دواپس‌یار استارتاپی که حوزه زیرساخت را متحول می‌کند

گزارش رویداد سالانه دواپس‌یار

0

رویداد سالانه دواپس‌یار در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این همایش یکی از محصولات این شرکت رونمایی شد.

رویداد سالانه دواپس‌یار  در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. دز این رویداد  افراد سرشناس اکوسیستم استارت‌آپی ایران و شرکت‌های زیرساخت حضور داشتند. مدیران دواپس یار در این همایش به تبیین مسیر تیم دواپس‌یار و رونمایی از محصولات ابری خود پرداختند. در انتهای این گردهمایی گپ و گفت بین کارشناسان فنی و مدیران اجرایی شرکت‌های زیرساخت ایران شکل گرفت.

مسیر یکساله دواپس‌یار

 بخش آغازین این رویداد با صحبت‌های مدیر تیم دواپس‌یار شروع شد. سهند حبیبی مدیر اجرایی در خصوص  مسیر طی شده دواپس‌یار در یک سال اخیر و جنبه های بیزینسی این شرکت توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین  به تشریح گزاره‌های ارزشی پیشنهادی این استارت‌آپ پرداخت.  سهند حبیبی در گفت: ” آبان پارسال بود که ایده بنیان‌گذاری یک استارت‌آپ برای رفع نیازهای کشور به ویژه در حوزه دواپس به ذهن ما رسید. این ایده کلی چند چالش اساسی را پوشش می‌داد و تقریبا تمام سازمان‌هایی که من و یا یکی از اعضای تیم در گذشته، سابقه همکاری با آن‌ها را داشتیم درگیرشان بودند.

این مشکلات شامل هزینه بالای جذب نیرو و نگهداشت آن بود. به طور کلی جذب نیروی متخصص و تیم‌سازی در شرایط بازار کار امری دشوار است و این خلاء در حوزه دواپس و زیرساخت بیش از پیش احساس می‌شود.

ما در دواپس‌یار سعی بر آن داریم تا از طریق جذب پروژه‌های برون‌سپاری شده تا حد ممکن هزینه‌های تامین نیروی انسانی و نگهداشت آن را به حداقل برسانیم.

مورد دیگری که سعی داریم در فرهنگ محیط‌های کاری مشتریانمان جا بیندازیم مبحث بهینه سازی مصرف منابع موجود است. ”

وی سپس ادامه داد: ” استانداردسازی سرویس‌ها و انتقال دانش به تیم مقابل از دیگر ارزش‌هایی است که سعی در پیاده سازی آن برای تک تک پروژه‌ها داریم. تلاش بر آن است تا تیم سازمانی که با آن در حال تعامل هستیم، پس از همکاری کوتاه مدت با استانداردترین راهکارها و به روزترین تکنولوژی‌ها کسب‌و‌کار خود را گسترش دهد. در واقع توانمندسازی مشتری هدف اصلی ماست.”

از داستان موفقیت تا غافلگیری از جنس رونمایی از محصول

رونمایی از محصول دواپس‌یار

در بخش دوم رویداد، مدعوینی از بین مشتریان شرکت دواپس‌یار روی صحنه آمدند تا از تجربه همکاری خود با این استارت‌آپ بگویند. ابتدا سجاد شاهی از بنیانگذاران پرداخت‌یارِ زیبال راجع به این همکاری گفت: “شعار ما بر اساس توسعه سریع پایه‌گذاری شده است. کسب‌و‌کار ما  از روز اول یک مغزافزار متشکل از تیم اجرایی داشت. این تیم از نرم‌افزارها و سخت افزارهای مرتبط برای حل مشکلات پیش رو استفاده می‌کرد اما با مساله بغرنجی روبرو بود. راه‌حل‌های موجود برای این مشکلات، متناسب با خواسته‌ها و جنس کسب‌و‌کار ما نبود.”

وی سپس ادامه داد:” در همکاری با شرکت دواپس‌یار تجربه‌ای شکل گرفت که فقط مشکلات موجود مطرح می‌شد، این موارد توسط نماینده‌ای از دواپس‌یار شنیده و بررسی می‌شد.

طی این فضای گفتمان می‌توانستیم از تجربه تیم مقابل استفاده کنیم.

بهترین بخش این تجربه همکاری برای ما آسوده خاطر بودن از ارائه بهترین راه‌حل‌ها در زمینه زیرساخت و دواپس بود و اگر به سال ۹۸ و زمان شروع کسب و کارمان بازگردیم به احتمال زیاد از همان زمان این همکاری را شکل می‌دادیم.”

علیرضا کاظمی از سامانه فروش بلیط ملوتیک در مورد تجربه برون‌سپاری بخش دواپس و زیرساخت این وبسایت صحبت کرد. کاظمی عنوان کرد:

“وبسایت ما طی دو سال اخیر بیش از یک میلیون و دویست هزار بلیط فروخته است و سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی را داشته است. طی این دو سال بخش عمده زحمت تیم فنی ما معطوف به همین سه دقیقه ابتدایی شروع فروش بلیط بوده است.

اگر این سه دقیقه حیاتی را درست پشت سر بگذاریم فرآیند موفقیت آمیزی را طی کرده‌ایم و در غیر این صورت با چالش‌های بسیاری روبرو خواهیم بود. با توجه به بازدید ۱۲ میلیونی ماه قبل، بار لحظه‌ای ما بسیار سنگین بوده است.  این مساله با همکاری تیم دواپس‌یار تا حد چشمگیری بهبود یافته است. شیرین‌ترین تجربه همکاری ما با دواپس‌یار، اطمینان خاطر از بخش زیرساخت و DevOps بود و حالا زمان بیشتری برای توسعه کسب و کار خود داریم.”

در بخش بعدی “حامد فروردین” یکی از مشاوران ارشد فنی دواپس‌یار به همراه سهند حبیبی پس از ارائه فنی محصول جدیدِ دواپس‌یار را به صورت زنده رونمایی کردند. این محصول در زمینه سرویس‌های ابری و زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) و پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) خدمت‌رسانی می‌کند. این محصول که همچنان در مراحل اولیه تولید است از تکنولوژی کوبرنتیز (Kubernetes) استفاده کرده است.

به گفته راهبران فنی شرکت دواپس‌یار، تجربه زیاد تیم در زمینه کوبرنتیز و نرخ بالای سرویس دهی بر روی این تکنولوژی دلیل انتخاب آن بوده است. این محصول توانایی برطرف کردن نیاز اصلی بخش عمده‌ای از اکوسیستم استارت‌آپی ایران را دارد و و به زودی نسخه اولیه آن برای استفاده مشتریان قابل دسترس خواهد بود.

 

گفتمانی از جنس زیرساخت

گفتمانی از جنس زیرساخت

 در بخش پایانی این رویداد، پنل گفتمانی ترتیب داده شده بود که طی آن به موضوع چالش‌های موجود در مهاجرت سرویس‌های ابری پرداخته می‌شد. مهمان‌های این بخش، آقای احسان جاویدی مدیر عامل شرکت گرین پلاس و هومن نقی‌ای کارشناس فنی شرکت زرین‌پال بودند و مجدیریت پنل برعهده محمد عابدینی فعال حوزه تکنولوژی بود. سهند حبیبی در ابتدای این پنل گفت:

“در دنیای مدرن، کسب و کار اینترنتی و سازمانی وجود ندارد که پروژه‌ای باز در مورد سرویس‌های ابری نداشته و یا به فکر راه‌اندازی آن نباشد.  در نتیجه چالش‌های مهاجرت ابری، جزو اساسی‌ترین مفاهیم موجود در حوزه کاری ماست.  سعی ما بر این بوده که شرایط مناسبی برای مشتریان خود ایجاد کنیم تا به جای مصرف منابع خود در این زمینه، به توسعه بخش‌های دیگر کسب‌و‌کارشان بپردازند. ”

جاویدی در تایید این موضوع اضافه کرد:

” با توجه به سابقه بیست و چند ساله هولدینگ گرین وب که مجموعه گرین پلاس، اسپین آفی از دل آن بیرون آمده اند.  باید بگویم دسترسی مداوم، مشکلات زیرساخت و قطعی سرویس‌ها، دغدغه همیشگی سازمان‌های فعال در حوزه کسب‌و‌کارهای دیجیتال است.  شرکتی مثل دواپس‌یار می‌تواند نگرانی این سازمان‌ها در رابطه با وابستگی بیش از حد به ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری را برطرف سازد و در جهت پیاده‌سازی و شخصی‌سازی این سرویس‌ها کمکی کلیدی به صاحبان کسب‌و‌کار کند. ”

پنل گفتمان با پرسش و پاسخ بین مدعوین و تعدادی از مهمان‌ها به پایان رسید.

در پایان این رویداد، سهند حبیبی به این نکته اشاره کرد که به زودی از نسخه قابل استفاده محصول رونمایی خواهد شد و بیشتر از این استارت‌آپ حوزه تکنولوژی خواهیم شنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.