زمیتو، منویی از رستوران‌های جهان است

0

زُمیتو (Zomato) استارتاپ سرویس جست‌وجو و یافتن رستوران‌هاست که در سال ۲۰۰۸ تأسیس‌شده و امروزه خدمات خود را در ۲۳ کشور جهان ارائه می‌کند. ایده‌‌ اولیه‌ برند زمیتو، در دفتر مدیریت و مشاوره‌‌ Bain & Co دهلی به ذهن مؤسسان آن رسید. دیپیندر گویال، مشاور ارشد و پانجاک گادا، تحلیلگر این شرکت، هر دو فارغ‌التحصیل دانشگاه ملی تکنولوژی هند بودند. این دو همکلاسی سابق و همکار فعلی، شاهد بودند که نه‌تنها در سلف‌سرویس شرکت، بلکه در اغلب غذاخوری‌ها و رستوران‌ها، مردم ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانند تا بتوانند نگاهی اجمالی به منو داشته باشند. تلاش آن دو برای یافتن راه‌حلی برای این معضل، به راه‌اندازی وب‌سایت ساده‌ای به نام فودی-ایبی (Foodi-ebay) منجر شد. آنها منوی کافه‌تریا و رستوران شرکت را اسکن کردند و در شبکه‌‌ داخلی شرکت، آپلود نمودند. این منوها خیلی زود مورد استقبال کارمندان قرار گرفت، چراکه به این وسیله می‌توانستند در وقت خود صرفه‌جویی کنند. پس از دو ماه کاربران فودی-ایبی آنقدر زیاد شدند که ترافیک سایت به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. در پی این موفقیت، گویال و گادا تصمیم گرفتند ایده‌‌ خود را از اینترانت درون شرکتی، به اینترنت عمومی بسط دهند. نخستین منوی رستورانی که در پورتال آنها آپلود شد، متعلق به رستوران هاوس خاس دهلی بود. از همان زمان نیز دفتر مرکزی شرکت در شهر دهلی‌نو باقی‌مانده است.

 تولد زمیتو

یک سال بعد، گویال و گادا خدمات خود را در دو شهر بزرگ دیگر هند، یعنی کلکته و بمبئی عرضه کردند. حالا آنها تقریبا ۲۰۰۰ رستوران را زیر پوشش خود قرار داده بودند و کم‌کم به نامی شناخته‌شده تبدیل می‌شدند. در پایان دومین سال فعالیت فودی‌ایبی، وقتی محدوده خدمات به شهرهای بنگلور و پونه نیز رسیده بود، گویال و گادا تصمیم گرفتند نامی ساده‌تر و جذاب‌تر را برای شرکت خود انتخاب کنند و البته مانع از این تصور بشوند که با شرکت معروف eBay، در ارتباط هستند. نوامبر سال ۲۰۱۰، شرکت فودی‌ایبی به زمیتو تغییر نام داد. 

 ایده‌های سرمایه‌آفرین

با گسترش دامنه‌ فعالیت زمیتو، دیگر پیدا‌کردن مشخصات و جزئیات رستوران‌ها و غذاخوری‌ها کار آسانی نبود. وب‌سایت شرکت نیز باید ارتقا پیدا می‌کرد تا پاسخگوی نیازهای مشتریان بیشتری باشد. به‌علاوه، مخاطبان خواهان یک پلتفرم تلفن همراه بودند که در سفرهایشان از آن استفاده کنند. حالا گویال و گودا، هم به یک تیم واقعی احتیاج داشتند و هم به سرمایه‌ای که راه مقیاس‌پذیری استارتاپشان را هموار کند. به همین دلیل با سرمایه‌گذاران بالقوه وارد مذاکره شدند. سانجیو بیکچاندانی، مالک گروه شرکت‌های ناکری، نخستین سرمایه‌گذاری بود که به پتانسیل‌های کارآفرینان جوان پی برد و از طرف شرکت اینفو-اج، یک‌میلیون دلار روی زمیتو سرمایه‌گذاری کرد. او دو سال متوالی دیگر نیز۵/۲و۵/۳ میلیون دلار سرمایه‌ این شرکت را افزایش داد. سایر سرمایه‌گذاران زومیتو عبارت بودند از وی کپیتال، سکویا کپیتال و تماسک. به‌این‌ترتیب در سال ۲۰۱۳، مجموع سرمایه‌‌ شرکت زومیتو به ۳۷ میلیون دلار رسید. در این هنگام زومیتو با همکاری سیتی‌بانک، مجله‌‌ محتوای سایت خود را بانام «راهنمای رستوران زمیتو-سیتی‌بانک» منتشر کرد. 

 مانترای موفقیت

دیپیندر گویال و پانجاک گادا معتقد بودند که استخدام کارمندان مناسب، بزرگ‌ترین چالش یک استارتاپ در حال رشد و سنگ بنای پیشرفت کسب‌وکار است. به همین دلیل اعضای تیم خود را طی  پروسه‌های علمی و با دقت کامل انتخاب کردند.

 گسترش به خارج از مرزها

گویال و گادا یک سال پس از افزایش سرمایه توانستند پلتفرم خود را در کشورهای امارات، سریلانکا و انگلیس گسترش دهند. ایده‌‌ جست‌وجوی مکان، منو و جزئیات رستوران‌ها به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد و در مدتی کوتاه، زمیتو در فیلیپین، آفریقای جنوبی، اوکلند، ولینگتون و نیوزیلند نیز حضور داشت.

تقریبا‌ ۷۵درصد از درآمد زمیتو، توسط رستوران‌هایی که مشتری این شرکت محسوب می‌شوند حاصل می‌شود.

 چالش‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای تیم این بود که راهی برای پوشش‌دادن همه‌ خیابان‌های شهرهای بزرگ پیدا کنند، به‌نحوی‌که مردم بتوانند به این پلتفرم اعتماد کنند و هیچ رستورانی از قلم نیفتد. این چالش، از اولین مراحل راه‌اندازی زمیتو وجود داشت و بنیانگذاران همه‌‌ تلاش خود را به کار می‌بستند تا با روش‌های مختلف، کار خود را بهبود دهند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که وب‌سایت زمیتو در دبی راه‌اندازی شده بود، پانجاک گادا شخصا در گرمای سوزان تابستان برای بازدید از جزئیات رستوران‌ها، با پای پیاده شهر را می‌گشت.

 مدل کسب‌وکار

کارآفرینان جوان که ابتدای تأسیس زمیتو توجهی به درآمدزایی آن نداشتند، به‌مرور متوجه شدند که ایده‌ آنها ارزش تجاری خوبی دارد و شاید این سود مالی،  پاداش سختکوشی آنها و تیمشان باشد. زمیتو با۵/۶۲ میلیون کاربر، پلتفرمی است که اطلاعات رستوران‌های بسیاری از کشورهای جهان را در‌برمی‌گیرد. این شرکت درآمد خود را از راه‌های زیر کسب می‌کند:

تبلیغات رستوران‌ها: تقریبا‌ ۷۵ درصد از درآمد زمیتو، توسط رستوران‌هایی که مشتری این شرکت محسوب می‌شوند حاصل می‌شود.

تبلیغات رویدادها: زمیتو با درج تبلیغات رویدادهای بومی و غیربومی مبتنی بر این صنعت، ۵ درصد از درآمد خود را تأمین می‌کند.

فروش بلیت رویدادها: زمیتو با دریافت درصدی از سود حاصله از فروش بلیت رویدادهایی که ذکر شد، ۱۵ درصد از درآمد کل خود را به دست می‌آورد.

خدمات مشاوره‌ای: اغلب اوقات رستوران‌های زنجیره‌ای برای افتتاح شعب جدید خود از زمیتو درخواست مشاوره می‌کنند. زمیتو تحقیقات لازم را برای آنها انجام می‌دهد و ما به ازای این کار، حق مشاوره دریافت می‌کنیم.

 ویژن

اغلب اوقات وقتی مردم می‌خواهند غذایی سفارش دهند، به اولین چیزی که فکر می‌کنند این است که «چه غذایی بخوریم؟» و بعد از خودشان می‌پرسند «از کجا غذا بگیریم؟» 

مردم زمان زیادی را صرف فکرکردن به این دو پرسش می‌کنند و درنهایت گرسنه‌تر می‌شوند. زمیتو کاربران را از این مشکل می‌رهاند و به آنها اجازه می‌دهد بهترین غذا را در جالب‌ترین مکان در دسترس، انتخاب کنند؛ این همان چیزی است که ویژن زمیتو را تعریف می‌کند. کسب‌وکار آنها همیشه در حال تکامل و سازگاری با تغییرات است و گویال در پروفایل ردیت خود نوشته است: «ما همیشه می‌گوییم‌: تا به اینجا فقط یک درصد کار را پیش برده‌ایم.‌ این جمله بدان معنی است که هرچقدر هم پیشرفت کنیم، هنوز راه زیادی در پیش داریم. برای ما توقف بی‌معناست.»

 خرید حق مالکیت دیگر شرکت‌ها

زمیتو در اقدام‌هایی استراتژیک‌، مالکیت شرکت‌های کوچک‌تری را که با ایده‌های نو، می‌توانستند به رشد این برند کمک کنند خریداری کرده است. این ادغام و خرید با استارتاپ منو- مانیا نیوزلند شروع شد. پس‌ازآن گاستروناچی لهستان، شعب اوربان‌اسپون در کانادا، آمریکا و استرالیا، مکانیست ترکیه، مپلگراف دهلی و نکست‌تیبل آمریکا، دیگر شرکت‌هایی بودند که در طول این سال‌ها، به زیرمجموعه‌های زمیتو اضافه شدند.

با خرید اوربان‌اسپون، زمیتو با نام‌های بزرگی مثل وان‌تیبل، یلپ و زاگات، وارد رقابتی جدی شد. تیم بازاریابی زمیتو باید هرروز مشتریان بالقوه‌‌ بیشتری را متقاعد می‌کرد که از ترجیحات قدیمی خود دست بکشند و نگاهی به سرویس‌های مشتری مدار زمیتو داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.