بال هاي لوگوي مزدا چه مي گويند؟

0

شرکت مزداموتور يک توليدکننده موفق ژاپني است که کار خود را در سال ۱۹۲۰ با شرکتي کوچک آغاز کرد و امروزه يکي از مهم‌ترين توليدکنندگان خودرو در جهان است. اين بار لوگوي منحصربه‌فرد اين شرکت مورد توجه ما قرار گرفته است تا از طريق بررسي عناصر رنگ و طرح و فونت آن، ارتباطش را با اهداف اين شرکت پيدا کنيم.

لوگوي مزدا تاکنون ۵ بار از سال ۱۹۹۷ تا حال حاضر از نظر اندازه، وضوح تصوير، شکل و رنگ به‌روز شده است. دو بالي که در وسط اين لوگو به دو طرف کشيده شده‌اند، به صورت نگاه يک جغد به نظر مي‌رسند. طبق نظر تحليل‌گران اين دو بال کشيده‌شده نمادي از آينده‌نگري شرکت است که خصوصا با يادآوري نگاه جغد دقت‌نظر را نيز مي‌رساند.

همچنين از ديگر چيزهايي که با ديدن دو بال کشيده اين لوگو به ذهن مي‌رسد تصويري از يک گل لاله است. رنگ لوگوي مزدا نيز با ترکيبي از نقره‌اي و آبي حالتي از سکون و آرامش را به ذهن مي‌آورد؛ به اين معنا که اگرچه در خودروهاي اين برند سرعت را تجربه مي‌کنيم، اما در عين حال سلامت و آرامش ما نيز حفظ مي‌شود.

به طور کلي مي‌توان گفت اين برند احساسي از استواري و قدرت را ارائه مي‌دهد که در تمام محصولات مزداموتور به چشم مي‌خورد. همچنين دايره موجود در اين برند به همراه دو بال کشيده آن، قدرت مزدا را در گسترش بال‌هايش به سوي پيشرفت‌هاي بيشتر در آينده نشان مي‌دهد.

مزدا با احساسات رانندگانش به پيش مي‌راند

خودروساز ژاپني استراتژي‌هاي تبليغاتي‌اش را بر مسائل روان‌شناختي بنا کرده است. مزدا يکي از چهار برند خودروسازي ژاپن است که خصوصا به خاطر کوپه‌هاي ورزشي‌اش در غرب شناخته شده است. يکي از مهم‌ترين مسائلي که در استراتژي‌هاي تبليغاتي کمپاني مزدا به چشم مي‌خورد، تمرکز آن بر مسائل روان‌شناختي است؛ يعني به جاي تاکيد بر جمعيت مصرف‌کنندگان، هدف اصلي کمپين‌هاي تبليغاتي مزدا مسائل رواني مخاطبان است.

افرادي که عاشق رانندگي هستند، به‌عنوان مخاطبان اصلي اين تبليغات شناخته مي‌شوند، افرادي که احساسات و علايقشان با اين استراتژي‌هاي منحصربه‌فرد تحت تاثير قرار مي‌گيرد. بنابراين تبليغات عاطفي ازجمله راهکارهاي اصلي اين شرکت براي ماندگاري و شناساندن محصولاتش است.

در اينجا به معرفي چند راهکار تبليغاتي برند مزدا پرداخته مي‌شود تا ميزان موفقيت اين شرکت در ارائه تبليغات احساسي نشان داده شود. از جديدترين شعار تبليغاتي اين شرکت که «مسائل مربوط به رانندگي» نام دارد گرفته، تا تبليغات قديمي‌تر مانند «تعويض‌کننده بازي»، «زندگي يک راننده» و تبليغات آنلاين اين کمپاني.

ايجاد احساسات قوي در مشتريان

تا چند سال پيش طبق آمارهاي گرفته‌شده، يک‌سوم از خريداران خودرو به الگوي آن توجه نشان مي‌دادند اما تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که تعداد بيشتري از مردم مايل به خريد اتومبيل‌هايي هستند که از نقطه آ به نقطه ب برسد؛ يعني ديگر تنها توجه به‌ظاهر و مدل يک اتومبيل باعث جذب خريدار نمي‌شود، بلکه نوع حرکت و جابه‌جايي آن بيشتر بر خريداران تاثير مي‌گذارد و يک تبليغ خلاق بايد به اين وجه بيشتر توجه داشته باشد.

به همين خاطر کمپين‌هاي تبليغاتي مزدا نيز بيشتر بر روند سرعت و حرکت و تاثيري که بر احساسات مردم مي‌گذارد تمرکز دارند. آنچه در کمپين‌هاي تبليغاتي کمپاني مزدا بسيار اهميت دارد، بار عاطفي تبليغات است که به صورتي اقناعي مخاطبان را به سوي اتومبيل جذب کند.

کمپين تبليغاتي مزدا با داشتن بيش از ۴۷ آگهي تبليغاتي در ۲۶ مجله و وب‌سايت‌هاي معروفي مانند يوتيوب و… ازجمله سازمان‌هاي تبليغاتي فعال به شمار مي‌رود. قابل‌ذکر است که آنچه تيم بازاريابي مزدا در تبليغات فوق به آن رسيده، اين نکته است که مشتريان آن‌ها احساساتي قوي ندارند، طبق نظر مديران اين شرکت آن‌ها به مردم بيشتري براي داشتن يک عقيده نياز دارند.

چراکه علاوه بر نشان دادن ويژگي‌هاي اتومبيل، موتور کارآمد و ديگر نقاط مثبت آن، ايجاد يک احساس قوي نيز در مخاطبان بسيار مهم است. گروه‌هاي بازاريابي اين شرکت در تلاش هستند که در تبليغات تلويزيوني، اينترنتي و عکس‌هاي خود، به جاي يک رانندگي کسل‌کننده، يک رانندگي سرگرم‌کننده و جذاب را به مخاطبان خود نشان دهند.

شعار جديد تبليغاتي مزدا: مسائل رانندگي

پانزده سال پس از شعار تبليغاتي مزدا تحت عنوان «زوم زوم» (Zoom Zoom) که رانندگي با اتومبيل‌هاي خود را بيشتر يک لذت براي مشتريان مي‌دانست تا کاري سخت و طاقت‌فرسا، شرکت مزداموتور با راه‌اندازي بزرگ‌ترين کمپين تبليغاتي خود در ايالات‌متحده آمريکا، شعار تبليغاتي جديدي با عنوان «مسائل مربوط به رانندگي» (Driving Matters) را مطرح کرد.

راسل ويگر، معاون بازاريابي مزدا، معتقد است که آن‌ها به دنبال ايمني خودرو و رانندگي سرگرم‌کننده براي مشتريان خود هستند؛ به اين معنا که رانندگي مشتريان و مسائل مربوط به آن براي آن‌ها بسيار حائز اهميت است. طبق تعريفي که واژه‌نامه آکسفورد از کلمه راندن (driving) ارائه مي‌دهد، اين لغت به معناي کنترل جهت و سرعت خودرو است، اما گردانندگان مزدا معتقدند که رانندگي مفهومي بسيار بيشتر از اين را دربرمي‌گيرد.

از نظر آن‌ها رانندگي يک تجربه است که مي‌تواند زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد. اين کمپين تبليغاتي سعي دارد با ايجاد يک ارتباط عاطفي قوي بين مصرف‌کنندگان و برند مزدا، در راستاي راهکارهاي تبليغاتي پيش از خود گام بردارد و اين ارتباط را قوي‌تر کند.

تغييردهندگان بازي

يکي ديگر از شيوه‌هاي تبليغاتي مزدا به «تعويض‌کنندگان بازي» معروف است که با ساختن کليپ‌ها و يا عکس‌هاي تبليغاتي که در شبکه‌هاي تلويزيوني و يا صفحات اجتماعي به نمايش درمي‌آيند، سعي در ارائه تصويري متفاوت‌تر و زنده‌تر از اتومبيل‌هاي مزدا دارد.

در اين تبليغ از رنگ‌هاي تيره بيشتر استفاده مي‌شود و اغلب اتومبيل‌هاي قرمز در پس‌زمينه سفيد و مشکي به نمايش درمي‌آيند. اين راهکار يک روش تبليغاتي متفاوت است که با استفاده از رنگ‌هاي کدر، فضاهاي سياه‌وسفيد، و يک رنگ تند و زنده مانند رنگ قرمز، پويايي اين خودرو را نشان مي‌دهد. جالب است بدانيد اين استراتژي تبليغاتي توانست منجر به افزايش آگاهي مصرف‌کنندگان از ويژگي‌هاي کاربردي خودروهاي مزدا شود.

 زندگي يک راننده

يکي از تبليغات خلاقانه مزدا، ساختن يک کليپ ۶۰ ثانيه‌هاي با عنوان «زندگي يک راننده» است که در بسياري از شبکه‌هاي تلويزيوني و سالن‌هاي سينما پخش شده است. در اين تبليغ، سير زندگي يک فرد را با ماشين مشاهده مي‌کنيم: زماني که با يک MX-5 Miata به سوي دانشکده خود مي‌راند در اوج جواني است؛ بعد از ازدواج او را سوار بر يک مزدا ۳ مي‌بينيم که با گسترش خانواده جاي خود را به يک  ۵ CX مي‌دهد.

جالب اينجاست که در سنين ميانسالي همين فرد را مي‌بينيم که دوباره بر يک MX-5 جديد سوار شده تا به او يادآور شود که زماني چه کسي بوده است و خاطره‌اي از جواني‌اش را برايش زنده کند. مزدا با اين تبليغ توانست جايگاه خود را در زندگي يک فرد، از جواني تا ميانسالي نشان دهد، ضمن اينکه حس همراهي و همدلي را نيز به مخاطب منتقل مي‌کند؛ به اين معنا که احساس مي‌شود مزدا برندي است که هيچ‌گاه ما را تنها نمي‌گذارد و در همه سنين در کنار ماست.

 تبليغات ديجيتال

طبق تحقيقات صورت‌گرفته، حدود ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان و خريداران، به منظور تحقيق در مورد وسيله نقليه مورد نظرشان از موتورهاي جستجوگر استفاده مي‌کنند و بنابراين راه‌اندازي وب‌سايت‌هاي تبليغاتي و استفاده از صفحات اجتماعي پربازديد مي‌تواند يکي از شگردهاي تبليغاتي باشد که باعث آشنا شدن مخاطبان با محصولات اين برند مي‌شود.

در همين راستا برنامه «وب‌سايت فروشنده مزدا» يکي از مولفه‌هاي مهم استراتژي تبليغاتي اين برند است که تجربه يک خريد با کيفيت بالا را به مشتريان خود نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.