راهکارهای بازاریابی دیویداندگولیاث

0

یکی از آژانس‌های موفق بازاریابی در سال‌های اخیر که با استفاده از ابزارهای مدرن تبلیغاتی و همچنین تمرکز بر شناخت رقبا و جایگاه برند در میان دیگر برندهای رقیب، راهکارهای بازاریابی خود را دنبال می‌کند، David&Goliath است

این گروه بازاریابی در سال ۱۹۹۹ کار خود را با چند نفر کارمند و یک مشتری آغاز کرد و در حال حاضر، با داشتن تیم‌های متخصص بازاریابی، مشتریان زیادی دارد.

 درک صحیح و شناخت رقبا

گروه بازاریابی David&Goliath‌، رقابت در بازار را به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات بازاریابی، مورد توجه قرار داده‌است.

از نظر دست‌اندرکاران این آژانس، برندهای رقیب بیش از آنکه یک موقعیت عمده در بازار باشند، یک ذهنیت هستند؛ به این معنا که یک نام تجاری، برای رقابت با سایر رقبای خود، در وهله اول باید ذهنیتی که از آنها وجود دارد را بشناسد، نه صرفا موقعیت آن برندها را در بازار.

به بیان دیگر، هر برندی یک مفهوم ذهنی غالب را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کرده است و به همین منظور نیز، این آژانس، برای باقی ماندن یک نام تجاری در میان بازارهای رقیب، در وهله اول، سعی می‌کند موقعیت ذهنی رقبای آن برند را در میان مردم شناسایی کرده و سپس به ساختن یک مفهوم ذهنی مرتبط با برند مذکور بپردازد.

 شناسایی رفتار مصرف‌کنندگان

شناسایی و کشف عمیق‌تر رفتار مصرف‌کنندگان نیز یکی از گام‌های اساسی است که آژانس David&Goliath برای ارائه یک طرح بازاریابی موفق برای مشتریان خود، برمی‌دارد.

همانگونه که گفته شد، یافتن جایگاه ذهنی که برندهای رقیب در اذهان مخاطبان ساخته‌اند، یکی از دستورالعمل‌های کاربردی شناخت رقبا در این گروه بازاریابی است.

برای رسیدن به شناخت از رقبا، شناخت دقیق رفتار مصرف‌کنندگان بسیار حائز اهمیت است.

به همین دلیل نیز تیم بازاریابی این آژانس، سعی می‌کند تا از طریق دقت در رفتار مصرف‌کنندگان، جایگاه یک برند را تشخیص داده و حتی موقعیت برندهای رقیب را نیز شناسایی کند و بر اساس داده‌های کسب شده، برنامه‌های بازاریابی خود را ارائه دهد.

 ایده‌های خلاقانه و در عین حال اقناعی

در گروه بازاریابی David&Goliath هر مرحله، نتیجه عقلانی مراحل قبل از خود است: برای شناخت رقبا و درک ذهنیت برندهای رقیب، باید رفتار مصرف‌کنندگان را مورد مطالعه قرار داد و به دنبال این روند، راهکارهای بازاریابی این برند انسانی‌تر خواهد بود.

به این معنا که تمرکز بر رفتار مصرف‌کنندگان باعث خواهد شد که ایده‌هایی در زمینه طرح‌های بازاریابی مطرح شوند که برای همان مخاطبان ساخته و پرداخته شده‌اند و در نتیجه، روند این ایده‌ها، در عین خلاقانه‌بودن، انسانی‌تر و اقناعی‌تر خواهد بود. با توجه به روحیات انسان‌های مخاطب یک برند شکل گرفته و در نتیجه قانع‌کننده‌تر خواهند بود.

اگرچه ارائه طرح‌های خلاقانه یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی است و تقریبا تمام گروه‌های تبلیغاتی به این مهم پایبند هستند، اما درجه خلاقیت باید به اندازه‌ای باشد که برای مخاطبان حالت اقناعی داشته باشد نه اینکه با دیدن آن، حالتی تدافعی و بازدارنده به خود بگیرند.

بر این اساس، آژانس David&Goliath با مطالعه رفتار مصرف‌کنندگان و همچنین شناخت جایگاه ذهنی رقبا، در نهایت قادر است طرحی خلاقانه را برای بازاریابی یک نام تجاری ارائه کند که قابل فهم‌تر، اقناعی‌تر و انسانی‌تر باشد.

 هیچ چالشی حل‌ناشدنی نیست !

نگاه این کمپانی از همان ابتدا، چالش‌برانگیز بود، به این معنا که در برخورد با هر برندی، در ابتدا به دنبال یافتن چالش‌های اساسی و حل آنها بوده‌است.

در همین راستا یکی از شعارهای اساسی این شرکت، ایده ساده‌ای‌ است که بر اساس آن هیچ چالشی نه خیلی بزرگ است، نه خیلی کوچک و نه خیلی مشکل؛ بر این اساس، چالش‌ها از نظر گروه بازاریابی David&Goliath قابل حل هستند، اما نباید آنها را خیلی کوچک و کم‌اهمیت تلقی کرد و همچنین نباید آنها را بیش از حد بزرگ و ترسناک جلوه داد.

بلکه باید از طریق شناخت دقیق آنها و همچنین مطالعه روی نقاط قوت و ضعف برند و درک جایگاه آن در بازار و در بین سایر رقبا، به حل چالش مذکور پرداخت.

 ارائه خدمات گسترده از طریق رسانه‌های گسترده

در نهایت باید گفت David&Goliath یک آژانس ایده‌پرداز است که خدمات کاملی را برای حل چالش‌های پیش روی برندها، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

ایده‌های این گروه بازاریابی، از طریق طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود. از این منظر باید گفت که این آژانس، یک شرکت تک‌بعدی نیست، بلکه با مجهز بودن به تمام رسانه‌های ارتباطی، شبکه گسترده‌ای از ارتباطات را با مشتریان خود راه‌اندازی کرده است. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.