از شیوه فورد برای توسعه اکوسیستم نوآوری بیاموزیم

0

شرکت فورد در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت نرم‌افزار اپ‌لینک خود را ارائه دهد تا یک پلتفرم فناوری به نام اسمارت‌دیوایس‌لینک ایجاد کند

چندین سال قبل، فورد مطلع شد که شرکت‌های فناوری مانند گوگل و اپل خدمات جدیدی را با استفاده از اکوسیستم‌های اپلیکیشن همراه در خودروها ارائه می‌دهند.

این موضوع توجه اسکات برنل، رئیس برنامه توسعه‌دهنده فورد را جلب کرد. برنل می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم یک بخش سخت‌افزاری باشیم. می‌خواهیم به حوزه محتوا و خدمات نیز وارد شویم و از این طریق کسب درآمد کنید. ما می‌خواهیم نشان دهیم که از داده‌های کاربران خود به خوبی استفاده می‌کنیم.»

تا‌کنون، این داستان چندان تغییر نکرده است. گوگل و اپل در حوزه استفاده از اکوسیستم دستگاه‌ها، خدمات و اپلیکیشن‌های خود در خودروها پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند. برای مثال، کار‌پلی شرکت اپل محبوب‌ترین سیستم برای اتصال تلفن هوشمند به سیستم خودرو است. گفته می‌شود محصولات آن در بیش از ۳۵۰ مدل خودرو در سراسر دنیا، از ۳۰ سازنده خودروی مختلف و ۵۷ برند متفاوت یافت می‌شوند. گوگل یک اپلیکیشن مشابه برای کاربران اندروید دارد که اندروید اتو نامیده شده است.

برنل می‌گوید دلیل پیشرفت گوگل و اپل در این حوزه عدم دانش کافی شرکت‌های سازنده خودرو مانند فورد بوده است. اینکه یک مشتری بر اساس مدل و برند تلفن هوشمند خود تصمیم بگیرد که یک خودرو ۸۰هزار یا ۹۰هزار دلاری را خریداری کند، خیلی عجیب است.

برای مقابله با گوگل و اپل، شرکت فورد در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت نرم‌افزار اپ‌لینک خود را ارائه دهد تا یک پلتفرم فناوری به نام اسمارت‌دیوایس‌لینک ایجاد کند. در خودروهای فورد، این نرم‌افزار اپلیکیشن‌های همراه را به خودرو وصل می‌کند. هر خودروی OEM یا Tier 1 دیگر نیز می‌تواند از آن برای اتصال اپلیکیشن‌های شخص ثالث به سیستم‌های خودرو استفاده کند.

می‌توان از آن در لینوکس، اندروید، QNX و سایر سیستم‌های عامل استفاده کرد و با دستگاه‌هی اندروید و آی‌او‌اس در ارتباط بود.

پس از سال‌ها تلاش برای ایجاد اکوسیستم SDL، فورد در نهایت به یک نمونه اولیه دست یافت. توسعه‌دهندگان و سازندگان خودرو کنسول‌های SDL را راه‌اندازی کرده‌اند. این اکوسیستم اکنون تلفن‌ها را به خودروهای تویوتا وصل می‌کند. سایر تولیدکنندگان، سوبارو و سوزوکی، متعهد شده‌اند واحد‌های SDL خود را راه‌اندازی کنند. مزدا نیز قصد دارد با SDL یکپارچه‌سازی کند.

به گفته فورد، بیش از ۲۵هزار توسعه‌دهنده SDL ثبت شده در خدمات داخل خودرو وجود دارند. اما چرا یک سازنده خودرو SDL را به کار‌پلی یا اندروید اتو ترجیح می‌دهد؟ دلیل اصلی آن است که با اندروید اتو و کارپلی، سازنده باید هر آنچه که اکوسیستم نرم‌افزاری در مجموعه اپلیکیشن خود دارد، بپذیرد. اما با SDL، سازنده خودرو می‌تواند تصمیم بگیرد که یک اپلیکیشن را بپذیرد یا خیر. این حق انتخاب مزیت رقابتی سیستم به شمار می‌رود.

الکسا به جای اپل پلی

از سوی دیگر، اپل، گوگل و سایر ابرقدرت‌های فناوری همیشه با یکدیگر خوب نیستند. برای مثال، اپل که می‌خواهد از اپل پلی استفاده کند، کاربران کارپلی را محدود می‌کند. اما SDL چنین عملکردی ندارد. در‌حالی‌که اپل و گوگل دستیارهای صوتی خود را به مشتری تحمیل می‌کنند، فورد و تویوتا الکسای اندروید را در دسترس مشتری قرار می‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.