«حال»، حال شما را خوب می‌کند

ماجرای همکاری آپ و مشورپ که به تولد حال منجر شد

0

نشست مطبوعاتی سلامت آپ با عنوان حال خوب برای همه در تاریخ ۱۸ فرودین و در شرکت آسان پرداخت برگزار شد. رویکرد این نشست آشنایی با بخش سلامت آپ و خدمات آن، نشستن پای تجربیات مدیرعامل آپ، با خبر شدن از ماجرای همکاری آپ و مشورپ و در نهایت هم‌مسیر شدن با بهبود سلامتی همه ایرانی‌ها بود.

در ابتدای این نشست علی‌اکبر فراهانی، مدیرعامل شرکت آسان‌پرداخت از سرویس جدید اپلیکیشن آپ گفت. او عنوان کرد که از مرداد ماه سال ۱۳۹۸ همکاری آسان‌پرداخت با مجموعه مشورپ به عنوان بزرگترین سهام‌دار این مجموعه شروع شده است؛ و حالا مشورپ با نام جدید «حال» و با مسئولیت بهتر کردن حال افراد جامعه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

امین دولتی، مدیر عامل حال، عنوان کرد که دغدغه سهام‌داران مشورپ برای انجام ماموریت اجتماعی آن‌ها در حوزه سلامت باعث شکل‌گیری مشورپ شد. این همکاری باعث شد تا مجموعه مشورپ بتواند به عده زیادی در سراسر ایران خدمات پزشکی ارائه دهد. این خدمات در ابتدا به منظور بازاریابی به صورت مشاوره پزشکی رایگان در خدمت کاربران قرار می‌گرفت و با شیوع کرونا امکان انجام آزمایش‌ها و تست PCR هم به خدمات مشورپ اضافه شد.

  • هدف ما جایگزینی خدمات سنتی پزشکی نیست؛ بلکه گسترش خدمات است

علی‌اکبر فراهانی در این نشست اعلان کرد که هدف حال جایگزین کردن خدمات آنلاین به جای خدمات پزشکی سنتی نیست بلکه دسترس‌پذیری آن در نفاطی است که دسترسی کم‌تری به این خدمات دارند. او همچنین اعلام کرد که از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کاربران مشورپ از رقم ۲۰ هزار به ۴ میلیون رسیده است و تاکنون ۱۷۰۰ پزشک و مشاور حوزه روانپزشکی در این پلتفرم به ارائه خدمات می‌پردازند. مشورپ اکنون برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و سلامت با بیش از ۳۰۰ مرکز همکاری می‌کند. هرچند در حال حاضر تمرکز این سرویس بر روی شهرهای تهران، مشهد، قم، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و گرگان قرار دارد اما هدف «حال» گسترش خدمات تا روستاهاست. او افزود که برخی از ایرانیان مقیم امارات و ترکیه هم از خدمات سلامت آنلاین مشورپ استفاده می‌کنند.

  • در «حال» می‌توانید اعتباری پرداخت کنید

امین دولتی این خبر را به کاربران حال داد که می‌توانند از طریق سرویس اعتباری هزینه‌های سلامت خود را به صورت اقساط پرداخت کنند. او عنوان کرد که هرچند در تعیین هزینه‌ها در حال تابع تعرفه‌ها هستند؛ اما با توجه به افزایش هزینه‌های حوزه سلامت و با دغدغه گسترش دسترسی به این خدمات امکان پرداخت اعتباری و اقساط را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. این اعتبار با توجه به مستندات هر کاربر از ۳۵۰هزار تومان شروع شده و سقف آن در حوزه اقساط درمانی ۵۰میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ماهه است.

پرداخت اعتباری در حال از طریق پرداخت اعتباری تالی صورت خواهد گرفت. تالی محصولی از شرکت آسان پرداز توسن (آپسان) است و یکی از انواع BNPLها (Buy Now, Pay Later به معنی امروز بخر و بعدا تسویه کن) به شمار می‌رود. در حقیقت اعتبار تالی، روشی برای پرداخت و خرید است. در روش پرداخت اعتباری تالی، میزان مشخصی اعتبار به دارنده اعتبار تالی تخصیص داده می‌شود و دارنده می‌تواند تا سقف تعیین‌شده از اعتبار خود را در یک ماه که در واقع یک دوره مصرف است، مصرف کند. در صورتی که دارنده اعتبار تالی حساب خود را تا پنجم ماه بعد تسویه کند، هیچ کارمزد یا سودی از او اخذ نخواهد شد.

جزئیات شرایط پرداخت اعتباری در حال، در اپلیکیشن این پلتفرم ذکر شده و در دسترس کاربران قرار دارد.

  • چشم‌انداز حال

درآمد مشورپ از ماهی ۵۰ میلیون تومان در سال گذشته به درآمد ماهانه دومیلیارد تومان رسیده است که بخش زیادی از آن مربوط به پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت است و در این میان مشورپ تنها نقش پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات را ایفا می‌کند.

علی‌اکبر فراهانی اعلام کرد که آسان‌پرداخت به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار مشورپ سابق که اکنون به حال تغییر نام داده است برای این مجموعه محدودیتی قائل نیست و امکان همکاری «حال» با دیگر سوپراپلیکیشن‌ها هم وجود دارد.

فراهانی اعلام کرد نرخ بازگشت کاربر در این سرویس سلامت بیشتر از دیگر سرویس‌های آسان‌پرداخت بوده است. هرچند که با کاهش خطر همه‌گیری ویروس کرونا استفاده از خدمات سلامت آنلاین با افت روبه‌رو بوده اما این کاهش استفاده نسبت به حداکثر استفاده در زمان اوج شیوع کرونا رخ داده است و باعث نشده استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت به نقطه اولیه بازگردد. البته از خدمت آزمایش‌های PCR می‌توان به عنوان استثنا این موضوع نام برد.

  • خدمات پزشکی آنلاین رفتار کاربر را تغییر دادند

سخنرانان این رویداد، علی‌اکبر فراهانی و امین دولتی اعتقاد داشتند که هرچند شیوع کرونا باعث آشکار شدن نیازی پنهان در دل جامعه شد و استفاده از خدمات پزشکی آنلاین را گسترش داده است اما به نوعی باعث تغییر رفتار کاربران هم شده است. در واقع در حوزه خدمات سلامت آنلاین، تنها مسئله‌ای که اهمیت دارد و باعث گسترش استفاده از این خدمات شده شیوع کرونا نیست بلکه گسترش دسترسی هم از دلایل استقبال از این خدمات به شمار می‌رود. این موضوع در حوزه خدمات سلامت روان پررنگ‌تر هم می‌شود.

امین دولتی در حالی که مشورپ سابق و یا همان «حال» را از اولین ایجادکنندگان نسخه الکترونیک دانست، اظهار کرد که این خدمات به پزشکان هم کمک می‌کند و از دغدغه‌های آن‌ها خواهد کاست.

در انتهای این نشست محمدرضا اسکندریون، رئیس هیات مدیره آپ اعلام کرد امیدوار است که جامعه اکوسیستم استارتاپی ایران، استارتاپ‌های حوزه سلامت را به عنوان یک فرصت ببینند و نه یک تهدید. او اعلام کرد که در آپ ۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه وجود دارند که یک چهارم جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل ارائه خدمات پزشکی از طریق چنین پلتفرم‌هایی می‌تواند به گسترش دسترسی به خدمات پزشکی کمک کند.

در پایان این نشست خبری اعلام شد که از تاریخ ۱۸ اردیبهشت به صورت عمومی «مشورپ» به «حال» تغییر نام خواهد داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.