راهکار سنگاپوری برای افزایش سلامت و بهره‌وری ‌

0

قاره آسیا اخیرا شاهد افزایش تاسیس شرکت‌های فناوری اطلاعات بوده است. این رویداد تازه، راه را برای کارفرمایان جهت مدیریت طرح‌هایی با مزایایی بیشتر جهت رفاه حال  کارمندان هموار کرده است. این در حالی است که در استرالیا  برنامه‌های رفاهی کارمندان به دلیل سیاست‌های بازنشستگی و خدمات درمانی مطلوب، بسیار محدود است. در واقع شرکت‌های آسیایی ایجاد انگیزه و اعطای مزایا به کارکنان را به عنوان بخشی ضروری از کسب‌و‌کار خود می‌بینند.

ریواردز(‌‌Rewards‌‌‌)، یک استارتاپ مستقر در سنگاپور است که ‌روی  خدمات مدیریتی و پردازشی شرکت‌های بزرگ متمرکز است. این استارتاپ به‌تازگی پلت‌فرمی  به نام «فبیولس» (‌Fabuless) را برای سلامت و تناسب‌اندام کارمندان شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی کرده است. ریواردز امیدوار است که افراد با استفاده از این پلت‌فرم جدید، شیوه زندگی سالم را با حضور در چالش تناسب اندام دنبال کنند. 

فبیولس همچنین به مدیران این امکان را می‌دهد تا برای ایجاد انگیزه بیشتر در کارمندان، پاداش‌هایی را در دنیای واقعی برای این افراد در نظر بگیرند.

استارتاپ ریواردز توانست در کمتر از دو سال، ۲۳ مشتری از جمله‌ دانشگاه بهداشت و درمان سنگاپور، دادگاه‌ها، شرکت فوجی- زیراکس، شرکت AETOS و… را جذب خود کند‌. همچنین ریواردز، عنوان «سودمند‌ترین تکنولوژی» را در کنفرانس مزایای تکنولوژی آسیا در  2013 به خود اختصاص داد. ایجاد انگیزه در کارکنان برای زندگی سالم‌تر و شیوه زندگی فعال، مفهومی است که در آسیا با سرعت مطلوبی در حال گسترش است. ConnexionsAsia سریع‌ترین استارتاپ در حال رشد واقع درقاره آسیاست که با  ترویج زندگی سالم توانست در کمتر از یک سال، ۶میلیون دلار درآمد را کسب کند.

شرکت ریواردز توسط نیکل سایا و جایا مارو طراحی و راه‌اندازی شده است. این دو نفر پیش از این سابقه حضور در شرکت‌های بزرگی را داشته‌اند که با ترک کار سابق خود، تصمیم به راه‌اندازی استارتاپ گرفته بودند.

شرکت ریواردز همانند «Connexions Asia»، با تحت پوشش قرار دادن تعداد زیادی از شرکت‌های متفاوت فعالیت می‌کند. این دو استارتاپ  به کارمندان این شرکت‌ها ملزومات ضروری و شیوه‌های زندگی سالم، مانند تجهیزات پزشکی، عضویت در باشگاه‌های ورزشی و کلاس‌هایی جهت غنی‌سازی اوقات فراغت‌ را معرفی می‌کنند.

اما پلت‌فرم فبیولس، محصولی کاملا متفاوت و جدید از سوی شرکت ریواردز است. این محصول در واقع  به‌گونه‌ای عمل می‌کند که با تشویق کارکنان به زندگی و کار سالم، بهره‌وری این افراد را افزایش و هزینه‌های پزشکی آنان را کاهش می‌دهد. در نتیجه کارفرمایان نیز از این مزیت بهره‌مند می‌شوند؛ بدین معنی که هم کارکنان و هم کسب‌و‌کار سالم‌تر خواهد بود.

بر اساس نظر‌سنجی که  در اوایل سال جاری انجام شده است، از هر پنج کارمند سنگاپوری، سه نفر با شروع کار، اضافه وزن قابل توجهی را تجربه می‌کنند. علت این معضل برنامه‌های فشرده و در اختیار نبودن زمان کافی برای ورزش است.

نیکل سیا از بنیانگذاران ریواردز ‌‌در گزارشی اینطور می‌گوید: «اخیرا نگرانی‌های زیادی از سوی متخصصان حرفه‌ای منابع انسانی مطرح می‌شود. این متخصصان در مورد ساعات کاری نا‌منظمی که منجر به فقدان سبک زندگی فعال در میان کارکنان می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند.» وی در ادامه صحبت خود می‌گوید: «ما امیدواریم تا  به کمک پلت‌فرم فبیولس بتوانیم فرهنگ کاری سالم و فراگیر را حکمفرما کنیم و محیط کاری مولد‌، سالم و پرنشاط را مهیا سازیم.»

فبیولس  به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با اعطای جوایز به افراد و همچنین دعوت آنان به چالش‌هایی مانند پله‌نوردی و دوچرخه‌سواری، آنان را به زندگی سالم و تناسب اندام تشویق کنند. کارفرمایان همچنین با ساماندهی کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، کلینیک‌های تناسب اندام و آشپزخانه‌های رژیمی ‌می‌توانند افراد را به سوی زندگی فعال و پرنشاط سوق بدهند.

نرم‌افزارهای آنلاین نیز می‌توانند با برنامه‌های تناسب اندام هماهنگ شوند و به کاربران خود این امکان را بدهند تا میزان فعالیت بدنی خود را پیگیری و امتیاز‌های کسب‌شده خود را ‌روی پلت‌فرم فبیولس ببینند و از جوایز و پاداش‌های مالی و غیر‌مالی برخوردار شوند. 

فبیولس همچنین می‌تواند مانند پلت‌فرم شبکه‌های اجتماعی عمل کند و با به‌اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ارائه دستورالعمل ورزش‌های تناسب اندام جذابیت بیشتری  را برای کاربران خود مهیا کند.

سیا، یکی از موفق‌ترین افراد در زمینه‌ طراحی نرم‌افزار‌های نیروی کار سالم، مولد و با‌نشاط است. او در کارنامه شغلی خود اجرای برنامه‌های موفق تناسب اندام در دانشگاه ملی بهداشت و درمان سنگاپور(NUHS) که بیش از هزارنفر در آن شرکت کرده‌اند را دارد. از فعالیت‌های مهم او  می‌توان  به ۴۳۶۰ کیلومتر پیاده‌روی همگام با پلت‌فرم فبیولس، اشاره کرد.

سیا در توضیح پلت‌فرم فبیولس اینطور می‌گوید: «ما پلت‌فرم‌هایی مانند فبیولس را در راستای اجرای اصول بهداشت و سلامت منابع انسانی، بسیار کارآمد‌تر از سیستم‌های سنتی افزایش سلامت افراد می‌دانیم. ما می‌خواهیم تا سناریوی برد‌– برد را برای کارفرما و کارکنان فراهم کنیم‌. به یاری پلت‌فرم فبیولس ما توانسته‌ایم با ایجاد یک برنامه مقرون‌به‌صرفه، محیط کاری سالم، فعال و پویا را ارائه كنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.