دست در خاک کن و پول دربیار

از تولید گاوآهن تا تجهیزات کشاورزی مجهز به هوش مصنوعی

0

شرکت جان دییر تا سال‌۲۰۱۸ بیش از ۷۴هزار کارمند در سراسر دنیا داشته که حدود نیمی از آنها در آمریکا مشغول به کار هستند و توانسته خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید تجهیزات کشاورزی دنیا معرفی کند.

شرکت جان دییر یک نام شناخته‌شده در تولیدات صنعت کشاورزی، ساختمان و جنگلداری است که موتورهای دیزل و تجهیزات مورد نیاز برای ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات چمن‌زنی را هم تولید می‌کند.

این شرکت که برخی خدمات مالی و فعالیت‌های مربوط به آن را هم عرضه می‌کند، در سال ۲۰۱۹ در فهرست ۵۰۰ کسب‌وکار برتر آمریکایی رتبه ۸۷ را به خود اختصاص داد و در فهرست جهانی رتبه ۳۲۹ را کسب کرد.

نشان شرکت یک گوزن است و سابقه‌ای ۱۸۳‌ساله دارد که با تکیه بر آن شعار «هیچ چیز مثل دییر حرکت نمی‌کند» را برای خود انتخاب کرده. این شرکت در سال ۱۸۳۷ تاسیس شده. جان دییر که در سال ۱۸۰۴ در ایالت ورمونت متولد شد، درگیر فعالیت‌های مختلفی بود که برای فرار از ورشکستگی ناگزیر شد در سال‌۱۸۳۶ به ایلینویز برود.

او در همان سال محلی حدود ۱۲۸ متر مربع را افتتاح کرد تا علاوه بر تعمیرات عمومی برای روستايیان، تجهیزاتی همچون چنگک و بیل تولید کند. این نوع تولیدات برای وی نقطه شروع بود و محصولی که باعث جهش در کارش شد، یک گاوآهن فولادی بود که در زمان خودش یک اقدام پیشتاز به شمار می‌فت.

ویژگی اصلی گاوآهن دییر آن بود که خودش را در جریان کار تمیز می‌کرد چرا‌که او از تیغه‌های فولادی اسکاتلندی استفاده کرده بود. تا پیش از آن کشاورزان گاوآهنی را به کار می‌بردند که از چوب یا آهن ساخته شده بود و باید به طور مرتب تمیز می‌شد اما بدنه صاف محصولی که دییر عرضه کرد این مشکل را برطرف ساخته بود. این محصول تاثیر بزرگی در مهاجرت افراد به دشت‌های بزرگ آمریکا در قرن ۱۹ و ۲۰ داشت.

قرن نوزدهم

شیوه قدیمی تجارت آن بود که محصولات بر اساس سفارش تولید شوند که روشی کند بود. جان دییر دریافت که این روش نمی‌تواند الگویی ماندگار باشد و بر همین مبنا شروع به تولید محصولات خود بیش از میزان سفارش‌ها کرد.

این روش به مشتریان امکان داد که محصول را پیش از خرید ببینند و آن را مستقیم خریداری کنند. آوازه این محصولات به سرعت بین مردم پخش شد. به این ترتیب کار گسترش یافت و جان دییر در سال ۱۸۴۲ مشارکت با لئونارد اندروس را شروع کرد، گرچه چند سال بعد در ۱۸۴۸ این مشارکت خاتمه یافت و دییر به دلیل سهولت دسترسی به راه آهن و رودخانه می‌سی‌سی‌پی به منطقه مولاین در ایلینویز رفت.

 

جان دییر

این اقدامات موجب رونق کسب‌وکارش شد و او در سال‌۱۸۴۹ در هر ماه ۲۰۰ گاوآهن را تولید می‌کرد. تا سال ۱۸۵۷ شرکت مجموعه‌ای از وسایل کشاورزی از جمله ارابه، دستگاه کشت ذرت و ماشین شخم‌زنی را تولید می‌کرد و میزان تولیدات به ۱،۱۲۰ دستگاه در ماه رسیده بود.

رکود اقتصادی سال‌۱۸۵۸ گریبان جان دییر را هم گرفت و او برای گریز از ورشکستگی ناچار به سازماندهی دوباره شرکت شد و جان دییر دارايی‌هایش در شرکت را به پسر و دامادش واگذار کرد و تا سال ۱۸۸۶ سمت ریاست شرکت را برعهده گرفت.

شرکت روند توسعه را در این دوره طی کرد و در سال ۱۸۶۹ موفق به دریافت جایزه از هفدهمین نمایشگاه ایالتی ایلینویز شدند. در ادامه تا ورود به قرن جدید شرکت همچنان روی ساخت تجهیزات کشاورزی متمرکز بود گرچه در سال ۱۸۹۰ تعدادی دوچرخه نیز ساخته و عرضه شد.

قرن بیستم

جان دییر

شرکت از سال‌۱۹۱۲ وارد مسیر تولید تراکتور شد. آنها نمونه‌های خودشان از تراکتور را عرضه کردند اما موفق‌ترین مدل موسوم به Dain All-Wheel-Drive بود. شرکت در سال‌۱۹۱۸ تصمیم به خرید شرکت موتورهای گازوئیلی واترلو گرفت که تولید‌کننده تراکتوری موسوم به Waterloo Boy بود. شرکت تا سال‌۱۹۲۳ که تراکتور خودشان به نام Model D را عرضه کردند، همچنان تراکتور قبلی را با همان نام واترلو تولید و عرضه می‌کرد.

در ادامه نیز انواع زیادی از تراکتورهای خود را در تاسیسات خریداری‌شده از واترلو تولید می‌کردند. آنها در سال‌۱۹۲۷ نخستین نمونه از کمباین برداشت محصول را عرضه کردند و سال بعد از آن نمونه دیگری موسوم به John Deere No.1 را معرفی کردند که ماشینی کوچک‌تر بود و مورد توجه مشتریان قرار گرفت.

بعد از سال‌۱۹۳۰ بود که شرکت به سمت تولید ماشین‌آلات مناسب کار در دامنه تپه‌ها رفت که به کشاورزان امکان می‌داد بیش از نیمی از سطوح شیب‌دار را هم زیر کشت و برداشت قرار دهند. در طول جنگ جهانی دوم چارلز دییر که رئیس شرکت بود با درجه سرهنگی وارد ارتش شد و اداره بخش تجهیزات و ماشین‌آلات هیات تولیدات جنگی را برعهده گرفت.

جان دییر

در این دوره شرکت علاوه برمحصولات كشاورزی، تراکتورهای نظامی و نقاله‌های تانک M3 و برخی قطعات هواپیما، مهمات و واحد قابل حمل لباسشویی را برای نیروهای نظامی تولید می‌کرد.

پس از جنگ و در سال‌۱۹۴۷ شرکت نخستین کمباین خودکار را تولید کرد که بعدتر مدل‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر از آن هم ساخته شد. آنها همچنین در دهه‌۵۰ موفق به ساخت تجهیزات قابل اتصال به تراکتورهای خود شدند که کارهای بریدن، پوست‌کنی‌ و تمیز‌کردن ذرت را به صورت یک‌جا انجام می‌داد.

مسیر کار شرکت در این دهه با خرید شرکت آلمانی Heinrich Lanz توسعه یافت و آنها در سال‌۱۹۵۸ کارخانه‌ای در منطقه روزاریو آرژانتین تاسیس کردند. شرکت در سال‌۱۹۶۰ نمایندگان فروش خود را در دالاس گرد هم آورد تا نخستین مدل نوین ۴ و ۶ سيلندر تراکتور را نمایش دهد.

[bs-quote quote=”شرکت جان دییر تا سال‌۲۰۱۸ بیش از ۷۴هزار کارمند در سراسر دنیا داشته که حدود نیمی از آنها در آمریکا مشغول به کار هستند و توانسته خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید تجهیزات کشاورزی دنیا معرفی کند‌” style=”style-2″ align=”left”][/bs-quote]

ساخت و عرضه این سری از محصولات در طول ۵ سال بعدی ادامه داشت. برنامه‌ریزی و اجرای این گردهمایی یک ماه زمان گرفت و ۶هزار میهمان را پوشش داد. در طول این گردهمایی ۱۶هواپیما درگیر جابه‌جایی کارکنان و فروشندگان شرکت بودند.

شرکت از نخستین مرتبه‌ای که در سال‌۱۹۱۸ درگیر ساخت تراکتور شد، تمرکز خود را روی موتورهای ۲‌سیلندر گذاشته بود. اما رویداد دالاس شروع مسیری متفاوت برای شرکت بود، چراکه از آن زمان استفاده از موتورهای ۴ و ۶ سيلندر روی تراکتورهای شرکت شروع شد.

در سال ۱۹۷۳ شرکت موضوع جدیدی به نام Sound Idea را دنبال کرد و بر همین اساس اقدام به ساخت یک اتاقک مخصوص برای تراکتور کرد که علاوه بر پیشگیری از انتقال صدا، کار حفاظت از کشاورزان در مقابل باد و باران را هم بر عهده بگیرد، آنها همچنین امکانات تهویه هوا و تجهیزات صوتی مانند رادیو را هم به این اتاقک اضافه کردند.

شرکت در سال‌۱۹۶۲ نام خود را به Deere & Company تغییر داد و بر اساس آمارها در همان زمان ۳۵هزار کارمند داشت که ۹هزار نفر از آنها در ایلینویز بودند‌ و همزمان ۶ سایت دیگر هم در اختیار داشت. شرکت در سال‌های بعد مسیر تولید محصولات جدید و ارتقاي مدل‌های قبلی را ادامه داد و در سال‌۱۹۸۹ به دلیل همین اقدامات در فهرست تالار مشاهیر مخترعان ملی قرار گرفت.

قرن بیست‌و‌یکم

جان دییر

شرکت جان دییر تا سال‌۲۰۱۸ بیش از ۷۴هزار کارمند در سراسر دنیا داشته که حدود نیمی از آنها در آمریکا مشغول به کار هستند و توانسته خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید تجهیزات کشاورزی دنیا معرفی کند.

شرکت در سال ۲۰۱۷ توافقنامه‌ای را با شرکت Blue River امضا کرد. این شرکت پیشرو در ارائه خدمات یادگیری ماشینی در حوزه کشاورزی است و تجهیزات مربوط به دید و فراگیری ماشینی را طراحی و تولید می‌کند.

این تجهیزات به کشاورزان کمک می‌کند تا میزان مصرف نهاده‌های کشاورزی را بر اساس نیاز هر منطقه از زمین مدیریت کنند. شرکت جان دییر با گذشت بیش از ۱۸۳ سال از شروع به کار، امروز در فهرست شرکت‌های بزرگ و ثروتمند دنیا قرار دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که درآمد شرکت در سال‌۲۰۱۸ بیش از ۳۷.۳۵۷میلیارد دلار بوده و شرکت در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۲.۱۵۹میلیارددلار سود خالص کسب کرده. در همین حال مجموع دارايی‌های شرکت تا سال‌۲۰۱۷ برابر با ۶۵.۷۸۶ میلیارد دلار شده و تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۴هزار و ۴۰۰ کارمند را به کار گرفته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.