شهر فرنگ، از همه‌رنگ در شهردون!

0

مهدی زهیری، جوان نخبه ۲۱ ساله همدانی است. او که در کارنامه‌ خود برگزاری اولین استارتاپ‌ویکند همدان را در سال ۹۴ دارد، از ۱۳‌سالگی برنامه‌نویسی را شروع می‌کند و در دوران دبیرستان گروه‌های مختلف برنامه‌نویسی را تشکیل می‌دهد. از ۱۵ سالگی در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کشوری رتبه می‌آورد و در اوج جوانی‌ در ۲۰سالگی  به عنوان «برترین رویش جوان» در دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال کشور، معرفی می‌شود و حالا که ۲۱ سالگی خود را سپری می‌کند، استارتاپی را با عنوان شهردون که شما را از رویداد‌های شهر مطلع می‌کند، در شهرشان تاسیس کرده است.

  •  شهردون چیست و از کی متولد شده است؟

شهردون (Shahrdoon.com)‌، شبکه اطلاع‌رسانی و تبلیغات رویدادهای شهر است. با شهردون برگزارکنندگان رویدادهایی همچون سینما‌، تئاتر‌، کنسرت‌، ورزشی‌، نمایشگاه‌، جشنواره‌، همایش و… به‌راحتی می‌توانند رویدادهای خود را به صورت هدفمند و گسترده تبلیغات‌، اطلاع‌رسانی و مخاطب هدف را جذب کنند. همچنین شهروندان به‌راحتی می‌توانند از رویدادهای شهر در هر بخشی مطلع شوند و در رویداد مورد علاقه خود شرکت کنند. شهردون به صورت آزمایشی ۴ ماه تست شد و بعد از آن نسخه اصلی سایت در تاریخ ۱ شهریور ۹۵ لانچ شد.

  •  ایده‌ شهردون از کجا آمد؟ 

قبل از برگزاری یک رویداد یک برگزارکننده ابتدا به تبلیغات رویداد جهت جذب مخاطب نیازمند است. با پیشرفت فناوری اکثر مردم ساعت‌های بسیار زیادی را در سایت‌ها‌، شبکه‌های اجتماعی و… می‌گذرانند. این بستری مناسب برای تبلیغات و جذب مخاطب هدف محسوب می‌شود‌، اما به‌علت تعدد در شبکه‌های اجتماعی و روش‌های متعدد دسترسی مردم به فناوری تبلیغات برای برگزارکنندگان در این بستر دشوارتر است‌ و از طرفی پیداکردن رویدادهای موردعلاقه توسط شهروندان کار دشواری محسوب می‌شود. هدف شهردون حل مشکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی رویدادها و متصل‌کردن برگزارکنندگان به مخاطب هدف است. در این راهی که ما شروع به کار کردیم، از الگوی داخلی و خارجی الگو نگرفتیم‌ اما بعدها متوجه شدیم نمونه خارجی هم وجود دارد.

  •  شهردون چه تمایزی نسبت به نمونه‌های مشابه  دارد؟ 

سایت‌های زیادی در بخش فروش بلیت و رزرو در بخش‌های مختلفی مثل سینما، تئاتر، کنسرت، همایش و… فعالیت می‌کنند. طبق آماری که ما به‌دست آوردیم نزدیک ۴۰ سایت فروش بلیت در ایران در حال فعالیت هستند. برگزار‌کنندگان در تمامی بخش‌ها می‌توانند فروش بلیت خود را حضوری یا آنلاین انجام بدهند. اما اهمیت تبلیغات بیشتر از فروش بلیت است. ما تنها به برگزارکنندگان و شهروندان خدمات ارائه نمی‌کنیم‌ بلکه به سایت‌های فروش بلیت نیز خدمات ارائه می‌دهیم و رویدادهای آنها را نیز تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا فروش آنها نیز افزایش پیدا کند. هدف ما تبلیغات و اطلاع‌رسانی رویدادهاست‌ و در صفحه هر رویداد در سایت ما‌، شهروندان را به محل‌های فروش بلیت حضوری یا آنلاین ‌مثل سایت‌های فروش بلیت یا سایت خود رویداد متصل می‌کنیم.

  •   مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید؟

 علاقه‌مندان شرکت‌کننده در هر رویدادی ابتدا باید از رویداد مورد علاقه خود خبردار شوند تا بتوانند شرکت کنند. از پیگیری کنسرت یک خواننده گرفته تا زمان و مکان اکران فیلم در فلان سینما نیاز به اطلاع‌رسانی و تبلیغات حس می‌شود. جذب مخاطب هدف برای سینما‌، تئاتر‌، کنسرت و… بسیار دشوار است به طوری که در مصاحبه با یکی از کارگردانان محبوب سینمای ایران علت تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای را نبود بستری مناسب با مخاطب بالا در شبکه رسانه‌ای کشور عنوان کرد. شهردون بستری برای حل این مشکل است. اکثر مردم بیش از ۳ساعت از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی‌، سایت‌ها و… سپری می‌کنند. این فضا به بستری مناسب برای جذب مخاطب تبدیل شده است. ما نیز از این بستر مخاطب مورد نظر برگزارکنندگان را جذب می‌کنیم.

  •  و ‌خدماتی که شهردون ارائه می‌دهد؟

شهردون شبکه‌ای ایجاد می‌کند که به وسیله آن

۱) برگزارکنندگان رویداد خود را به شهروندان علاقه‌مند اطلاع‌رسانی می‌کنند.۲)شهروندان علاقه‌مند به‌راحتی از همه رویدادهای شهر مطلع می‌شوند. ۳) سایت‌های فروش بلیت مشتریان خود را به‌راحتی از طریق شهردون جذب می‌کنند. اگر در این چرخه دقت کنید هیچ عضو بازنده‌ای وجود ندارد. شهروندان‌، برگزارکنندگان و سایت‌های فروش بلیت همه از مزایای سهولت‌، سرعت و یکپارچگی شهردون بهره‌مند می‌شوند.

  •  «شهردون» که در همدان قرار دارد، تنها رویداد‌های همدان را اطلاع‌رسانی می‌کند؟

قطعاً نه! دفتر شهردون در همدان قرار دارد. به‌صورت آزمایشی هم با رویدادهای همدان شروع به کار کردیم. در حال حاضر می‌توانیم رویدادهای سراسر کشور را اطلاع‌رسانی کنیم. با برنامه‌ریزی دقیق، رویدادهای شهرهای بیشتری را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

  •  تیم شهردون شامل چند نفرو تخصص‌هایی می‌شود؟

تیم شهردون متشکل از ۵ جوان فعال در حوزه کسب‌و‌کار نوپاست. مهدی ظهیری (مدیرعامل و گرافیست)، علیرضا عطاری  توسعه‌دهنده وب و مصطفی قاری مدیر سئو و… راستی تا یادم نرفته بگویم طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم، تیم شهردون جوان‌ترین تیم استارتاپی ایران است که من ۲۱ سال سن دارم و بزرگ‌ترین عضو تیم فقط ۲۶ سال سن دارد!

  •  سرمایه‌ اولیه ‌شما چقدر بوده است و چطور کار خود را شروع کردید؟

سوال جالبی است! سرمایه اولیه ما واقعا صفر بوده و با پول تو جیبی اندکی که از خانواده دریافت می‌کردیم، برای شهردون خرج می‌کردیم. من خودم از روز اول شهردون هر پولی که داشتم برای شهردون خرج می‌کردم. چون همه ما معتقدیم شهردون فرزند ما و تامین مخارج آن برعهده خودمان است. مهم‌ترین سرمایه ما تیم قوی و متعهد است.

  •  چه مشکلاتی تا حال سد راه شهردون بوده است؟

مشکلات زیادی داشتیم؛ از نبود منابع مالی گرفته تا مخالفت‌های افراد مختلف از جمله خانواده و لطف دوستان جامعه استارتاپی! و… با این‌حال ما هم‌اکنون درصدد جذب سرمایه‌گذار هستیم‌.

  •  برای آینده ‌خود چه برنامه‌هایی دارید؟

۱) گسترش شهردون در سراسر کشور و در افق دورتر کشورهای حوزه خاورمیانه ۲) تبدیل شهردون به مرجع اصلی اطلاع‌رسانی و تبلیغات رویداد ۳) کاهش هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات رویدادها ۴) افزایش بازدهی تبلیغات رویداد ۵) حذف تبلیغات محیطی برای رویدادها جهت کمک به محیط زیست ۶) کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای جوانان با‌استعداد و با پشتکار

  •  برای جوانانی که در اندیشه ‌راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نوپا هستند چه توصیه‌ای دارید؟

از هیچ کس و هیچ چیزی نترسند. تنها کسی که می‌تواند جلوی موفقیت و پیشرفت‌تان را بگیرد، خودتان هستید. به افراد منفی‌باف و کوتاه‌نظر توجه نکنید، ۵ نکته را در زندگی خودتان رعایت کنید ۱) هدف داشته باشید ۲) نسبت به آینده خوشبین باشید ۳) عاشق کارتان باشید ۴ ) برنامه‌ریزی و ارزیابی داشته باشید ۵) نا‌امید نشوید. همچنین اگر در پایتخت زندگی نمی‌کنید به یاد داشته باشید که اگر‌چه تمامی امکانات برای جوانان پایتخت در نظر گرفته شده اما شما هم اراده قوی  دارید! با توکل به خدا و تکیه بر عقل جلو بروید و از شکست نترسید چون «انجام کار درست هیچ وقت اشتباه نیست.» (مارک تواین)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.