افزایش درآمد توسعه‌دهندگان با Ad Mediation

0

در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم Ad Mediation، اهمیت و چگونگی کارکرد آن و اینکه چرا توسعه‌دهندگان و صاحبان اپلیکیشن باید به سمت استفاده از آن بروند، صحبت کنیم.

یکی از رایج‌‌ترین و مهم‌‌ترین راه‌های درآمدزایی اپلیکیشن‌های موبایل، استفاده از تبلیغات است. صاحبان اپلیکیشن همواره سعی می‌کنند تا با نمایش تبلیغات گران‌‌تر در فضای تبلیغاتی خود، درآمد خود را افزایش دهند.

در این بین، پلتفرم‌‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی انتخاب مناسبی برای صاحبان اپلیکیشن هستند، چراکه با برندهای بسیاری کار می‌کنند و تبلیغات آنها را نمایش می‌دهند. بنابراین، اپلیکیشن‌ها می‌‌توانند با اتصال به شبکه‌‌های تبلیغاتی به تعداد زیادی تبلیغ دسترسی داشته باشند. این تبلیغات با توجه به قیمتی که برندها حاضرند بپردازند با همدیگر رقابت کرده و در بهترین اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند.

یکی از کارهایی که توسعه‌‌دهندگان برای افزایش درآمد انجام می‌‌دهند، استفاده از چندین شبکه‌ تبلیغاتی است. توسعه‌‌دهندگان با استفاده از چندین شبکه سعی می‌کنند تا بهترین آنها را به ترتیب اولویت پیدا کنند و به ترتیب از آنها استفاده کنند. اما مشکل زمانی ایجاد می‌‌شود که تعداد این شبکه‌های تبلیغاتی زیاد می‌‌شود و دیگر تنظیم دستی آنها غیرممکن می‌‌شود. اینجاست که مفهوم Ad Mediation مطرح می‌‌شود.

Ad Mediation چیست؟

درآمدزایی از تبلیغات

Ad Mediation یک راهکار برای درآمدزایی از تبلیغات است که به توسعه‌‌دهندگان اجازه می‌دهد که شبکه‌های تبلیغاتی مختلف را به صورت یکجا و تنها به وسیله یک SDK مدیریت و بهینه‌‌سازی کنند. این کار بستری را فراهم می‌‌کند که شبکه‌های تبلیغاتی مختلف با هم رقابت کنند و در نهایت بهترین شبکه تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن به صورت اتوماتیک انتخاب شود.

Ad Mediation چگونه کار می‌‌کند؟

وقتی که کاربر اپلیکیشن را باز می‌کند و درخواستی برای نمایش تبلیغات فرستاده می‌‌شود، پلتفرم Ad Mediation اطلاعات کاربر را دریافت می‌‌کند. بعد از آن موتور بهینه‌‌سازی مشخص می‌‌کند که کدام شبکه تبلیغاتی می‌‌تواند با بیشترین درآمد درخواست تبلیغاتی فرستاده شده را جواب بدهد و در نهایت، بهترین تبلیغ در اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.

در تصویر زیر، ۳ شبکه‌‌ تبلیغاتی را در نظر بگیرید که هرکدام میزان (eCPM) یا درآمد موثر هزاره مختلفی در طول روز دارند.

eCPM

یک Ad Mediation که این سه شبکه را در خود تجمیع کرده است در هر زمان، بهترین eCPM را از بین این سه شبکه‌ تبلیغاتی انتخاب می‌کند و تبلیغات آن را نمایش می‌دهد (خط قرمز نشان‌دهنده‌‌ درآمد موثر هزاره‌ Ad Mediation است).

 Ad Mediation

چرا باید از Ad Mediation استفاده کرد؟

Ad Mediation ممکن است زمان بیشتری را صرف ارسال درخواست برای نمایش تبلیغات کند اما دلایل مختلفی برای استفاده از Ad Mediation وجود دارد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

۱- حداکثر کردن درآمد

مهم‌ترین دلیل استفاده از Ad Mediation به حداکثر رساندن درآمد است. اتصال به چندین شبکه تبلیغاتی و زیاد بودن تقاضا برای جایگاه تبلیغاتی شما درآمد شما را افزایش می‌دهد.

افزایش درآمد تبلیغات

۲- حداکثر کردن درصد وجود تبلیغ (fill-rate)

درصد وجود تبلیغ یا fill-rate نسبت تعداد تبلیغ‌هایی است که نمایش داده می‌شود به درخواست‌هایی که برای نمایش تبلیغ داده می‌‌شود‌Impressions/Requests)).  وقتی یک اپلیکیشن برای دریافت تبلیغ به هر شبکه تبلیغاتی درخواست می‌فرستد، این درخواست لزوما جواب مثبت در پی ندارد و ممکن است هیچ تبلیغی نمایش داده نشود، چرا‌که آن شبکه تبلیغاتی در آن زمان تبلیغی برای نمایش دادن ندارد.

اما اگر اپلیکیشن‌‌ها از Ad Mediation استفاده کنند و به چندین شبکه‌ تبلیغاتی وصل شوند، شانس وجود تبلیغ بسیار بالا می‌‌رود و از بین همه‌ این شبکه‌ها به احتمال زیاد تبلیغی برای نشان دادن به کاربر شما با توجه به موقعیت جغرافیایی او وجود دارد.

فراموش نکنید که درصد وجود تبلیغ موضوع مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید، چرا‌که اگر این مقدار کمتر از صد درصد باشد، شما از تمام ظرفیت تبلیغاتی خودتان استفاده نمی‌کنید.

۳- اتوماتیک‌بودن ترتیب نمایش تبلیغات

اگر شما از بیشتر از یک شبکه تبلیغاتی استفاده می‌کنید، احتمالا به صورت دستی ترتیب نمایش تبلیغات از هر شبکه تبلیغاتی را تنظیم می‌‌کنید؛ یعنی بر اساس تجربه یا حرف دیگران مثلا مشخص می‌کنید که اول تبلیغات شبکه تبلیغاتی x پخش شود و بعد از آن شبکه تبلیغاتی y و … ولی از کجا معلوم که شبکه تبلیغاتی x همواره بهترین نرخ را داشته باشد؟

بهینه‌سازی شبکه های تبلیغاتی

حقیقت این است که میزان درآمد هر شبکه‌ تبلیغاتی در طول زمان و در موقعیت‌‌های جغرافیایی مختلف بسیار پویاست و مدام در حال تغییر است. به همین دلیل است که Ad Mediation دارای سیستم بهینه‌‌سازی اتوماتیک است که با استفاده از الگوریتم‌‌های مختلف در لحظه بهترین شبکه‌ تبلیغاتی را انتخاب کند و تبلیغات آن را نمایش دهد. به این ترتیب توسعه‌دهنده می‌تواند مطمئن باشد که همواره بهترین شبکه‌ تبلیغاتی برای نمایش تبلیغ انتخاب می‌‌شود.

۴- دردسر فنی کمتر

پیاده‌‌سازی تعداد زیادی SDK و تلاش برای مدیریت آنها یکی از معضلات توسعه‌دهندگانی است که بیشتر از یک SDK استفاده می‌کنند. با استفاده از Ad Mediation می‌توانید همه شبکه‌های تبلیغاتی را فقط در یک SDK داشته باشید. به این شکل، اپلیکیشن سریع‌تری دارید و وقت کمتری را برای برنامه‌نویسی صرف می‌کنید.

وضعیت Ad Mediation در ایران چگونه است؟

در ایران تمام توسعه‌دهندگانی که از چند SDK در اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند، معمولا مدیریت این SDKها و بهینه‌‌سازی درآمد خود را به صورت دستی انجام می‌‌دهند و این کار در حالی که ممکن است درآمد را حداکثر نکند، هم باعث هدررفت زمان و هم دردسر بیشتر برای توسعه‌‌دهندگان می‌شود. تپسل با علم به این موضوع و در جهت کمک به توسعه‌‌دهندگان ایرانی Ad Mediation خود را با نام تپسل پلاس عرضه کرده است. اطلاعات بیشتر در رابطه با درآمد دلاری از اپلیکیشن را می‌توانید در صفحه تپسل پلاس دریافت کنید (تپسل پلاس را در گوگل سرچ کنید).

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.