سبک زندگی استارتاپی: وقتی سلفی‌تان لایک نمی‌گیرد!

0

بعید است که تا‌به‌حال، دوربین تلفن همراهتان را به سمت خود نگرفته ‌و یک سلفی را ثبت نکرده باشید. سلفی‌گرفتن، چند سالی است که به لطف دوربین‌های با‌کیفیت گوشی‌های هوشمند باب شده است و محققان در مورد خدمت یا خیانت آنها، بررسی‌های متفاوتی را انجام داده‌اند. 

  •  نگران نگاه دیگرانید؟

بررسی‌های پژوهشگران از تاثیر سلفی‌بازی بر اعتمادبه‌نفس و حساسیت اجتماعی می‌گویند. از نظر آنها، آگاه‌شدن فرد از اینکه در چشم دیگران چطور دیده می‌شود، اهمیت سلفی‌ها را بیشتر می‌کند. درواقع به باور پژوهشگران، افراد زمانی که دوربین تلفن همراه را به سمت خود می‌چرخانند و سلفی می‌گیرند، بیشتر از زمانی‌که به آینه خیره می‌شوند بر وضعیت خود تمرکز می‌کنند. آنها در این لحظات نه تنها بر میزان آراستگی و زیبایی خود، بلکه در مورد اینکه تا چه اندازه استاندارد‌های اجتماعی و هنجارها را رعایت کرده‌ایم، حساس‌تر می‌شوند. 

  •  حساسیت اجتماعی‌تان بیشتر شده؟

همه ما وقتی که بی‌هوا در خیابان راه می‌رویم، اگر کسی را خیره به خود ببینیم، ناخودآگاه توجه‌مان به ظاهرمان جلب می‌شود و تلاش می‌کنیم آراسته‌تر و مرتب‌تر باشیم. اما در زمان سلفی‌گرفتن، این اتفاق را با شدت بیشتری تجربه می‌کنیم. اینکه دیگران چه قضاوتی در مورد ما می‌کنند و در چشم آنها چطور دیده می‌شویم، همان «حساسیت اجتماعی» است و انتشار تصویرمان در فضای مجازی، می‌تواند حساسیت اجتماعی ما را هم بیشتر کند. از نظر پژوهشگران، انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به خودی خود از بالا بودن حساسیت اجتماعی فرد حکایت می‌کند اما کسانی که سلفی خود را در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند، حساسیت اجتماعی بالاتری نسبت به کسانی که عکس یک فنجان قهوه یا ناهارشان را منتشر می‌کنند، دارند.

  •  نکند شما را دوست نداشته باشند؟

سلفی‌گرفتن و به اشتراک‌گذاری عکس‌های سلفی ممکن است اعتمادبه‌نفس را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش خودآگاهی به طور کلی، می‌تواند با کاهش اعتماد به نفس همراه شود و احساس ما نسبت به خودمان را بدتر کند. سلفی‌گرفتن بر اعتماد‌به‌نفس تاثیر دارد اما واقعیت این است که این تاثیر، در اغلب مواد مثبت نیست.‌ پژوهشگران معتقدند، گرفتن سلفی، اعتمادبه‌نفس را کاهش می‌دهد اما زمانی که آن عکس را مطلوب تلقی می‌کنیم و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، اعتمادبه‌‌نفسمان افزایش پیدا می‌کند. انتشار عکس سلفی، می‌تواند اعتمادبه‌نفس را افزایش دهد‌ اما بالا رفتن اعتماد‌به‌نفس تا زمانی ادامه دارد که فرد بازخوردهایی را از بینندگان دریافت کند. عکس سلفی که لایک و کامنت زیادی نمی‌گیرد، می‌تواند زمینه را برای سقوط اعتمادبه‌نفس فرد فراهم کند. 

  •  شما هم اهل سلفی دیدن نیستید؟

درحالی‌که سلفی‌گیرها از دیده‌نشدن نگران هستند، محققان می‌گویند آدم‌ها، علاقه‌ای به مشاهده سلفی‌های دیگران ندارند. درواقع به باور محققان، دیده‌نشدن سلفی‌ها توسط دیگران و لایک‌نشدنشان، نشانه بدقیافه یا ناآراسته‌بودن صاحبان این عکس‌ها نیست؛ بلکه به‌طور کلی، آدم‌ها به سلفی‌گرفتن و منتشرکردن آن علاقه دارند، اما میلی به دیدن سلفی‌های دیگران نشان نمی‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.