شما بگو چه می خواهی من برایت می خرم!

0

تغییر شیوه خرید بعد از ۷۰ سال ایده راه‌اندازی استارتاپ فستیوری بوده است

یک سرویس دلیوری که کمتر از یک ساعت سفارش‌ها را تحویل می‌دهد و راه‌حلی است برای تمام فروشگاه‌های اینترنتی تا در کمترین زمان کالاهای خود را به دست مشتریانشان برسانند. اپلیکیشن فستیوری واسط مشتری و فروشگاهی است که قصد دارد در کمترین زمان ممکن و یا در زمان از قبل تعیین‌شده توسط مشتری، کالاهای خریداری‌شده را تحویل دهد. علی‌رضا سیفی، بنیان‌گذار فستیوری، در این باره بیشتر برای ما گفته است…

 فستیوری تصمیم به ارائه سرعت در چه سرویسی را دارد؟

بعد از ۷۰ سال که تجربه خرید کالاهای مصرفی هیچ نوع پیشرفتی به خود ندیده، تصمیم گرفتیم کالاهای مورد نیاز مشتریان را همان لحظه که نیاز دارند به دستشان برسانیم. فستیوری که به معنای تحویل سریع است، برگرفته از fast + delivery، یک سرویس دلیوری است که کمتر از یک ساعت سفارش فرد را تحویل می‌دهد. ما شما را به خریدارها (همان تحویل‌دهندگان) شخصیِ نزدیکتان وصل می‌کنیم تا سفارش‌ها از هر جایی خیلی سریع به دستتان برسند.

علاوه بر ارائه خدمات دلیوری به مشتریان (B2C)، فستیوری راه‌حلی برای تمام فروشگاه‌های اینترنتی است تا در کمترین زمان کالاهای خود را به دست مشتریان خود برسانند.

 چطور این سرعت و این حجم از تنوع انتخاب را پوشش می‌دهید؟

فستیوری فروشگاه نیست و هیچ انباری ندارد، فقط واسط مشتری و فروشگاه است و خریدارهای آن دقیقا از فروشگاه‌های اطراف خود مشتری خرید می‌کنند. بنابراین در کمترین زمان ممکن و یا در زمان تعیین‌شده توسط مشتری هر کالایی را از فروشنده اصلی تهیه می‌کنند و به مشتری نهایی تحویل می‌دهند.

 چگونه کسب درآمد می‌کنید؟

هزینه دلیوری که براساس وزن، تعداد و تنوع کالاها متغیر است.

عضویت ماهیانه: فستیوری پکیج‌های عضویتی جهت دلیوری ماهیانه براساس تعداد سفارش مشتریان و بیزینس‌ها ارائه می‌دهد.

وب‌سرویس: ارائه وب‌سرویس به بیزینس‌ها جهت تحویل سریع‌تر کالاها به مشتریان.

 به این ترتیب شما برای تک‌تک شهروندان اشتغال‌زایی خواهید کرد.

بله، دقیقا. به غیر از امیر ارسلان، آیدین خیامی، وفا رضایی و مسیحا رضوی، که از اعضای اصلی فستیوری هستند، از معدود شرکت‌هایی هستیم که برای تک‌تک افراد جامعه می‌توانیم شغل ایجاد کنیم، چراکه تحویل‌دهندگان از جمع خود مردم هستند.

 چند درصد از هر سرویس به تحویل‌دهنده نماینده فستیوری تعلق می‌گیرد؟ میانگین درآمد هریک از آن‌ها در روز چقدر است؟

بین ۶۵ تا ۷۵ درصد از هر سرویس به آن‌ها تعلق می‌گیرد و درآمدشان تا به امروز میانگین عددی معادل ۳۲ هزار تومان بوده است.

 مشتریان خود را به چه طریق به دست می‌آورید؟

یکی از روش‌های تاثیرگذار که در استارتاپ‌های گذشته‌ام داشته‌ام همکاری با افراد مشهور ازجمله خوانندگان و بازیگران است. ما با همین روش در ۶ ماه توانستیم بیش از ۲ میلیون مشتری در کشور مکزیک جذب کنیم و تبدیل به سومین وب‌سایت تجارت الکترونیک در آن کشور شویم. معرفی در مطبوعات مرتبط و همکاری با بیزینس‌های مرتبط نیز سهم خوبی در جذب مشتری دارند. علاوه بر این،‌ مارکتینگ فستیوری از فرمول زیر برای جذب مشتری استفاده می‌کند:

رضایت مشتری = زمان تحویل کالا – توقع زمان تحویل از نگاه مشتری

تحقیقات ثابت کرده اگر از فرمول بالا به عدد مثبتی برسیم بین ۳ تا ۷ مشتری دیگر توسط رضایت یک مشتری به دست خواهیم آورد.

 بازار هدف شما چه مشتریانی هستند؟

(B2C) ابتدا افراد با درآمد بالاتر جامعه را مورد هدف قرار دادیم و سپس با روند رشد فستیوری در آینده نزدیک، افراد با درآمد متوسط و همچنین افراد مسن، خانم‌های باردار و صاحب نوزاد.

(B2B) هدف بیزینس‌ها و فروشگاه‌های کوچکی است که با مشکل تحویل کالا به مشتریانشان مواجه هستند.

 تا به حال مشتریان مشکلی با پرداخت هزینه تحویل در محل سفارش خود نداشته‌اند؟

به هیچ وجه. هزینه‌های «خرید و تحویل» کالاها بسیار معقول طراحی شده و همین باعث تغییر عادت خرید کالاهای مصرفی می‌شود. جالب است که در ایران دستمزد/تیپ مرسوم نیست، ولی معمولا کسانی که از سرویس راضی هستند به تحویل‌دهنده‌ها دستمزد می‌دهند.

 حدودا چقدر هزینه حق سرویس تهیه و تحویل سفارش در محل از مشتری دریافت می‌شود؟

این هزینه ارتباط مستقیمی با میزان خرید و مسافت دارد که بین ۷۵۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان متغیر است.

 شما هر کالایی را برای مشتری تهیه می‌کنید؟

نه هر کالایی. کالاهایی که در فروشگاه‌های نزدیک مشتری یافت می‌شوند و قیمت واحدی دارند. در صورتی که مشتری کالایی را در لیست کالاهای موجود پیدا نکند می‌تواند آن محصول را به صورت سفارش خاص ثبت کند.

 بیشتر چه تقاضایی دارید؟

کالاهای مصرفی روزانه مثل نان، گوشت و میوه.

 بیشترین متقاضیان این سرویس از کدام نقاط شهر بوده‌اند؟

مناطق ۱ تا ۸.

 و در آخر، علی‌رضا سیفی از بزرگ‌ترین چالش خود و روش حل آن می‌گوید …

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها ایجاد تعادل بین تعداد سفارش‌ها و خریدارهای فستیوری است که با الگوریتم‌هایی که پیاده‌سازی کردیم تا حدودی رفتار مشتری را قبل از سفارش پیش‌بینی می‌کنیم. الگوریتم‌هایی مانند «یادگیری ماشینی» که با استفاده متعدد از اپلیکیشن فستیوری، رفتاری مشابه رفتار شما خواهد داشت و کالاهایی که به شما معرفی می‌کند دقیقا همان کالاهای مورد نیاز شماست. همین‌طور پیدا کردن کالاها براساس موقعیت جغرافیایی مشتری و از همه مهم‌تر جستجوی محصول است که باید بسیار هوشمند باشد. فستیوری باید طبق عادت خرید مشتری تشخیص دهد که او به دنبال چه محصولی است. برای تغییر عادت خرید باید خیلی نکات ریز را رعایت کنیم؛ به این صورت که فستیوری برای شما باید به صورت یک یخچال هوشمند عمل کند و عادت‌های خرید شما را بشناسد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.