خيز گوگل براي بزرگ‌ترين خرده‌فروش جهان شدن

0

هافينگتون پست مي‌گويد که اين پروژه چگونه دنيا را متحول خواهد کرد

پروژه جديد Google Mine چه اثري بر اينترنت خواهد داشت؟ در اين مطلب به اين موضوع مي‌پردازيم که اين پروژه چگونه دنيا را متحول خواهد کرد. در اخبار آمده است که گوگل‌پلاس قصد دارد به کاربران خود امکان دهد تا اجناس و محصولات را با يکديگر به اشتراک بگذارند، به جاي اينکه آن‌ها را از خرده‌فروشي‌ها و برندهاي تجاري خريداري کنند. درواقع، اين کار باعث کاهش درآمد برندهاي تجاري و شرکت‌هايي خواهد شد که در مدل‌هاي فروش قديمي خود غرق شده‌اند. خبر خوب اين است که يک راهکار براي اين شرکت‌ها وجود دارد به نام «اقتصاد جمعي». اين راهکار عبارت است از اينکه مدل کسب‌وکار شرکت‌ها بايد تغيير کند تا امکان اشتراک‌گذاري محصولات و اجناس فراهم شود و درنهايت مشتريان بتوانند در کارهاي تجاري بزرگ مشارکت داشته باشند.

چندين ماه است که تعداد ديگري از شرکت‌ها اين قابليت را فعال کرده‌اند و فهرستي از بيش از ۲۰۰ استارتاپ در اين زمينه وجود دارد، اما اينکه شرکت گوگل به‌تنهايي اين قابليت را فعال کند مي‌تواند تاثيرات شديدي بر اکوسيستم بگذارد.

اول از همه، ما نمي‌دانيم که گوگل آن را فعال خواهد کرد يا خير، اين شرکت در حال انجام چندين پروژه جانبي است که هنوز تمام نشده‌اند. به علاوه، گوگل بسياري از محصولاتي را که کار نمي‌کنند (و عمر آن‌ها از چند سال گذشته است) پيگيري مي‌کند بنابراين هيچ تضميني وجود ندارد که اين پروژه موفق باشد. گزارش پيگيري محصولات اجتماعي گوگل با تلاش‌هاي ناموفق مانند Sidewiki، Dodgeball، Wave  و بسياري ديگر بدون بررسي باقي مانده است. اما تصور کنيد اگر اين پروژه راه‌اندازي شود، چه تاثيري بر بازار خواهد گذاشت.

سناريو: براي تحقق آن، تصور کنيد مي‌خواهم با خانواده دوچرخه‌سواري کنم، اما دوچرخه ندارم.

اين قابليت کاربران را ملزم مي‌کند تا محصولاتي را که ممکن است بخواهند به اشتراک بگذارند، توضيح دهند و موجودي آن را ذکر کنند. به علاوه محصولاتي را که مي‌خواهند از دوستان خود قرض بگيرند نام ببرند. اين کار به دو مرحله نياز دارد: ۱) يک بازار پررونق براي مالکان و قرض‌کنندگان  ۲) اينکه کاربران داده‌هاي خود را آپلود کنند و به‌صراحت بگويند چه چيزي مي‌خواهند. به عبارت ديگر يکي از همسايگان من بايد در گوگل آپلود کند که دوچرخه‌هايي دارد و مي‌خواهد آن‌ها را قرض دهد، و من نيز بايد به‌صراحت اعلام کنم که مي‌خواهم دوچرخه قرض کنم.

اگر اين پروژه اوليه مورد استقبال قرار بگيرد، گوگل مي‌تواند منبع بزرگ‌تري از موتور جستجوي خود را وارد کار کند، و اين محصولات رايگان را در صفحه نتايج موتور جستجوي خود در دسترس قرار دهد. بنابراين وقتي من محصولات جديد را در گوگل جستجو مي‌کنم، گوگل مي‌تواند نشان دهد که تعدادي دوچرخه در خيابان پاييني موجود است و ديگر نيازي نيست دوچرخه بخرم. در عوض، نرم‌افزار گوگل فردي را که دوچرخه قرض مي‌دهد، جستجو مي‌کند و او را به من وصل مي‌کند تا از او دوچرخه قرض کنم. انتظار مي‌رود چندين سيستم اعتبار در اين پروژه کار ‌کنند.

از طريق آن مي‌توان دريافت که آيا اين دو فرد همديگر را مي‌شناسند يا دوستان مشترک دارند يا خير، و آن‌ها مي‌توانند امتياز اعتبار Google Mine يکديگر را نيز مشاهده کنند. اين‌گونه فرد مي‌تواند دوچرخه مورد نياز خود را از همسايگان قرض کند و از دوچرخه‌سواري لذت ببرد. انتظار نداشته باشيد که شرکت‌هاي زرنگ بيکار بنشينند. اين شرکت‌ها بايد وارد اين پروژه شوند و امکانات لازم براي اشتراک‌گذاري محصولات خود را فراهم کنند و به طور بالقوه پيشنهادهاي جديدي براي اجاره دوچرخه ارائه دهند، يا حتي دوچرخه‌هاي موجود در محله خود را تبليغ کنند. حتي مي‌توانند مشتريان را تشويق کنند تا يک برند خاص دوچرخه را امتحان کنند يا حتي خدمات اشتراک براي دسترسي به دوچرخه را در صورت تقاضا ارائه دهند.

اکوسيستم وسيع‌تر استارتاپ‌هاي اشتراک‌گذاري مختل شده‌اند، به‌ويژه Yerdle که يک استارتاپ است که همسايگان را تشويق مي‌کند براي يافتن دوستاني که محصولات و اجناس مورد نظر آن‌ها را دارند، از Facebook Connect استفاده کنند و درنتيجه ديگر نياز به خريد محصول نداشته باشند. بنيان‌گذار اين پروژه مسئول ارشد سابق Walmart است. به علاوه، اگر گوگل اين خدمات اشتراک‌گذاري را راه‌اندازي کند، انتظار مي‌رود که فيس‌بوک اين کار را انجام دهد زيرا مي‌دانيم که اکثر وب‌سايت‌هاي اشتراک‌گذاري در حال حاضر از Facebook Connect استفاده مي‌کنند.

به طور خلاصه، اين پروژه جديد (که در آن مشتريان به جاي خريد اجناس، آن‌ها را به اشتراک مي‌گذارند) قريب‌الوقوع است و نمي‌توان جلوي آن را گرفت. خبر خوب آنکه مطالبي منتشر شده است که نشان مي‌دهد چگونه از طريق پيوستن به اقتصاد جمعي مي‌توان از ايجاد مشکلات در کسب‌وکار جلوگيري کرد. در اين مطالب اسلايدها و ويدئوهايي نيز ارائه ‌شده که بسيار مفيدند. قصد داريم تمام دنيا را براي اين تغيير بزرگ در زمينه خريد و معاملات اجناس آماده کنيم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.