دستگاه‌هایی که احساس را درک می کنند

0

اطلاع از احساسات برای انسان‌ها‌ کار دشواری است چه برسد به ماشین‌ها، اما یک سیستم جدید می‌تواند با ۸۷ درصد دقت احساسات انسان را حدس بزند.

این دستگاه سیگنال منعکس‌شده از بدن فرد را تجزیه و تحلیل می‌کند تا تنفس و ضربان قلب را بررسی کند. از این عوامل فیزیولوژیکی برای تشخیص احساسات فرد استفاده می‌شود، اما برای این کار باید تعدادی حسگر را به فرد متصل کنند.

با استفاده از دستگاهی که کوچکتر از روتر Wi-Fi است، محققان در MIT توانستند به طور بی‌سیم تنفس و ضربان قلب فرد را بررسی کنند. این اندازه‌گیری‌ها سپس در یک الگوریتم یادگیری ماشینی وارد می‌شوند و با استفاده از این الگوریتم مشخص می‌شود که آیا فرد احساس هیجان، شادی، خشم یا ناراحتی می‌کند. دقت این تشخیص مشابه با رویکردهای باسیم و پیشرفته است.

مخترعان می‌گویند کاربردهای بالقوه این دستگاه عبارت است از سیستم‌های مراقبت بهداشتی که افسردگی را در فرد تشخیص می‌دهند، خانه‌های هوشمند که می‌توانند نورپردازی و موسیقی خانه را متناسب با حالات فرد تنظیم کنند، یا ابزارهایی که به فیلم‌سازان امکان می‌دهند بازخورد مخاطب خود را در زمان واقعی دریافت کنند.

فادل ادیب، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی MIT که به طراحی این سیستم کمک کرده است، می‌گوید: «ایده این سیستم آن است که به ماشین‌ها امکان دهید احساسات شما را تشخیص دهند و در نتیجه روابط عمیق‌تری با شما برقرار کنند.»

برای آزمایش این دستگاه، که EQ-Radio نام دارد، ۱۲ فرد به مدت دو دقیقه تحت نظارت بودند، درست زمانی که هیچ احساسی نداشتند و از ویدئو یا موسیقی برای به خاطر آوردن خاطراتی استفاده می‌کردند که چهار احساس (هیجان، شادی، خشم و ناراحتی) را برمی‌انگیختند. سپس برای داده‌های ضربان قلب و تنفس هریک از این افراد یک الگوریتم یادگیری ماشینی در نظر گرفته شد.

طبق گفته محققان، این سیستم به طور هوشمندانه‌ای هردو داده را ترکیب می‌کند و سپس نتایج را روی یک نمودار به تصویر می‌کشد. از این نمودار برای دسته‌بندی احساس و قرار دادن آن در یکی از چهار گروه استفاده می‌شود.

پس از تنظیم دستگاه برای هر فرد، سیستم می‌تواند در ۸۷ درصد مواقع حالت احساسی آنها را مشخص کند. ادیب می‌گوید: «احساسات ما مستمر هستند و نمی‌توان آنها را فقط در یک دسته‌بندی قرار داد. اما این روش شروعی برای توسعه تکنیک‌هاست تا مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف احساسات را بهتر بشناسیم.»

این سیستم از یک شیوه رادار به نام «امواج حامل تنظیم شده بر اساس فرکانس» استفاده می‌کند که بسیار قدرتمند است زیرا می‌تواند بازخورد اشیای ایستا و سایر افراد را حذف کند. حساسیت این دستگاه آنقدر زیاد است که بالا و پایین رفتن قفسه سینه را در طول تنفس و نیز لرزش‌های ریز ناشی از پمپاژ خون در سراسر بدن را تشخیص می‌دهد. به علاوه محققان معتقدند اینکه سیستم برای نظارت بر قلب به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های مکانیکی استفاده می‌کند، می‌تواند کاربردهای فوق العاده‌ای در حوزه مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد.

ادیب اظهار می‌کند: «این سیگنال‌های مکانیکی هستند که به شما می‌گویند قلب شما چگونه کار می‌کند.» این دستگاه جدید با داشتن چنین رویکرد مکانیکی محققان را وارد دنیای تازه‌ای از فناوری‌ها می‌کند و موجب می‌شود احساسات انسان تشخیص داده شوند، هرچند این احساسات را خود فرد به طور شفاف ابراز نکند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.