دبی در جستجوی اکوسیستم هوشمند

0

دبی شهری است برای افراد سراسر دنیا. مرکزی برای فعالیت و ارتباط بین بخش‌های مختلف کسب‌وکارهای چندملیتی.

کامران صدیق، معاون و مدیرکل پایه‌گذاری نوآوری این شهر و پایه‌گذار سرمایه‌گذاری داخلی، در گفت‌وگویی علت انتخاب دبی را برای میزبانی گردهمایی شهر زندگی هوشمند، که در برج جمیرا برگزار شد، بیان می‌کند. صدیق، که برگزارکننده این گردهمایی بود، می‌گوید که انتخاب شهر دبی به‌عنوان میزبان این نمایشگاه اتفاقی نبوده است و اذعان داشت که این شهر دارای مردمی فعال با تکنولوژی پیشرفته است که علاقه‌مند به انتقال دانش هستند.

صدیق و سازمان‌دهندگان این نمایشگاه به دنبال این بودند که این اتفاق مکانی باشد برای ملاقات بین عموم و بخش خصوصی که متشکل از تصمیم‌گیرنده‌ها، سخنگویان بین‌المللی، تحصیل‌کرده‌ها و کارآفرینان می‌شود، تا با هم به تعریفی از شهرهای هوشمند و تشکیل‌دهندگان آن برسند. 

شرکت‌کنندگان بر این واقعیت توافق کردند که اکوسیستم هوشمند جایی است که تصمیم‌گیرندگان در تمامی سطوح آن درگیرند. «کمال حسن» تاسیس‌کننده و مدیرکل بالابرنده «آی ۳۶۰» اظهار داشت: «از نظر من یک اکوسیستم هوشمند آن است که بر تکنولوژی اتکا ‌کند و نوآوری را توسعه دهد و همه حزب‌ها از قبیل دولت، موسسات و زیرسازمان‌ها درگیر آن باشند.» حسن اعتقاد دارد که منطقه منا هنوز یک اکوسیستم هوشمند نیست، زیرا هنوز در زمینه هماهنگی بین حزب‌ها برای رسیدن به موفقیت اکوسیستمی کمبود دارد.

طی این گردهمایی شرکت‌کنندگان برای تعریف اجزای لازم برای ساختن اکوسیستم هوشمند تلاش کردند و اگرچه قبول داشتند هیچ دستور جادویی وجود ندارد، یک‌سری اقدامات اولیه را به شرح ذیل مطرح کردند:

پذیرش یک دیدگاه قابل‌فهم: حسن می‌گوید: «اگر چنین دیدگاهی را بپذیریم و به هر بخشی از قبیل بانک یا کارآفرینی چیزی را که نیاز دارد بدهیم، همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت.» او اعتقاد دارد شتاب‌دهنده‌ها از آنجایی که نقش مهمی در کل مجموعه دارند، با توجه به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی به اکوسیستم امکان سرمایه‌گذاری بر روی کارآفرینان را می‌دهد.

تغییر قوانین: موضوع قوانین تقریبا همیشه در گردهمایی‌های کارآفرینی در امارات متحده عربی مورد بحث است زیرا چالشی اساسی هستند و در حال حاضر مشکل دولت ورشکستگی است که بر روی آن کار می‌کند.

تغییر طرز فکر: برای تمامی عوامل اکوسیستم موضوع اساسی برای هماهنگی با یکدیگر تغییر طرز فکر است. «یوسف موتاوا» رئیس بین‌الملل در «دی‌پی ورلد» بر ضرورت نوآوری سازگار با محیط و فرهنگ تاکید کرد که به کارآفرینان اجازه می‌دهد بدون اینکه قضاوت شوند آزمایش کنند. همچنین «کن سینگر»، مدیر مرکز کارآفرینی و تکنولوژی، روی بهبود روابط بین شرکت‌های بزرگ و تازه‌تاسیس تاکید دارد. 

بهبود شرایط ریسک کردن: وقتی طرز فکرها تغییر کند ریسک کردن ممکن می‌شود. سینگر معتقد است اکوسیستم منطقه باید به کارآفرینان که ریسک می‌کنند شانس دوباره بدهد.

تسهیل سرمایه‌گذاری: شرکت‌کنندگان بر ماهیت چالش سرمایه‌گذاری که دنیای عرب با آن روبه‌رو است توافق نکردند. برخی معتقدند سرمایه کافی است اما به‌طور درست از آن استفاده نمی‌شود و بعضی دیگر معتقدند تازه‌تاسیس‌ها دارای کمبود سرمایه هستند. بسیاری از افراد معتقدند برای تازه‌تاسیس‌ها باید سرمایه ایجاد شود. در هر صورت قضیه این است که منطقه دچار کمبود سرمایه مشترک است که دو دلیل دارد؛ اول اینکه تعداد تازه‌تاسیس‌ها کم است و دلیل دوم این است که سرمایه مشترک هنوز چندان نیست.

مسیر اکوسیستم هوشمند برای کارآفرینان عرب سخت و طولانی است، اما کامران صدیق و سازمان‌دهندگان با گرد هم آوردن این شرکت‌کنندگان سعی کردند سرمایه‌گذاری را تثبیت بخشند. این گردهمایی دوبار در سال برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.