جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی

برگزاری قدیمی‌ترین رویداد کارآفرینی کشور

2

جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی به عنوان اولین جشنواره حوزه کارآفرینی در کشور از سال ۱۳۸۰ به ابتکار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد و سپس جشنواره از یک جشنواره استانی به یک جشنواره منطقه‌ای و از سال ۱۳۸۲ به یک جشنواره ملی تبدیل شد.

رویداد جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی به عنوان یکی از چهار جشنواره مرجع بنیاد ملی نخبگان، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شکل گرفته است.

پس از سه دوره برگزاری موفق این جشنواره در حوزه کارآفرینی و رشد این مفهوم در جامعه و با توجه به تغییر نام و رسالت وزارت متبوع به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیات امنای شهرک با اصلاح آیین‌نامه جشنواره، عنوان آن را به جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی (کارآفرینی مبتنی بر فناوری یا Technopreneurship) تغییر داد.

لازم به ذکر است که کلمه فن‌آفرین برای اولین‌بار پس از جشنواره سوم، در کشور توسط شهرک مطرح شد و در عنوان جشنواره قرار گرفت. بر این اساس به طور ویژه بر فعالیت‌های کارآفرینانه‌ای تمرکز می‌شود که مبتنی بر فناوری باشد. این جشنواره با محتوایی منحصر‌به‌فرد، هرساله در اردیبهشت‌ماه و از جشنواره چهاردهم در دی‌ماه برگزار می‌شود.

جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی در طی ۱۱ دوره با ماموریت و هدف ترویج و توسعه فرهنگ فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری،  و در ۳ دوره اخیر با ماموریت جدید شناسایی علاقه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران، جمع‌آوری فرصت‌های قابل سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری سرمایه‌گذارها، شناسایی، ارزیابی، رتبه‌بندی و معرفی فرصت‌های فن‌آفرینی و سرمایه‌گذاری‌های فن‌آفرینانه و برگزاری نشست سرمایه‌گذارها و فرصت‌آفرینان برگزار می‌شود.

در طی برگزاری ۱۳ دوره جشنواره بیش از ۹۲۰شرکت و موسسه فن‌آفرین و بیش از ۲۷۰۰طرح کسب‌و‌کار شناسایی و بررسی شده که بیش از ۱۱۵فن‌آفرین و ۵۶ طرح برتر معرفی شده‌است. این جشنواره تاکنون ۱۲ دوره در اصفهان و یک دوره در تهران برگزار شده‌است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ملی‌بودن این جشنواره و شروع حرکت به سمت بین‌المللی‌شدن از سال ۹۲، منحصر‌به‌فردبودن در بین جشنواره‌های ملی کشور از نظر شبکه‌سازی علم و دانش، فناوری و فن‌آفرینی، تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری و جایگاه این جشنواره در اکوسیستم فن‌آفرینی کشور، جذب برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی، رازی و فارابی توسط این جشنواره، پذیرش فناوری‌های مبتنی بر دانش و کاربردی‌شدن این فناوری‌ها، منحصر‌به‌فرد‌بودن در فرآیندهای داوری در بخش‌های مختلف، مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان به عنوان یکی از ۴جشنواره برتر کشور و بهره‌مندی برگزیدگان بخش فن‌آفرینان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

ارکان و ساختار جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی

جشنواره دارای ۴رکن شورای راهبری، شورای علمی، کارگروه‌های علمی و کمیته‌های اجرایی است.

شورای راهبری به منظور سیاستگذاری، هدایت و نظارت عالیه بر امور جشنواره، تشکیل می‌شود‌ که اعضای آن به عنوان بالاترین رکن سیاستگذاری جشنواره هستند. در این شورا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس شورا و رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دبیر شورا و سایر افراد طبق آیین‌نامه جشنواره انتخاب می‌شوند.

فن‌آفرینانی که طرح آنها به بخش غیرمسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری راه پیدا کرده است، به مدت ۳دقیقه طرح خود را به حاضران در جلسه و نمایندگان نشاها و سرمایه‌گذاران ارائه کرده و ۲ دقیقه هم به سوالات آنها و کارشناسان جشنواره پاسخ می‌دهند

شورای علمی جشنواره نظارت بر اجرای سیاست‌های کلان، تایید تغییرات در ساختار‌های اجرایی، تصویب شاخص‌های داوری و سیاست‌های اجرایی جشنواره و تایید نهایی برگزیدگان بخش‌های مسابقه‌ای را بر عهده دارد. اعضای اصلی این شورا، رئیس شورا، دبیر جشنواره، سرپرستان کارگروه‌های علمی، مسئول دبیرخانه جشنواره و  سایر افراد طبق آیین‌نامه جشنواره انتخاب می‌شوند.

بخش‌های جشنواره‌

این جشنواره در دو بخش مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای برگزار می‌شود. بخش مسابقه‌ای شامل ۳ قسمت طراحان کسب‌و‌کار، فن‌آفرینان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. نظر به اهمیت ویژه ترویج فرهنگ کارآفرینی و فن‌آفرینی در سطح دانشجویان و به منظور حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، المپیاد ملی طرح کسب‌و‌کار دانشجویی، به همت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته شد. از این رو شاهد حضور ویژه دانشجویان در این بخش از جشنواره هستیم که با همکاری و مدیریت پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور برگزار می‌شود.

نمایشگاه جشنواره و بخش نشا (نقطه شروع ارتباط) بستری مناسب جهت تعامل و گفت‌وگوی هرچه بهتر صاحبان صنایع، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، مخترعان و مبتکران و سرمایه‌گذاران با یکدیگر در فضایی صمیمانه و سرشار از نشاط علمی و فناوری ایجاد کرده و هرساله موفقیت‌ها و نتایج بسیار خوبی را در خصوص معرفی دستاوردهای نیروهای متخصص و کارآفرین ایرانی در تکمیل چرخه علم و صنعت با حضور سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌است.

نشست‌های تخصصی و انتقال تجربه‌

جشنواره در هر دوره با دعوت از متخصصان و صاحب‌نظران ملی و بین‌المللی در حوزه فن‌آفرینی، نشست‌های تخصصی برای مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین مدیران و کارشناسان پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری برگزار کرده و از  فن‌آفرینان داخلی و خارجی جهت سخنرانی در زمینه انتقال تخصص و تجربه دعوت به عمل می‌آورد. از نتایج این اقدام ایجاد تعامل مثبت و سازنده و نیز هم‌افزایی دانش و تجربه در بین شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی است.

نشاهای (نقطه شروع ارتباط) تخصصی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی

فن‌آفرینانی که طرح آنها به بخش غیرمسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری راه پیدا کرده است، به مدت ۳ دقیقه طرح خود را به حاضران در جلسه و نمایندگان نشاها و سرمایه‌گذاران ارائه کرده و ۲دقیقه هم به سوالات آنها و کارشناسان جشنواره پاسخ می‌دهند.

نمایندگان نشا و سرمایه‌گذاران حاضر در جشنواره می‌توانند در صورت علاقه به مذاکره بیشتر، جلسات جداگانه و اختصاصی با صاحبان طرح‌ها داشته‌باشند. راهنمایی و مشاوره کارشناسان جشنواره در روزهای قبل و همزمان با برگزاری جشنواره به طراحان و شرکت‌کنندگان این بخش کمک می‌کند تا صاحبان طرح‌ها بتوانند بهترین ارائه را برای روز نهایی به داوران، نمایندگان نشاها و سرمایه‌گذاران حاضر در جشنواره داشته باشند.

مهمانان ویژه جشنواره‌

در ۱۳دوره گذشته مقامات عالی‌رتبه کشوری و بین‌المللی در سطح معاونین رئیس جمهور و وزرا، دبیرکل، مدیر و نماینده یونسکو، متخصص ارشد برنامه‌ریزی در بخش علوم، مدیر بخش سیاستگذاری علوم و توسعه پایدار، مدیر و معاون مدیر‌کل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره شرکت داشته‌‌اند. تاکنون ۱۳دوره جشنواره برگزار شده و در ۶ و ۷ دی‌ماه ۹۷ چهاردهمین دوره این جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود.

جوایز جشنواره‌

جوایز شامل تندیس زرین به عنوان جایزه نفر اول در هر بخش، لوح زرین به عنوان جایزه نفرات دوم و سوم و جوایز بخش دولتی و خصوصی است. در جشنواره چهاردهم علاوه بر جوایز فوق، جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین نیز اهدا می‌شود.

هرسال تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و جوانان خلاق در جشنواره شیخ‌بهایی با هم به رقابت می‌پردازند. در این جشنواره نهادهای مختلفی از بخش خصوصی و دولتی به فن‌آفرینان جوان کشورمان جایزه می‌دهند. همچنین برندگان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند می‌شوند.

امسال با اعطای جایزه فناوری صنعت‌ساز مرحوم دکتر شیخ زین‌الدین به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان میزان جوایز از مرز ۳۰۰ میلیون تومان فراتر رفت. در جشنواره سیزدهم به برندگان جشنواره تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان نیز تخصیص پیدا کرد.

سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بنیاد برکت، بانک قرض‌الحسنه رسالت، آقای دکتر روزبه پیروز و شرکت پندار کوشک ایمن، سازمان‌ها و اشخاصی بودند که جوایز خود را به فن‌آفرینان و استارتاپ‌ها اهدا کردند.

لینک ثبت‌نام در چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی: http://reg14.shtf.ir

2 دیدگاه
  1. اینستاگرام ها می‌گوید

    ممنون از پوشش این خبر
    با تشکر از مدیریت قویتون خسته نباشید

  2. اکسیژن می‌گوید

    با آرزوی موفقیت برای تمام شرکت کنندگان این رویداد، و امیدواریم رشد و پیشرفت شون رو شاهد باشیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.