در شهرهای مختلف نمایندگی می‌گیرند. بعد از مدتی به این فکر می‌کند که کارش درست مانند کارهایی است که سایرین هم در حوزه‌هایی چون کنکور و سبک زندگی برگزار می‌کنند و او چیز جدیدی به دیگران منتقل نمی‌کند: «بنابراین ترمز دستی آن کار را کشیدم و کار دیگری را در حوزه نوجوانان با رویکرد توسعه مهارت‌های فردی شروع کردم. این کار هم در حوزه آموزش بود. آموزش‌هایی را که در مدرسه به نوجوانان منتقل نمی‌شد، مانند خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و… این پروژه در قالب یک طرح ملی به نام طرح کاشف، با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مطرح شد. این طرح در سال‌های ۹۳-۹۲ آغاز شد. دفتر مرکزی ما در تهران بود اما استان مازندران را به‌عنوان نمایندگی قرار دادیم و در ۹ شهرستان این استان این طرح را پیش بردیم. شهرستان بابلسر در این طرح، به‌عنوان شهرستان نخست کشور انتخاب شد.»

حال خوب نوجوانان

در ادامه، کارهای دیگری هم کرده است. مثلا آکادمی دیگری در حوزه نوجوانان راه‌اندازی کرد به نام آکادمی حال خوب. «نسل جدید نوجوان، نسلی هستند که مدرسه از آنها آدم‌های توانمندی نمی‌سازد. بنابراین می‌خواستیم آموزش‌هایی به آنها منتقل کنیم. چون معتقد بودیم که نوجوانان زمانی حال‌شان خوب است که هدف داشته باشند و آموزش‌هایی ببینند. این اتفاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بود. در تهران شعبه‌هایی هم برای این آکادمی راه‌اندازی کردیم. عاشق حوزه آموزش هستم؛ همیشه دوست داشتم که برای افراد کوچک‌تر از خودم آموزش‌هایی تدارک ببینم. به همین دلیل چندین سال در حوزه آموزش کار کردم. از این کارکردن‌ها هم تجارب زیادی اندوختم که در ادامه کار و بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ لایف اندمی، به‌ کارم آمده است.»

راه‌اندازی لایف‌اندمی

حالا عارف استارتاپ لایف‌اندی‌می را راه‌اندازی کرده و تیمی ۳۵نفره تشکیل داده و قرار است در حوزه سلامت به کسب‌وکاری بزرگ تبدیل شود. برادرش، یعنی میرعماد سلیمانیان از ارکان اصلی این کسب‌وکار است. تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که الان در لایف‌اند‌می استفاده می‌شود، نتیجه اعتبار علمی عماد و حمایت‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.
میرعماد ورودی سال ۸۴ در رشته صنایع دانشگاه صنعتی شریف است.

در همین دانشگاه هم در مقطع ارشد تحصیل کرده و سال ۱۳۹۱ برای دوره دکتری، به دانشگاه UFL آمریکا رفته است. در این دوره در حوزه دیتاساینتیس و بحث‌های علوم تحلیل داده درس خوانده است. تا سال ۹۳ در آنجا بوده و در مقطع ارشد هم در دانشگاه فلوریدا تحصیل کرده است. سال ۹۳ به دانشگا بریتیش کلمبیا رفته و مقطع دکتری را در حوزه تحلیل داده شروع کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.