سیتی‌ترکر راه‌حلی برای مدیریت نیروها

محصولی که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند از داده‌ها بهترین استفاده را کنند

0

مدیریت نیروهای برون‌سازمانی برای کسب‌و‌کارهایی که بخش اعظم فرآیند کاری آنها توسط این نیروها انجام می‌شود، به نظر کار دشواری است. استارتاپ «سیتی‌ترکر» با مشاده این چالش بر آن شده تا راه‌حلی را برای حل این مشکل ارائه دهد.

سیتی‌ترکر یک استارتاپ خانوادگی است که توسط حسن صانعی‌فر، مهدی صانعی‌فر و رقیه صانعی‌فر راه‌اندازی شده است.حسن صانعی‌فر متولد ۶۱ است و دکترای کامپیوتر در رشته دیتا‌ساینس از فرانسه دارد. مهدی صانعی‌فر متولد ۵۹ است و سابقه طولانی در سیستم‌های پرداخت بانکی دارد و بخش توسعه بازار سیتی‌ترکر را بر عهده دارد و رقیه صانعی‌فر متولد ۶۳ است و ارشد نرم‌افزار و سابقه فعالیت در پشتیبانی ایرانسل داشته و در حال حاضر بخش امور مشتریان سیتی‌ترکر را بر عهده دارد.

با حسن صانعی‌فر به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر در مورد استارتاپشان بدانیم. او چند‌سالی سابقه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی فرانسه دارد و در این مدتی که به ایران بازگشته، به همراه خواهر و برادرش سیتی‌ترکر را راه انداخته است. «جرقه ایده سیتی‌ترکر به اواسط سال ۹۶ برمی‌گردد.

در آن زمان ما ‌روی حوزه‌ای کار می‌کردیم که به واسطه آن با شرکت‌هایی که نیروهای میدانی و پشتیبانی و خدمات در محل داشتند، سر‌وکار داشتیم و می‌دیدیم که این شرکت‌ها مشکل جدی برای مدیریت‌کردن نیروهای میدانی خود دارند.

کم‌کم مطالعات بیشتری انجام دادیم و متوجه شدیم در تمام شرکت‌هایی که از نیروهای میدانی و لجستیک شهری برخوردارند، این مشکل وجود دارد و برای اینکه بتوانند این نیروها را به صورت بهینه و با منابع کمتری مدیریت کنند، راهکاری ندارند. بر همین اساس به این فکر افتادیم راه‌حلی را برای این مشکل پیدا کنیم و از همین جا ایده سیتی‌ترکر شکل گرفت و در سال ۹۷ کار را شروع کردیم‌ و اواخر سال۹۷ نسخه اولیه را وارد بازار کردیم و الان حدود ۶ماه است که به صورت رسمی در بازار حضور داریم.»

در مورد فرآیندی که در سیتی‌ترکر شکل می‌گیرد، توضیح دهید؟

سیتی‌ترکر یک سامانه هوشمند است که به شرکت‌هایی که نیروهای میدانی و برون‌سازمانی دارند، کمک می‌کند تا نیروهای خود را بهتر و هوشمندانه‌تر مدیریت کنند. کمکی که سیتی‌ترکر به شرکت‌ها می‌کند، از جوانب مختلفی صورت می‌گیرد.

یکی در حوزه رهگیری‌کردن نیروها تعریف می‌شود. به این ترتیب که مدیران شرکت‌ها می‌توانند ببینند که نیروها در لحظه در کجای شهر هستند، چه مسیری را در روز طی کردند، در چه جاهایی توقف داشتند و این توقف چقدر بوده است و یا در روز چه کارهایی را باید انجام دهند.

جنبه دیگر هم مربوط به مدیریت وظایف نیروهاست. به این ترتیب که در سیتی‌ترکر یک تسک منیجر قرار دارد که با وظایف نیروهای میدانی سازگار شده و مدیران می‌توانند وظایف نیروها را تعریف کنند. این وظایف هم به صورت دستی و هم به صورت هوشمند بین نیروها توزیع می‌شود و نیروها می‌توانند در اپ وظایف روزانه خود اعم از جزئیات کار، محل انجام آن و غیره را ببینند.

شروع کار، زمان رسیدن به محل کار، مدت زمان انجام کار و غیره از این طریق ثبت و برای مدیران ارسال می‌شود. ماژول سومی که اخیرا به سیتی‌ترکر اضافه کردیم نیز ‌بهینه‌سازی مسیری است که لازم است نیروها در طول روز طی کنند.

این ویژگی مسیر بهینه را به نیروها پیشنهاد می‌دهد تا در انتخاب محل‌هایی که باید طی روز مراجعه کنند، اولویت‌بندی کنند تا بتوانند مصرف سوخت خود را کاهش دهند و کمتر در ترافیک بمانند. البته این بهینه‌سازی مسیر براساس الگوریتمی است که بسته‌ها به موقع هم به دست مشتریان برسد.

محصولی که شما برای مدیریت نیروهای میدانی ارائه داده‌اید، ترکیبی از یک دیوایس و اپلیکیشن است و یا اینکه فقط از طریق اپلیکیشن امکان دسترسی به خدمات وجود دارد؟

در واقع یکی از مزیت‌های اصلی سیتی‌ترکر این است که نیاز به سخت‌افزار ندارد و فقط لازم است که اپ روی موبایل نیروها نصب شود و ما از طریق ماژول نرم‌افزاری که توسعه داده‌ایم، فرآیند رهگیری را انجام می‌دهیم.

این ماژول به گونه‌ای فراتر از این است که فقط موقعیت نیروها را مشخص کند بلکه حاصل ۵ ماه تحقیق و توسعه است و این امکان را فراهم می‌کند که حتی زمانی که نیرو به اینترنت متصل نیست، اپ را می‌بندد و یا اینکه اپ را از گوشی پاک می‌کند و یا اینکه سیگنال GPS کاهش پیدا می‌کند، همچنان عملکرد خود را حفظ کند و کار رهگیری را انجام دهد. از طرف دیگر برای اینکه مصرف باتری بهینه شود، ماژول به صورت هوشمند الگوی رفتاری فرد را تشخیص می‌دهد و براساس آن مصرف باتری را بهینه می‌کند.

آیا سیتی‌ترکر جایگزین محصولات دیگری است که شرکت‌ها برای رهگیری نیروهای خود استفاده می‌کردند؟

به صورت سنتی دستگاه‌های رهگیری در بازار وجود داشته ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که سیتی‌ترکر نیاز به سخت‌افزار ندارد و شرکت‌ها دیگر لازم نیست هزینه شارژ و نگهداری سخت‌افزار را بپردازند‌ و نکته دوم این است که سیتی‌ترکر علاوه بر رهگیری، امکانات دیگری هم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که در راه‌حل‌های سخت‌افزار‌محور، این امکانات وجود ندارد.

تا‌کنون چه تعداد شرکت و نیروهای زیر‌مجموعه آنها از سیتی‌ترکر استفاده کرده‌اند؟

تقریبا معرفی سیتی‌ترکر به مشتریان بعد از الکامپ امسال شروع شده و از آن زمان تا‌کنون حدود ۱۰۰سازمان از سیتی‌ترکر استفاده می‌کنند و حدود ۴۰۰ کاربر در حال رهگیری هستند.

هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعیین کرده‌اید؟

برای ۱۴ روز اول استفاده از خدمات رایگان است و پس از آن براساس ۴ پلن مختلف می‌توانند از خدمات استفاده کنند که براساس تعداد کاربر در ماه هزینه می‌کنند. ساده‌ترین پلن ما از ۲۵ هزار تومان به ازای یک کاربر در ماه شروع می‌شود تا پلن سوم که ۴۵ هزار تومان به ازای هر کاربر در ماه است.

هر پلن براساس ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، متفاوت است و سازمان‌ها می‌توانند براساس نیازی که دارند، هر یک از پلن‌ها را انتخاب کنند. در صورتی که تعداد کاربران بالای ۲۰ نفر در ماه باشد، قیمت به صورت توافقی تعیین می‌شود.

به صورت کلی با چه حجم بازاری روبه‌رو هستید؟

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی ‌روی بازار مطالعه داشتیم، ۹ بخش را شناسایی کردیم که می‌توانند بازار هدف ما را تشکیل دهند‌ و به طور کلی حجم بازار برابر ۲هزار میلیارد در سال است و حجم بازار قابل سرویس‌دهی برابر هزار و ۱۰۰میلیارد در سال است‌ که هدف اولیه ما کسب نیم‌درصد بازار برابر ۵.۵میلیارد در سال است.

چقدر مقاومت برای پذیرش محصول در بازار وجود داشت؟

رفتار بازار در بخش‌های مختلف متفاوت است و بستگی دارد که در چه حوزه‌ای محصول ارائه شود. برخی ‌بخش‌ها مقاومت بیشتری داشتند ولی برخی بسیار استقبال کرده‌اند. به طور کلی از بین هر ۱۰کاربری که اپ به آنها معرفی می‌شود، ۴ نفر اپ را نصب کرده و از خدمات استفاده می‌کنند.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما بدون حضور در شتاب‌دهنده و دریافت سرمایه از سرمایه‌گذار کار را شروع کردیم و تا‌کنون حدود ۳۰۰میلیون تومان در کار هزینه کرده‌ایم و در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

چالش‌های اصلی ما مربوط به مسائل اداری مانند ثبت شرکت‌ها و بیمه تامین اجتماعی است؛ چرا‌که مخصوصا در بحث بیمه سیستم کاری نیروهای پاره‌وقت و دورکاری تعریف نشده است. از طرف دیگر، در مرحله جذب سرمایه فرایند بسیار طولانی است و این برای ما چالش‌برانگیز است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.