حل‌ و‌ فصل غیرقضایی اختلاف‌ها در استارتاپ‌ها

0

استارتاپ‌ها از جمله پدیده‌های نو‌ظهور در عرصه کسب‌و‌کار کشور ما به حساب می‌آیند و مانند هر پدیده نو‌ظهور دیگری طبیعتا این حوزه نوین مانند هر پدیده نوظهور دیگری نیازمند آماده‌سازی بستر مناسب جهت استفاده هر‌چه مناسب‌تر از ظرفیت‌های داخلی در جهت رشد و توسعه خود است. در کشور ما کار تیمی و یا به عبارت دیگر کسب‌وکار گروهی از نوع آنچه که در استارتاپ‌ها شاهد آن هستیم، پیشینه‌ای بلند‌مدت ندارد و مدت زمان زیادی از طرح عنوان و مفهوم استارتاپ در ایران نمی‌گذرد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز تلاش‌های گروهی در جهت ایجاد یک کسب‌و‌کار و درآمدزایی در قالب‌هایی همچون تعاونی شکل می‌گرفته ‌که البته دارای تفاوت‌های قابل توجهی با استارتاپ است و شاید بهتر آن است که این دو را با هم مقایسه نکنیم.

اما آنچه در این مجال می‌خواهیم به آن بپردازیم، مشکل امروز بسیاری از گروه‌های استارتاپی است و البته این مشکل تنها دارای ابعاد حقوقی نیست بلکه دارای ابعاد روانشناسانه یا رفتار‌شناسانه‌ است. یکی از موضوعات مهم پیش روی هر استارتاپ ایجاد اختلافات و اختلاف‌نظر در محیط همکاری این تیم‌ها یا گروه‌هاست؛ این اختلافات در بعد فنی و تخصصی کار، امری طبیعی و بدیهی است و اتفاقا باعث پیشرفت کار و هرچه بهتر‌شدن امور خواهد شد. اما در بعد دیگر کار یعنی اگر اختلافات در ابعاد مدیریتی یا تقسیم کار و یا سایر موضوعات غیر فنی کار ایجاد شود که اصطلاحا ما عنوان اختلافات انضباطی را می‌توانیم به آن اختصاص بدهیم، می‌تواند برای هر تیم نوپا و استارتاپی تا میزان قابل‌توجهی آسیب‌زا باشد.

ما در اینجا باید واقعیت را به‌درستی در نظر بگیریم‌ و آن هم اینکه تیم‌های استارتاپی از نظر مالی بعضا ‌بضاعت مالی زیادی ندارند یا در وضعیت وخیم به سر می‌برند و توان انجام خیلی از هزینه‌ها را ندارند. از طرف دیگر انسجام در تیم در مسیر رسیدن به هدف اصلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همه ‌اینها در کنار این مسئله است که بروز اختلافات در سطح مدیریت امور یا انضباط کاری کاملا طبیعی و امکان‌پذیر است. در کنار همه ‌این اتفاقات احتمالی، استارتاپ‌ها باید توجه داشته باشند که حل اختلافات در کشور ما صرفا و الزاما محدود به مراجعه به دادگاه و صرف هزینه‌های مربوط به داوری و برگزاری جلسات خاص آن نیست، بلکه راهکار‌های مناسب دیگری وجود دارد که با کمک یک مشاور حقوقی آشنا به روش‌های حل و فصل اختلافات و با تجربه می‌توان اختلاف‌ها را حل و فصل کرد. این روش‌ها را می‌توانیم به عنوان روش‌های غیر‌رسمی و غیر‌قضایی مطرح کنیم. از امتیازات این روش‌ها می‌توان به هزینه کم، سرعت بیشتر و جلوگیری از افزایش تنش میان افراد یک تیم اشاره کرد. ما در این سلسله مطالب به طرح و بررسی این روش‌ها می‌پردازیم‌.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.