خسارت یک میلیاردی ۲هفته فیلترینگ به جاباما

0

نشست خبری مشترک مدیران ارشد جاباما با حضور مدیران و نمایندگان انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی و کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی یارانه‌ای با موضوع بررسی دلایل و تبعات فیلترینگ سایت جاباما، برگزار شد. در این نشست خبری که با حضور مجید حسینی‌راد بنیانگذار و مدیرعامل جاباما، رضا الفت‌نسب دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، رضا زرنوخی رئیس انجمن وی‌سی ایران، باقر بحری دبیر‌کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی یارانه‌ای و اکبر هاشمی مدیر مسئول هفته‌نامه شنبه برگزار شد، حسینی‌نژاد از وارد‌شدن خسارتی نزدیک به یک میلیارد تومان به این استارتاپ بابت ۲‌هفته فیلترینگ خبر داد.

مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه در این نشست با اشاره به اینکه اکوسیستم استارتاپی نوپاست، اظهار داشت:‌ وقتی فیلترینگ اتفاق می‌افتد، در اذهان عمومی این تصور به وجود می‌آید که ۱۰نفر بیکار شده‌اند در حالی که در جاباما به عنوان مثال شغل حدود ۳۰۰ نفر با ۲هفته فیلترینگ تحت‌الشعاع قرار گرفت. درست مثل اینکه یک تولیدی پلمب شده است.

اکبر هاشمی با اشاره به خلأ قانونی و حاکم‌بودن تفکر سنتی بیان داشت:‌ امیدواریم با همفکری اصحاب رسانه فضا را به سمتی ببریم که درک درستی از اکوسیستم استارتاپ به وجود بیاید و دیگر شاهد توقیف‌های فله‌ای نباشیم.

در ادامه این نشست مدیرعامل جاباما با تاکید بر اینکه این استارتاپ همه جوازهای لازم و ممکنه را دارد، خاطر نشان کرد: ما اولین نفری بودیم که برای تی‌نماد اقدام کردیم و در مراحل انجام کار بودیم که ۳۱ خردادماه فیلتر شدیم. ۳ روز طول کشید تا  دلیل فیلترشدن سایت را مطلع شدیم، چرا‌که نامه ارسال شده به دادستانی محرمانه بود. در نهایت متوجه شدیم که یک شرکت نمی‌تواند دو سایت داشته باشد و اسم سایت باید با اسم شرکت یکی باشد. این دلایل که به صورت شفاهی به ما اعلام شد، در هیچ جای قانون و آیین‌نامه و بخشنامه‌ای درج نشده است.

دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی یارانه‌ای در ادامه نشست با بیان اینکه سرمایه‌‌ گذاشته‌شده برای رفع فیلترینگ جاباما بسیار سنگین تمام شده است، ‌یادآور شد: این اقدام باعث ایجاد عدم اعتماد در بین مردم شده و تغییر این ذهنیت برای مردم و جامعه بسیار هزینه‌بر است. ‌مسئولان باید توجه کنند که فیلتر‌شدن چه هزینه‌های اجتماعی و ملی به کشور تحمیل می‌کند‌ و در نظر گرفته نمی‌شود که این سایت بستر انجام کسب‌و‌کار است نه بستر یک وبلاگ.

الفت‌نسب دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در این نشست درباره این نمادها توضیح داد:‌ وجود نماد اعتماد در ابتدا یک امر پسندیده بود و دولت در این راه ریسک بسیار زیادی کرد. بعد از اتفاقات ۸۸ تصمیم گرفت بین کسب‌و‌کارهای اینترنتی و وب‌سایت‌ها تمایز قائل شود اما دولت‌ها در سال‌های گذشته این موضوع را جدی نمی‌گرفتند تا اینکه کم کم دیدند کسب‌و‌کارهای اینترنتی تاثیرگذار هستند و سازمان‌های دولتی هم متاسفانه احساس خطر کردند و حس کردند باید ورود کنند.

او با بیان اینکه نماد اعتماد باید چتر حمایتی خود را از کسب‌و‌کارهای اینترنتی داشته باشد، بیان داشت: شاید دولت زبان ما را نشناسد اما در داخل دولت می‌توانند روی یک نماد الکترونیکی تاکید کنند.

در ادامه زرنوخی، در پاسخ به این سوال هاشمی مبنی بر اینکه فیلترینگ چه تاثیری روی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد و با این شرایط به چه امیدی جوان‌ها سرمایه‌شان را در این کسب‌و‌کار بگذارند، گفت: جمع‌کردن این پتانسیل کار بسیار سختی بوده است. این اتفاق در حال حاضر در بازار سرمایه افتاده و صاحبان سرمایه به این حوزه توجه کرده‌اند و بهره‌وری اقتصادی و بهبود خدمات داشته است.

در پایان حسینی‌نژاد درباره تاثیر فیلترینگ بر این مجموعه توضیح داد:‌ در کل مجموعه ما ۳۰۰ نفر فعالیت مستقیم دارند. پیش‌پا‌افتاده‌ترین تاثیر این اتفاق پایین آمدن رنک سایت از جایگاه اول به چهارم بود. این رنک ظرف ۲ سال ایجاد شده بود و معلوم نیست چقدر طول می‌کشد تا این خسارت جبران شود.

وی ادامه داد: ‌متاسفانه اعتباری که از دست رفت و خدشه‌ای که به شرکت و اعتبار سایت نزد مشتری وارد‌شده به سادگی قابل اندازه‌گیری نیست اما مشخصا می‌توان این خسارت را یک میلیارد تومان برآورد کرد.

در ادامه حسینی‌نژاد بیان داشت: همانطور که در بودجه سال ۹۶ آمده است، دولت به ازای ایجاد هر شغل ۴۰۰ میلیون تومان هزینه درنظر گرفته اما ما ۳۰۰ شغل ایجاد کردیم بدون یک ریال اعتبار یا وام و بدون کوچک‌ترین حمایت مالی از دولت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.